DECRET 197/2016, de 23 de febrer, sobre la comunicació prèvia en matèria de residus i sobre els registres generals de persones productores i gestores de residus de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

La Generalitat de Catalunya té atribuïda la competència compartida en matèria de medi ambient i la competència per a l'establiment de normes addicionals de protecció, d'acord amb l'article 144 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

La Llei estatal 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, va establir, a l'article 29, l'obligació de presentar una comunicació prèvia a l'inici de determinades activitats de producció i gestió de residus i disposa quin ha de ser el seu contingut, l'òrgan davant el qual s'ha de presentar i la seva validesa. Així mateix, disposa la inscripció de les comunicacions prèvies en els registres adients i que aquesta informació s'haurà d'incorporar en el Registre estatal de producció i gestió de residus, previst a l'article 39 de la Llei.

Les previsions de l'esmentada Llei 22/2011 van comportar la modificació del Text refós de la Llei reguladora de residus, aprovat pel Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol. Així, mitjançant la Llei 9/2011, del 29 de desembre, de promoció de l'activitat econòmica, i la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, es van modificar els apartats 1 i 4 de l'article 24 del Text refós a l'efecte d'introduir el règim de la comunicació prèvia.

Pel que fa als registres, la normativa catalana en matèria de residus ha creat al llarg del temps diferents registres en funció de les activitats econòmiques en aquesta matèria, els quals es troben adscrits a l'Agència de Residus de Catalunya. Els registres actualment existents són el Registre general de gestors de residus de Catalunya, el Registre general de productors de residus industrials, el Registre de transportistes de residus i el Registre de transportistes de residus inerts de la construcció i la demolició de Catalunya. La regulació d'aquests registres ha quedat en bona part obsoleta i s'ha d'adequar al marc legal vigent actualment.

D'acord amb el que s'indica anteriorment, dins de la normativa general sobre residus i en el marc de l'harmonització de la normativa catalana amb la legislació bàsica estatal, és necessari, d'una banda, desplegar les previsions legals sobre les comunicacions prèvies previstes a l'article 24 del Text refós de la Llei de residus i, de l'altra, actualitzar la regulació dels registres existents per adequar-los al marc legal vigent.

Ara bé, atesa la dispersió normativa existent en relació amb els registres vigents i atès que l'article 25 del Text refós de la Llei reguladora dels residus, aprovat pel Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, preveu un Registre general de gestors de residus de Catalunya que permet incloure-hi les inscripcions de les autoritzacions i comunicacions de tots els gestors de residus, entre els quals hi ha els transportistes i els agents i negociants de residus, es veu la conveniència d'inscriure les comunicacions prèvies a l'inici de l'activitat dels agents i negociants dintre del Registre general de gestors de residus de Catalunya, per tal d'assolir l'objectiu comú de simplificació administrativa.

Per tant, el present Decret, que es configura com una clara manifestació dels criteris de simplificació i racionalització que actualment regeixen l'activitat administrativa, regula el funcionament dels registres de l'Agència de Residus de Catalunya i, en concret, del Registre general de persones productores de residus de Catalunya i del Registre general de persones gestores de residus de Catalunya, el qual es troba dividit en les seccions de gestors, transportistes i agents i negociants de residus, i preveu la inscripció en els respectius registres així com les ulteriors modificacions i baixes.

El Decret crea un fitxer de dades de caràcter personal, que ha de contenir les dades personals de les persones productores de residus de Catalunya així com el de les persones gestores de residus de Catalunya, incloses les activitats de transport, d'agent i negociant de residus, i l'incorpora com a annex del Decret amb la denominació de Fitxer d'inscripció en el Registre general de persones productores de residus de Catalunya i en el Registre general de persones gestores de residus de Catalunya.

Per tot això, amb l'informe de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades; amb l'informe de la Comissió de Govern Local de Catalunya, i amb el dictamen del Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya;

A proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la prèvia deliberació del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte regular:

  1. La comunicació prèvia a l'inici de l'activitat de producció, de transport i d'agent o negociant de residus, prevista a l'article 24.1.a) del Text refós de la Llei reguladora dels residus, aprovat pel Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, i la prevista a l'article 29 de la Llei 22/2011, de 28 d'abril, de residus i sòls contaminats.

  2. El Registre general de persones productores de residus de Catalunya i el Registre general de persones gestores de residus de Catalunya, adscrits a l'Agència de Residus de Catalunya.

Article 2

Naturalesa dels registres

Els registres regulats en aquest Decret són públics. Qualsevol persona física o jurídica pot conèixer el contingut de les inscripcions practicades, amb les restriccions establertes per la normativa relativa a la protecció de dades personals.

Article 3

Efectes de la inscripció en els registres

3.1 La inscripció en els registres dóna fe i publicitat de la inscripció davant de tercers.

3.2 L'Agència de Residus de Catalunya ha de remetre la informació continguda als registres que preveu aquest Decret al Registre de producció i gestió de residus, de caràcter compartit i únic en el territori estatal, d'acord amb l'article 39.1 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, quan entri en funcionament.

Capítol II

Comunicacions prèvies

Article 4

Comunicació prèvia a l'inici de l'activitat de producció, de transport i d'agent o negociant de residus

4.1 Les persones físiques o jurídiques que desenvolupin alguna de les activitats que s'indiquen a continuació han de presentar una comunicació prèvia a l'inici de l'activitat davant de l'Agència de Residus de Catalunya:

  1. Les activitats que produeixin residus perillosos.

  2. Les activitats que produeixin més de 1.000 t/any de residus no perillosos.

  3. Les activitats de transport de residus de manera professional amb mètodes professionals.

  4. Les activitats de recollida de residus sense una instal·lació associada.

  5. Les activitats d'agent o negociant de residus, d'acord amb la definició dels articles 3.k) i 3.l) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

  6. Les activitats d'eliminació de residus propis no perillosos en el lloc de producció i de valorització de residus no perillosos, quan estiguin exemptes d'autorització, d'acord amb els criteris que es determinin per a cada tipus d'activitat.

Així mateix, les persones indicades han de comunicar a l'Agència de Residus de Catalunya la modificació o la baixa total o parcial de l'activitat.

4.2 Les empreses que hagin obtingut autorització per al tractament de residus i que, com a conseqüència de la seva activitat, produeixin residus resten exemptes de presentar la comunicació prèvia regulada per l'apartat anterior. No obstant això, tenen la consideració de persones productores de residus als altres efectes que regula aquest Decret.

Així mateix, resten exemptes de presentar la comunicació prèvia esmentada les activitats de producció de residus sotmeses a la intervenció administrativa ambiental d'acord amb la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.

4.3 Els vehicles que realitzin l'activitat de transport de residus han de disposar en tot moment de la documentació que acrediti la comunicació de l'activitat de transport en els termes establerts per aquest Decret.

Article 5

Formalització de la comunicació prèvia

5.1 La formalització de la comunicació prèvia a l'inici de l'activitat, així com la seva modificació o baixa, es pot efectuar per mitjans telemàtics a través del portal d'accés i de tramitació de la Generalitat de Catalunya adreçat a les empreses (www.gencat.cat/canalempresa) o a través dels processos electrònics que reglamentàriament es determinin, sens perjudici de fer ús de la resta de mitjans establerts a la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

5.2 La persona comunicant garanteix que les dades recollides a la comunicació prèvia són veraces i assumeix la responsabilitat de comunicar-ne qualsevol modificació.

5.3 La comunicació prèvia a l'inici de l'activitat correctament efectuada comporta la seva inscripció en el Registre general de persones productores de residus de Catalunya o en el Registre general de persones gestores de residus de Catalunya, segons escaigui, i l'assignació d'un codi, i disposa de validesa a tot el territori estatal.

Capítol III

Registre general de persones productores de residus de Catalunya

Article 6

Objecte

6.1 El Registre general de persones productores de residus de Catalunya recull les dades d'identificació de les persones físiques o jurídiques productores de residus a Catalunya.

6.2 Són objecte d'inscripció en el Registre les persones productores de residus perillosos i les persones productores de residus no perillosos que superin les 1.000 t/any.

Article 7

Inscripció

7.1 En el cas d'activitats de producció dels residus previstos a l'article 6.2 que no...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR