DECRET 219/2018, de 9 d'octubre, del Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals.

Fecha de Entrada en Vigor31 de Octubre de 2018
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyDecret

D'acord amb l'article 150 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'organització de l'Administració de la Generalitat i, en concret, sobre l'estructura, la regulació i el funcionament dels seus òrgans.

L'article 40.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya incorpora un concepte expressament ampli de família que s'adiu amb els nous models familiars existents en la societat catalana. Entre els diversos models que esmenta aquest article, hi ha les famílies constituïdes per persones LGBTI, que han assolit a Catalunya un dels reconeixements més amplis respecte dels seus drets i les seves obligacions. Coherentment amb això, l'article 40.7 de l'Estatut estableix que “els poders públics han de promoure la igualtat de les diferents unions estables de parella, tenint en compte llurs característiques, amb independència de l'orientació sexual de llurs membres” i que “la llei ha de regular aquestes unions i altres formes de convivència i llurs efectes”. En el mateix sentit, l'article 40.8 estableix que “els poders públics han de promoure la igualtat de totes les persones amb independència de l'origen, la nacionalitat, el sexe, la raça, la religió, la condició social o l'orientació sexual, i també han de promoure l'erradicació del racisme, de l'antisemitisme, de la xenofòbia, de l'homofòbia i de qualsevol altra expressió que atempti contra la igualtat i la dignitat de les persones”.

Mitjançant el Decret 141/2007, de 26 de juny, de creació del Consell Nacional de lesbianes, gais i homes i dones bisexuals i transsexuals (LGBT), es va crear aquest Consell amb l'objectiu de fomentar la cooperació entre l'Administració de la Generalitat de Catalunya i les associacions de la societat civil que compleixen les seves funcions majoritàriament a Catalunya i que treballen en l'àmbit de les llibertats sexuals.

Així, el Consell Nacional ha estat un organisme fruit de la col·laboració i el diàleg entre els òrgans de la institució i les entitats que treballen en l'àmbit de defensa dels drets de les persones LGBTI. Des de la creació del Consell, les associacions i les entitats de la societat civil han anat canviant i, en alguns casos, han reorientat els objectius i les finalitats d'actuació per adequar-los a les necessitats i les noves exigències que la realitat social els requereix. El 18 d'octubre de 2014 va entrar en vigor la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

En aquesta Llei es regula la creació del Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals (Consell Nacional LGBTI), com un espai de participació ciutadana superior en matèria de drets i deures de les persones LGBTI i com a òrgan consultiu de les administracions catalanes que incideixen en aquest àmbit, sens perjudici de les funcions i les competències d'altres òrgans o ens que la legislació estableixi.

La Llei preveu que en el Consell Nacional LGBTI hi tinguin representació les associacions que treballin a favor dels drets de les persones LGBTI, així com les persones i professionals que hagin destacat per la seva tasca i expertesa en aquest àmbit. La disposició transitòria primera de la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, estableix que el Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals substitueix, a tots els efectes, el Consell Nacional de lesbianes, gais i homes i dones bisexuals i transsexuals, creat pel Decret 141/2007, de 26 de juny. Tanmateix, especifica que mentre no entri en vigor un nou reglament, el Decret esmentat manté la seva vigència en tot el que no contradigui la Llei 11/2014, del 10 d'octubre.

Mitjançant aquest Decret es vol posar fi a aquesta transitorietat, renovar el compromís amb les entitats de la societat civil i millorar la col·laboració i interacció entre entitats, la ciutadania i l'Administració pública, a fi d'avançar per fer efectius els drets de les persones LGBTI. Es tracta d'un òrgan amb caràcter participatiu i amb possibilitat de deliberar sobre tots els temes que afectin les persones LGBTI, per tal de proposar solucions i millores, i contribuir així a fer efectius els drets de les persones LGBTI; per això es posa en funcionament el mètode deliberatiu com a base de funcionament del Ple.

Així mateix, amb la finalitat d'obtenir un funcionament més operatiu i àgil del Consell, es crea la Comissió de Coordinació com a òrgan amb caràcter més tècnic de coordinació, i se'n regula la composició, les funcions i el règim de funcionament. És voluntat d'aquest Decret recollir el que el preàmbul de la Llei destaca tot emprant el terme transgènere com un terme inclusiu per referir-se a la transsexualitat, entenent com a tal les persones que se senten del sexe contrari al que se'ls ha atribuït en néixer segons les seves característiques biològiques i les persones que no s'identifiquen exactament ni amb un home ni amb una dona segons la concepció tradicional dels gèneres, amb independència que hagin reassignat o no el seu sexe amb mètodes hormonals o procediments quirúrgics.

En el mateix sentit, i atesa la diversitat de la composició del Consell, es vol donar visibilitat al terme lesbofòbia , inclòs en l'accepció genèrica d'homofòbia del títol de la Llei, ja que la discriminació i violència exercida contra les lesbianes té causes diferenciades originades en la discriminació sexual bàsica que pateixen pel fet de ser dones. La misogínia i la discriminació patida per les lesbianes pot tenir efectes dins i fora del mateix col·lectiu, i és per això que cal fer-ne un esment diferenciat, ja que a vegades requereix abordatges específics.

D'altra banda, tenint en compte que l'article 15.2.i) del Decret 202/2009, de 22 de desembre, dels òrgans de participació i de coordinació del Sistema Català de Serveis Socials, estableix que aquest Consell Nacional és una comissió sectorial del Consell General de Serveis Socials que tracta de manera especialitzada la planificació, la programació i l'ordenació de les matèries LGBTI, s'atribueixen expressament les funcions pròpies d'aquestes comissions sectorials al nou Consell Nacional.

D'acord amb els motius exposats, i en aplicació de la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, s'aprova el present Decret i es deroga el Decret 141/2007, de 26 de juny, de creació del Consell Nacional de lesbianes, gais i homes i dones bisexuals i transsexuals (LGBT).

Atesos els articles 7, 21 i 22 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i atesos els articles 65.c), 66, 67.2, 68 i 69 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, relatius a la participació i col·laboració ciutadana en l'elaboració de plans i programes de caràcter general i en la definició de polítiques públiques o en l'elaboració de disposicions de caràcter general;

Atès el que estableixen l'article 26.e) de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i el capítol II del títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

A proposta del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i prèvia deliberació del Govern,

Decreto:

Article 1

Definició, naturalesa i adscripció

1.1 El Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals, en endavant Consell Nacional LGBTI, és l'òrgan col·legiat que es constitueix com un espai de participació ciutadana superior en matèria de drets i deures de les persones LGBTI i com a òrgan consultiu de les administracions catalanes que incideixen en aquest àmbit, sens perjudici de les funcions i les competències d'altres òrgans o ens que la legislació estableixi.

1.2 El Consell Nacional LGBTI delibera sobre les polítiques públiques que incideixen directament o indirectament en les condicions de vida de les persones LGBTI. Les propostes i recomanacions no tenen caràcter vinculant, però l'Administració ha de justificar la no acceptació de la seva aplicació.

1.3 Els camps d'actuació del Consell Nacional LGBTI són els que tenen relació directa o indirecta amb l'apoderament i el reconeixement dels drets i les accions destinades a erradicar l'homofòbia, la lesbofòbia, la bifòbia i la transfòbia que pateixen les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals.

1.4 El Consell Nacional LGBTI s'adscriu al departament de la Generalitat competent en matèria de no discriminació de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals.

1.5 El Consell Nacional LGBTI es regeix d'acord amb els principis generals de transparència, publicitat i participació ciutadana.

1.6 El Consell Nacional LGBTI té representació en els òrgans de participació governamentals dels àmbits que estableixi el Govern i ha de prendre part en els processos de participació a què sigui convocat.

Article 2

Entitats o grups membres del Consell Nacional LGBTI

2.1 Poden ser membres del Consell Nacional LGBTI les entitats que compleixin les condicions següents:

  1. Estar formalment constituïdes d'acord amb els requisits que estableix la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, o altra legislació especial que sigui aplicable per a determinades entitats.

  2. No tenir ànim de lucre.

  3. Desenvolupar la seva activitat a Catalunya i tenir com a tasca principal la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR