DECRET 234/2016, de 22 de març, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'arts plàstiques i disseny en puntes artístiques de la família professional dels tèxtils artístics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L'Estatut d'autonomia de Catalunya determina, a l'article 131.3.c, que correspon a la Generalitat, en matèria d'ensenyament no universitari, la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi, incloent-hi l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 bis. 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, els objectius, les competències, els continguts i els criteris d'avaluació del currículum bàsic requereixen el 55 per cent dels horaris escolars.

En el marc dels aspectes que garanteixen l'assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis, correspon al Govern de la Generalitat establir els currículums, en els termes previstos a l'article 53 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació.

El Reial decret 1737/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen diversos títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de tèxtils artístics, així com els ensenyaments mínims corresponents, inclou el títol de puntes artístiques. Escau, per tant, establir el currículum per aplicar-lo a Catalunya.

El currículum dels cicles formatius s'estableix a partir de les necessitats de qualificació professional detectades a Catalunya, i la possibilitat d'adequar-les a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres.

Catalunya gaudeix d'una llarga tradició en puntes, alhora que l'evolució estètica ha desembocat en una nova realitat plàstica que transforma els plantejaments tradicionals.

Cal protegir aquests oficis artístics i la seva tradició, acomodar-los als mètodes, tecnologies i innovacions creatives que es demanen en l'actualitat i potenciar la formació de professionals amb impuls creatiu i capacitat de realització pràctica, per donar resposta a les necessitats que requereixen els diferents oficis artístics que configuren el seu camp.

L'objecte d'aquest Decret és establir el currículum del cicle formatiu de grau superior d'arts plàstiques i disseny en puntes artístiques de la família professional dels tèxtils artístics.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip dels professors permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre educatiu. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau dels alumnes i l'adquisició de les competències professionals, personals i socials establertes en el perfil professional, tenint en compte, d'altra banda, la necessitat d'integració dels continguts del cicle formatiu.

Aquest Decret s'ha tramitat segons el que disposen l'article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i amb el dictamen previ del Consell Escolar de Catalunya.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

S'estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en puntes artístiques de la família professional dels tèxtils artístics.

Article 2

Identificació del títol i perfil professional

  1. Els elements d'identificació del títol s'estableixen als apartats 1.1, 1.2 i 1.3 de l'annex 1.

  2. El perfil professional del títol es descriu a l'annex 1, als apartats 2.1 i 2.2.

Article 3

Currículum

  1. Els objectius generals s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.1.

  2. L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, a l'apartat 3.2.1.

  3. Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l'annex 1, a l'apartat 3.2.2 i a l'apartat 4.

  4. Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

  5. Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per avaluar-los, s'inclouen a l'annex 2.

Article 4

Espais i instal·lacions

Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que preveu la normativa aplicable.

La relació numèrica docent/alumnes és 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf “Tallers” que, sempre que sigui possible, s'han d'impartir en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplica la relació 1/30.

Article 5

Competència docent del professorat

La competència docent dels funcionaris pertanyents als cossos de catedràtics, de professors i de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny per impartir els mòduls corresponents als ensenyaments del cicle formatiu de grau superior de puntes artístiques s'estableix a l'annex 3.

Article 6

Accés a altres estudis

El títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en puntes artístiques permet accedir als estudis que determina la normativa vigent.

Article 7

Correspondències

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'esmenten a l'annex 1, a l'apartat 5.

Article 8

Proves d'accés

El Departament d'Ensenyament ha de convocar les proves i establir les exempcions que corresponguin d'acord amb la normativa aplicable.

Disposició addicional

La descripció del perfil professional inclòs en aquest Decret no constitueix una regulació de l'exercici de cap professió titulada.

Disposicions finals

Primera

La consellera d'Ensenyament pot desplegar els currículum, tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls professionals establerts.

Segona

La direcció general competent pot adequar el currículum a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls professionals establerts, en el cas de persones individuals i de centres educatius concrets, respectivament.

Barcelona, 22 de març de 2016

Carles Puigdemont i Casamajó

President de la Generalitat de Catalunya

Meritxell Ruiz Isern

Consellera d'Ensenyament

Annex 1

  1. Identificació del títol

    Catalunya gaudeix d'una llarga tradició en puntes, des del segle XVI, quan va començar a desenvolupar-se la indústria puntaire catalana, que abasta amplis repertoris de materials i va des de la producció de luxe, feta amb fil de seda o d'or i argent, als exemplars d'inspiració popular, d'atzavara o pita, i que van tenir una gran difusió arreu d'Europa.

    Avui podem afirmar que la transcendència de la indústria de les puntes catalanes és tal que forma part de la història social, cultural i econòmica de Catalunya. L'arrelament ha donat nom a diverses tècniques i estils: el punt de Catalunya (punts fets a partir de treure fils d'un teixit), les anomenades blondes catalanes o puntes d'Arenys (que adapten la tècnica de la blonda amb treballs de fil de lli) o la punta de Barcelona (en què intervenen alhora les tècniques d'agulla i boixets).

    L'evolució estètica del segle XXI ha desembocat en una realitat plàstica contemporània en què els conceptes i els plantejaments tradicionals han experimentat una transformació radical. La llibertat creativa, ja sigui en el tractament de materials, textures o tendències, l'experimentació i les investigacions que han dut i duen a terme associacions, gremis i artesans han convertit la punta en un art, obtenint peces singulars de gran qualitat.

    Per la riquesa d'aquesta tradició i la vinculació dels tallers als ensenyaments artístics es fa necessària la definició i el desplegament dels continguts que s'insereixen en aquest cicle formatiu superior, així com per garantir la continuïtat dels seus procediments tecnicoartístics històrics, i per a protegir aquests oficis artístics dotant-los de la necessària acomodació als mètodes, tecnologies i innovacions creatives que es demanen en l'actualitat.

    El cicle formatiu de grau superior de puntes potencia la formació de professionals amb impuls creatiu i capacitat de realització pràctica, coneixedors de les tradicions i posseïdors dels recursos òptims per donar resposta a les necessitats que requereix la societat contemporània, per la seva adaptació àmplia i polivalent als diferents oficis artístics que configuren aquest camp. El tècnic d'aquest nivell, gràcies a la seva capacitació, podrà atendre l'àmplia demanda social de què gaudeixen aquests articles artístics en l'entorn actual.

    1.1 Denominació

    Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en puntes artístiques.

    1.2 Nivell

    Grau superior d'arts plàstiques i disseny.

    1.3 Durada total del cicle

    1.950 hores.

  2. Descripció del perfil professional

    2.1 Camp professional

    El professional d'aquest nivell exercirà la seva activitat:

    En empreses del sector tèxtil i en aquelles altres que, emmarcades en altres sectors de producció industrial, requereixen els serveis d'aquest professional en tant que utilitzen, entre els seus components, elements tèxtils propis o afins de la producció de les puntes artístiques.

    En empreses i tallers de caràcter artesanal i artístic, ja siguin públics o privats, petits, mitjans o grans, relacionats amb el camp professional de les puntes artístiques.

    Com a professional independent, en règim de societat o associat en cooperativa.

    Sota la direcció de tècnics de nivells superiors, d'aquest o d'altres àmbits acadèmics, per a la realització de projectes que requereixin els serveis d'aquests professionals.

    En tasques...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR