DECRET 264/2016, de 21 de juny, de la Comissió Mixta Paritària Generalitat - Ens Locals en matèria d'immigració estrangera, apatrídia, protecció internacional i retorn.

Fecha de Entrada en Vigor13 de Julio de 2016
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyDecret

Preàmbul

L'Estatut d'Autonomia de Catalunya atribueix competències a la Generalitat de Catalunya en matèria d'immigració en els termes que estableix l'article 138. L'apartat 1 d'aquest article estableix que correspon a la Generalitat en matèria d'immigració: a) la competència exclusiva en matèria de primer acolliment de les persones immigrades, que inclou les actuacions sociosanitàries i d'orientació; b) el desenvolupament de la política d'integració de les persones immigrades en el marc de les seves competències; c) l'establiment i la regulació de les mesures necessàries per a la integració social i econòmica de les persones immigrades i per a la seva participació social; d) l'establiment per llei d'un marc de referència per a l'acolliment i la integració de les persones immigrades, i e) la promoció i la integració de les persones retornades i l'ajuda a aquestes, i l'impuls de les polítiques i les mesures pertinents que en facilitin el retorn a Catalunya.

Basant-se en aquestes competències, el Parlament va aprovar la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya. La disposició addicional 5 va crear la Comissió Mixta Paritària Generalitat - Ens Locals, com a òrgan col·legiat per facilitar la coordinació i la col·laboració en matèria d' acollida, la qual ha de tenir les funcions que ambdues parts acordin.

En desplegament de la Llei esmentada, es va aprovar el Decret 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, el qual, a més de fer alguna referència puntual a les consultes a la Comissió Mixta Paritària en determinades matèries a l'articulat, preveu a la disposició addicional segona que el funcionament de la Comissió es regeix per la normativa general d'òrgans col·legiats, i li atribueix la funció d'establir criteris i propostes per a la planificació, que el Govern ha de dur a terme en el marc de la disposició addicional setena de la Llei 10/2010 , de 7 de maig, relativa a la implantació progressiva del servei de primera acollida.

D'altra banda, l'article 117 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions públiques poden crear específicament òrgans de cooperació, que no tenen personalitat jurídica, amb la integració d'altres administracions, organismes o entitats públiques, o determinar-ne la participació en els ja existents, quan les actuacions respectives puguin afectar les seves competències o interessos.

Dins aquest marc normatiu, aquest Decret té per objecte regular la composició, les funcions i el funcionament de la referida Comissió Mixta, que com a òrgan col·legiat supletòriament s'ha de regir per les normes del capítol II del títol I de l'esmentada Llei 26/2010, del 3 d'agost.

Les seves funcions són les d'assessorament i proposta en relació amb les competències i funcions de la Generalitat i els ens locals en els àmbits del retorn, així com de la immigració, l'acollida i la integració de les persones estrangeres i les apàtrides, incloent-hi les sol·licitants de protecció internacional. Aquestes funcions afecten matèries que regulen la Llei 10/2010, del 7 de maig, la legislació de règim local, la legislació estatal d'estrangeria i d'adquisició de la nacionalitat, i la legislació sectorial que incideix materialment en la situació d'habitatge, serveis socials, salut, ensenyament, empadronament, taxes i altres de les persones estrangeres i les apàtrides.

Per la seva afectació directa en les entitats locals, s'han portat a terme reunions bilaterals amb els representants de les dues organitzacions associatives dels ens locals més representatives de Catalunya, la Federació de Municipis de Catalunya i l'Associació Catalana de Municipis, i també amb el Grup de Treball de Món Local i Immigració de la Taula de Ciutadania i Immigració. A banda d'aquestes consultes, en la seva tramitació aquest Decret s'ha sotmès a informe de la Comissió de Govern Local. Així mateix s'ha tingut en compte que la ciutat de Barcelona gaudeix d'un règim especial, garantit per l'article 89 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i integrat per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona. Aquesta Carta es configura com a norma bàsica de l'ordenament jurídic propi del govern local de la ciutat de Barcelona i, tal com preveu l'article 5.1, qualsevol norma sectorial que afecti els governs locals ha de tenir en compte el règim especial de la ciutat de Barcelona, en els termes que estableix l'Estatut d'autonomia.

De conformitat amb el que disposen el títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, i els articles 39.1 i 40.1 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR