DECRET 279/2016, de 2 d'agost, pel qual es modifica el Reglament de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, aprovat pel Decret 411/2006, de 31 d'octubre, i la seva denominació com a Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyDecret

L'article 105 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya disposa que correspon a la Generalitat, d'acord amb la Llei orgànica del poder judicial, determinar la creació, el disseny, l'organització, la dotació i la gestió de les oficines judicials i dels òrgans i els serveis de suport als òrgans jurisdiccionals, incloent-hi la regulació de les institucions, els instituts i els serveis de medicina forense i de toxicologia.

L'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya, creat en virtut del Decret 302/2001, de 20 de novembre, és un òrgan tècnic al servei de l'Administració de justícia, adscrit al Departament de Justícia i dependent de la Secretaria de Relacions amb l'Administració de Justícia, que té com a funcions, entre d'altres, auxiliar els jutjats, tribunals, fiscalies i oficines del Registre Civil mitjançant la pràctica de proves pericials mèdiques, tant en patologia forense com clíniques i de laboratori, previstes a la normativa vigent de medicina forense, que tinguin relació amb la medicina forense.

D'ençà que l'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya es va posar en marxa el 3 de juny de 2002, s'han produït canvis importants en l'organització i la gestió de la medicina forense que van dur a una primera modificació del Reglament de l'Institut, tot aprovant-se, mitjançant el Decret 411/2006, de 31 d'octubre, el seu Reglament.

Amb tot, la medicina forense, com a servei públic, s'ha d'adaptar constantment a les noves necessitats que es presenten en l'àmbit de l'Administració de justícia i ha de donar-hi resposta amb una organització més àgil i eficaç i amb la dotació dels mitjans i recursos tècnics que requereixen l'evolució i el desenvolupament de la medicina forense.

Per això, d'una banda, cal adaptar l'organització territorial de l'Institut a l'organització territorial del Departament de Justícia mitjançant l'establiment de divisions territorials, que possibilitin una major flexibilitat i una millor adaptació a les necessitats de prestació del servei dins del territori. S'ha optat així per reordenar les actuals divisions territorials núm. 2 i 3 de l'Institut, Barcelona Sud i Barcelona Nord i Catalunya Central, respectivament, per crear-ne una de sola i reorganitzar les respectives àrees territorials.

D'altra banda, per la mateixa raó, per poder prestar el servei que requereix l'Administració de justícia amb un bon nivell tècnic, cal reorganitzar els serveis de Patologia Forense i de Laboratori Forense de l'Institut.

En aquest sentit, l'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya ha engegat un procés de centralització del Servei de Patologia Forense de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat, que ha de comportar el tancament del Centre de Patologia Forense de Collserola.

El Servei de Patologia Forense de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat actua de centre de referència de tots els centres de patologia forense de l'Institut, i concentra els recursos i mitjans més avançats en aquesta matèria. Per això, ofereix una major capacitat i condicions òptimes per oferir un servei de qualitat. La centralització de les autòpsies a la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat és, per tant, una important mesura de racionalització de la despesa i dels recursos que es traduirà en un major control de l'activitat i major possibilitat de gestió, una millor gestió dels mitjans personals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR