DECRET 314/2016, de 8 de novembre, pel qual es determinen les condicions específiques de contractació i comercialització de serveis de taxi i el règim jurídic de l'activitat de mediació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

La Generalitat de Catalunya és competent, d'acord amb l'article 169 de l'Estatut d'autonomia, sobre els transports terrestres de viatgers i de mercaderies per carretera, ferrocarril i cable que transcorren integrament dins el territori de Catalunya. Aquesta competència inclou, en tot cas, d'acord amb l'apartat c) de l'article esmentat, la regulació del transport urbà i dels serveis de transport discrecional en vehicles de turisme, entre els quals s'inclouen els serveis de taxi.

En el marc d'aquest àmbit competencial, la Llei 19/2003, de 4 de juliol, del taxi, preveu en l'article 29 que cal determinar per reglament les condicions específiques de la contractació i el règim jurídic del servei de cooperatives, emissores de radiotaxi i d'altres entitats prestadores de serveis o comercialitzadores d'oferta.

En virtut d'aquest mandat legal, aquest Decret regula les condicions de contractació i comercialització de serveis de taxi mitjançant empreses de mediació, considerades com aquelles persones jurídiques que intervenen en la dita contractació i comercialització. I ho fa en aquest moment, ja que, com és notori, la creixent contractació de serveis de taxi mitjançant entitats de mediació i no directament a la via pública, i, molt especialment, la presència progressiva de formes de mediació telemàtica, ho fan imprescindible, i, per tant, desplaça l'opció de no-regulació, la intervenció administrativa ordenadora de l'activitat, sempre en termes de necessitat, proporcionalitat i no-discriminació.

El mateix legislador ha previst aquesta contingència, i, en aquest sentit, la Llei 3/2015, d'11 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives, ha introduït un nou apartat en l'article 39 de la Llei del taxi que tipifica com a infracció molt greu la realització de l'activitat de mediació en la contractació de serveis de taxi, inclosa l'oferta dels serveis, sense haver dut a terme la comunicació pertinent o sense disposar del títol habilitant corresponent.

Es tracta, per tant, i mitjançant aquest Decret, de desenvolupar reglamentàriament també aquesta previsió legal, amb el nivell de concreció que ha de permetre, entre altres coses, aplicar correctament aquest règim sancionador.

El caràcter auxiliar i complementari del servei de contractació i comercialització del servei de taxi respecte a l'activitat principal de transport, la desenvolupada mitjançant aquests serveis de taxi, comporta que el títol competencial aplicable al servei d'intermediació sigui l'esmentat article 169 de l'Estatut d'autonomia, ja que la finalitat de la regulació continguda en aquest Decret està vinculada de manera inexcusable al transport de viatgers per carretera, i, més concretament, a l'activitat que desenvolupen les empreses prestadores del servei de taxi.

El servei del taxi, i especialment el que es presta en les grans àrees urbanes i metropolitanes, ha desenvolupat històricament i ha incrementat i tecnificat de manera progressiva mecanismes de comercialització i contractació de l'oferta de diversa tipologia, entre els quals predominen els que es basen en comunicacions per via telefònica o telemàtica, des de les tradicionals radioemissores.

L'elevat volum de contractació de serveis per aquests mitjans i la necessitat d'acompanyar aquest servei al públic en el seu procés de modernització aconsella el desplegament de normes que protegeixin de manera efectiva els drets de les persones usuàries i estableixin unes pautes de capteniment en la contractació que incentivin la transparència i la formalitat de les transaccions comercials i evitin la proliferació d'intermediaris i comissionistes que no operen d'acord amb la legalitat fixada, que encareixen el servei i hi introdueixen pràctiques rebutjables.

Els sectors turístic i dels negocis, com a usuaris recurrents i destacats del servei del taxi, es veuran també beneficiats per la formalització de conductes que pretén la norma, de manera que esdevé, en aquest sentit, una eina al servei i la garantia de visitants i persones que fan ús del servei per a la seva activitat empresarial o comercial, cabdals per al conjunt del nostre sistema econòmic.

En aquests termes, el règim jurídic que s'estableix en aquest Decret respon a les especificitats pròpies d'aquest servei de taxi, i és en aquest context que es determinen les condicions específiques de contractació i comercialització de serveis de taxi i el règim jurídic de l'activitat de mediació, amb l'objectiu de garantir que l'actuació d'aquestes empreses es desenvolupa de manera adient per garantir una correcta prestació del servei de taxi.

En altres paraules, els requeriments per desenvolupar l'activitat i les condicions específiques de contractació i comercialització de serveis de taxi mitjançant una empresa de mediació són fixats pel Decret amb una finalitat d'interès públic inqüestionable, que és garantir els drets de les persones usuàries i evitar l'actuació d'organitzacions que, sense els requeriments necessaris de solvència professional i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR