DECRET 41/2019, de 19 de febrer, de creació i funcionament dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per a la celebració de subhastes públiques electròniques per part de l'Agència Tributària de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda
Rango de LeyDecret

L'Administració tributària de la Generalitat té competències en matèria de gestió recaptatòria d'acord amb el que estableixen els articles 203 i 204 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya; l'article 122-3 del llibre primer del Codi tributari de Catalunya, aprovat per la Llei 17/2017, de l'1 d'agost, del Codi tributari de Catalunya i d'aprovació dels llibres primer, segon i tercer, relatius a l'Administració tributària de la Generalitat; l'article 57 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, i l'article 7 del Reglament general de recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de recaptació. Aquesta competència afecta tant els tributs propis com, per delegació de l'Estat, els tributs cedits, així com tots els ingressos de dret públic tributaris o no tributaris la recaptació dels quals hagi estat atribuïda a la Generalitat. Igualment, en virtut dels articles 112 i 150 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, la Generalitat disposa de llibertat per organitzar els seus serveis, fet que inclou els aspectes materials i instrumentals de la gestió recaptatòria, amb el límit del respecte als procediments regulats per la normativa estatal.

En el marc de les actuacions recaptatòries en període executiu, la darrera fase del procediment de constrenyiment pot consistir en l'alienació dels béns embargats mitjançant subhasta, d'acord amb el que estableixen els articles 97 a 107 del Reglament general de recaptació, que fixa que el procediment ordinari d'adjudicació es realitza per procediments electrònics, i que les persones interessades poden participar en els procediments d'alienació dels béns embargats a través dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics que aprovi l'òrgan competent.

Així doncs, la subhasta electrònica permet donar compliment al que disposa l'article 122-8 del Codi tributari de Catalunya, segons el qual l'Administració tributària de la Generalitat ha de promoure la utilització de les tècniques i els mitjans electrònics, informàtics i telemàtics necessaris per al desenvolupament de la seva activitat i l'exercici de les seves competències.

En els darrers anys, la Generalitat de Catalunya ha assumit amb els seus mitjans humans i tècnics la realització de les actuacions de recaptació executiva que anteriorment encomanava a altres administracions, fent un exercici efectiu de les seves competències originals o delegades. Aquest recorregut vers la plena cobertura del marc competencial amb mitjans propis demanda la implementació d'un sistema propi que permeti la celebració de subhastes electròniques, informàtiques i telemàtiques de forma més eficient com a darrera fase del procediment de constrenyiment, amb la voluntat de garantir la completesa i la qualitat del servei.

Per satisfer aquesta necessitat, aquest Decret crea, d'acord amb l'apartat 4 de l'article 100 del Reglament general de recaptació, un mitjà accessible a través del portal que permet que les persones interessades puguin participar en els procediments d'alienació dels béns embargats que la Generalitat desenvolupi en l'àmbit de les seves competències. En concret, aquest Decret, que s'estructura en quinze articles, una disposició transitòria, una disposició addicional i dues disposicions finals, regula, a més de la creació d'aquest portal, la resta d'elements necessaris per a la realització de la subhasta, incloent la seva publicitat, l'autoritat gestora, les subhastes de béns agrupats i simultànies, les persones i entitats licitadores, el dipòsit obligatori, la mesa de la subhasta, el seu desenvolupament, l'adjudicació del bé o dret, l'ingrés del preu de rematada, les comunicacions, el pagament, la quantitat sobrant i la privacitat i protecció de les dades de caràcter personal.

D'aquesta manera, aquest portal es converteix en el lloc de celebració de les subhastes de béns embargats per l'Administració tributària de la Generalitat, sense perjudici que pugui ser també una eina de foment de la transversalitat que sigui utilitzada per altres ens del sector públic català. D'aquí que els objectius perseguits pel present Decret siguin: a) Fer possible l'exercici dels drets dels ciutadans interessats en la subhasta a relacionar-se amb les administracions públiques catalanes per mitjans electrònics, així com dotar les administracions públiques dels mitjans electrònics per a complir amb la seva obligació de relacionar-se amb els particulars per aquests mitjans; b) Incrementar la participació de la ciutadania en aquest tipus de subhastes públiques; c) Optimitzar els recursos disponibles entre les administracions que integren el sector públic català i d) Millorar la qualitat del servei públic a Catalunya i facilitar les múltiples relacions entre els diversos actors involucrats en la subhasta.

Pel que fa al compliment dels principis de bona regulació, aquesta norma s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Per començar, es respecten els principis de necessitat i eficàcia ja que, com s'ha indicat, aquesta iniciativa normativa es justifica per una raó d'interès general com és el desenvolupament de l'administració electrònica i persegueix una finalitat clara: l'establiment d'un portal per efectuar subhastes electròniques.

Es compleix també amb el principi de proporcionalitat atès que la norma es limita a contenir la regulació imprescindible relativa a les especificitats de les subhastes que celebri l'Agència Tributària de Catalunya, sense que existeixin altres alternatives menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris. Igualment, es tracta d'una mesura que garanteix el principi de seguretat jurídica ja que és coherent amb el marc normatiu sobre administració electrònica tributària i ofereix una regulació estable que facilita l'actuació i la presa de decisions de les persones i empreses.

Per altra banda, en l'elaboració d'aquesta norma s'ha respectat la normativa sobre transparència i s'han tingut en compte les propostes efectuades durant el tràmit de consulta pública. Per últim, es compleix també amb el principi d'eficiència ja que l'ús de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per a la celebració de subhastes redueix les càrregues administratives dels interessats i permet racionalitzar l'ús dels recursos públics.

De conformitat amb el que preveuen els articles 26. e , 39.1 i 40 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, sobre la potestat reglamentària que el Govern té en l'exercici de les competències de la Generalitat de Catalunya;

A...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR