DECRET 52/2017, de 6 de juny, de l'Observatori de la Igualtat de Gènere.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

D'acord amb l'article 153 de l'Estatut d'autonomia, la Generalitat té competència exclusiva en matèria de polítiques de gènere, respectant el que estableix l'Estat en l'exercici de la competència que li atribueix l'article 149.1.1 de la Constitució. L'article 150 de l'Estatut atribueix també a la Generalitat, en matèria d'organització de la seva Administració, la competència exclusiva sobre l'estructura, la regulació dels òrgans i directius públics, el funcionament i l'articulació territorial i les diverses modalitats organitzatives i instrumentals per a l'actuació administrativa.

En exercici d'aquestes competències, l'article 58 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, va crear l'Observatori de la Igualtat de Gènere, adscrit a l'Institut Català de les Dones, com a òrgan assessor del Govern i garant del compliment d'aquesta llei quant a les dades, estadística i recerca sobre les desigualtats entre dones i homes, prioritzant les àrees de la violència de gènere, la situació laboral i la imatge pública de les dones.

El Govern disposa d'altres òrgans d'assessorament, coordinació i participació creats en el marc de l'Institut Català de les Dones com són el Consell Nacional de les Dones de Catalunya (CNDC), per debatre i fer propostes i recomanacions sobre les qüestions vinculades al Pla d'actuació del Govern de la Generalitat en matèria de polítiques d'igualtat de gènere, i la Comissió Nacional per a una Intervenció Coordinada contra la Violència Masclista (CNVM), a qui correspon fer l'impuls, seguiment, control i avaluació de les actuacions de l'Administració en el tractament de la violència masclista, sens perjudici de les competències que exerceixen els departaments de la Generalitat. La introducció d'un nou òrgan assessor requereix la connexió i les oportunes relacions de col·laboració, i en aquest sentit el Decret preveu la participació del CNDC en l'Observatori mitjançant el nomenament de cinc vocalies, i alhora l'Observatori és representat per un membre a la CNVM.

La Generalitat de Catalunya ha assumit al llarg de la seva història la responsabilitat de promoure el paper de les dones dins la societat. Així, l'Estatut d'autonomia reconeix el dret de les dones a participar en condicions d'igualtat d'oportunitats amb els homes en tots els àmbits públics i privats (article 19), i incorpora la referència a la perspectiva de gènere entre els principis rectors que han d'orientar les polítiques públiques (article 41). Amb la Llei 17/2015, del 21 de juliol, es reforcen les mesures i els mecanismes concrets per aconseguir que els poders públics de Catalunya duguin a terme polítiques i actuacions destinades a erradicar el fenomen de la desigualtat entre dones i homes.

La Llei 17/2015, del 21 de juliol, s'emmarca en el context internacional i europeu que ha desenvolupat un ampli conjunt de drets i mesures per assolir la igualtat efectiva de dones i homes. Cal citar, entre altres, la Convenció sobre l'eliminació de totes les formes de discriminació contra la dona (CEDAW), del 1979, i el Protocol facultatiu corresponent, del 1999. La Convenció reconeix expressament la necessitat de canviar les actituds mitjançant l'educació dels homes i les dones, perquè acceptin la igualtat de drets i superin les pràctiques i els prejudicis basats en els rols estereotipats. En el marc del Consell d'Europa convé destacar el Conveni sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, signat a Istanbul l'11 de maig de 2011 (Conveni d'Istanbul), en vigor des de l'1 d'agost de 2014. La importància del Conveni rau en el fet que suposa el primer instrument de caràcter vinculant en l'àmbit europeu en matèria de violència contra la dona i la violència domèstica. El Conveni contempla com a delicte totes les formes de violència contra la dona: la violència física, psicològica i sexual, inclosa la violació, la mutilació genital femenina, el matrimoni forçat, la persecució, l'avortament forçat i l'esterilització forçada. D'altra banda, el Govern està compromès amb l'objectiu estratègic número cinc de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, adoptada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 25 de setembre de 2015, que apunta com a fita per a l'any 2030 aconseguir la igualtat de gènere i l'autonomia de totes les dones i nenes i posar fi a totes les formes de discriminació.

L'apartat 4 de l'article 58 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, disposa que s'han d'establir per reglament...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR