DECRET 76/2017, de 20 de juny, de modificació del Decret 427/2011, de 27 de desembre, pel qual s'aprova el nou sistema de descomptes d'aplicació a les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya i se n'actualitzen les tarifes i peatges.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

El Govern de la Generalitat, mitjançant el Decret 427/2011, de 27 de novembre, va aprovar un nou sistema de descomptes d'aplicació a les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya, tot considerant la millora en la gestió de la mobilitat i l'eficiència ambiental.

En aquest Decret per primer cop es van establir descomptes ECO per a vehicles de baixes emissions de contaminants a l'atmosfera en autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat de Catalunya. El temps transcorregut, la persistència de la deficient qualitat de l'aire de les conurbacions urbanes i els avenços tecnològics experimentats els darrers anys fan necessària la revisió dels criteris per obtenir el descompte ECO per a vehicles de baixes emissions de contaminants a l'atmosfera.

Així, l'any 2011 es posaven en circulació els primers vehicles que havien de complir la norma Euro 5 d'emissions de contaminants a l'atmosfera per a òxids de nitrogen, NOx, i partícules molt fines PM10, i al setembre del 2015 va entrar en vigència la norma Euro 6, més estricta pel que fa als nivells d'emissió d'aquests contaminants en la seva fase d'homologació. Paral·lelament, les mesures fiscals lligades a la reducció de l'impost de matriculació per les emissions de CO 2 han induït al fet que els fabricants posin al mercat vehicles amb emissions més baixes, per la qual cosa els valors establerts per a vehicles nets de baixes emissions al Decret 427/2011, de 27 de novembre, han quedat obsolets i han perdut la seva principal funció d'orientar la renovació del parc de vehicles cap a les tecnologies menys contaminants.

A Catalunya, mitjançant el Decret 226/2006, de 23 de maig, i l'Acord GOV/82/2012, de 31 de juliol, es van declarar Barcelona i 39 municipis de la seva conurbació urbana com a zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric per als contaminants diòxid de nitrogen (NO 2 ) i per a les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM 10 ). Posteriorment, mitjançant l'Acord GOV/127/2014, de 23 de setembre, es va aprovar el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire, horitzó 2020, que ha de permetre garantir un aire net als més de 4,6 M d'habitants que configuren l'aglomeració urbana de Barcelona.

En aquest marc, la millora de la qualitat de l'aire segueix sent una prioritat per a l'Administració ambiental catalana i la gestió dels peatges amb criteris ambientals és una eina adequada per afrontar-ho, que està en la línia de les actuacions adoptades per les principals regions europees per tal d'orientar la renovació del parc de vehicles amb criteris de reducció d'emissions contaminants d'òxids de nitrogen i partícules.

Si bé és coneguda la necessitat d'implementar mesures per reduir la contaminació atmosfèrica per òxids de nitrogen i partícules ultrafines als nuclis urbans, no és tan coneguda la necessitat de reduir la contaminació procedent de la mobilitat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR