DECRET 244/2005, de 8 de novembre, d'actualització del Pla per al dret a l'habitatge 2004-2007

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

El Decret 454/2004, de 14 de desembre, de desplegament del Pla per al dret a l'habitatge 2004-2007, assenyalava, a l'exposició de motius, que l'estructura actual del sector de l'habitatge i del mercat immobiliari a Catalunya no permet donar una solució adequada a les necessitats d'allotjament de les capes de població amb rendes mitjanes o baixes, o amb característiques i problemàtiques específiques que les allunyen dels mecanismes d'oferta de mercat. Ni tan sols l'opció del lloguer és avui una solució per a aquestes llars, ja que l'oferta de lloguer és molt reduïda i, a més, està marcada pel procés inflacionari general del mercat. També apuntava que l'experiència ha demostrat que des de la segona meitat dels anys noranta no ha funcionat la promoció d'habitatges de protecció oficial. Que els percentatges de compliment dels objectius previstos i convinguts amb l'Administració central han estat reiteradament baixos en l'àmbit de la promoció protegida, malgrat que els objectius s'han anat reduint continuadament. I que, per aquestes raons, el Govern de la Generalitat havia aprovat el Pla per al dret a l'habitatge, per al període 2004-2007, com a un objectiu polític per donar resposta a les necessitats de la població, i amb la voluntat decidida d'assumir des de Catalunya l'exercici efectiu de la competència exclusiva en matèria d'habitatge que ens atorguen la Constitució i l'Estatut d'autonomia, amb aportació dels recursos organitzatius, legals i pressupostaris necessaris per estructurar un esquema coherent i operatiu que integrés totes les mesures de foment de l'habitatge a Catalunya, coordinat però no subordinat als objectius del Pla impulsat pel govern central, i als recursos, necessaris, però sempre complementaris, que s'obtinguin de l'Administració central.

En aquest context, el Decret 454/2004 constituïa la peça normativa imprescindible per establir un conjunt de mesures de reforç i de foment de les diverses figures d'habitatge assequible a Catalunya, protegit i concertat, de prevenció de l'exclusió social residencial, de mediació en el mercat del lloguer social, de mobilització del parc desocupat, i de rendibilització del parc de lloguer existent, per incrementar l'oferta de lloguer. L'experiència dels primers vuit mesos de vigència de l'esmentat Decret ha posat de manifest l'encert de les mesures que va introduir com a peces clau perquè l'Administració de la Generalitat dissenyi un context nou d'intervenció pública en matèria d'habitatge, dibuixat en tota l'amplitud de registres que convé abordar davant la multiplicitat de problemàtiques avui presents en aquest àmbit. També ha servit per avaluar la pertinència dels ajuts i dels procediments administratius establerts, posant de relleu aspectes millorables per aconseguir més èxit en l'abordatge de les problemàtiques esmentades .

D'altra banda, el Decret 454/2004, de 14 de desembre, mantenia vigents molts articles i preceptes de l'anterior Decret 157/2002, d'11 de juny, que establia el règim dels habitatges amb protecció oficial, determinava els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya i de l'Administració central inclosos al Reial decret 1/2002, d'11 de gener, sense abordar una redacció refosa a l'expectativa del nou Pla d'habitatge que el Ministeri d'Habitatge estava elaborant de forma imminent.

Durant l'any 2005, per la seva banda, el Ministeri d'Habitatge ha elaborat el Pla estatal 2005-2008 per afavorir l'accés dels ciutadans a l'habitatge, que ha culminat amb la promulgació del Reial decret 801/2005, d'1 de juliol, amb els objectius, entre d'altres, d'ampliar l'oferta d'habitatge protegit, de millorar l'equilibri entre les diverses formes de tinença dels habitatges, fomentant el lloguer i la mobilització del parc desocupat amb finalitat també de lloguer, i d'establir un sistema especial de protecció per als col·lectius amb més dificultats per accedir a un habitatge digne, com ara joves, famílies nombroses i monoparentals, persones grans, persones amb discapacitat i les seves famílies, o persones que hagin patit situacions de violència domèstica o de terrorisme.

Per tant, el present Decret té com a objectiu oferir un redactat, estructurat en deu capítols, que és una refosa dels nous plantejaments polítics, definicions, ajuts i procediments que el Govern central ha establert en el Reial decret 801/2005, amb les línies ja dibuixades pel Govern de la Generalitat en el Decret 454/2004, millorades en tot el que permeti ajustar-les més a les realitats de demanda que s'han detectat durant el seu període de vigència.

El primer capítol del Decret, de disposicions generals, determina quines són les actuacions protegibles en matèria d'habitatge; defineix l'accepció que tenen als efectes d'aplicació del Decret, els conceptes més habituals que hi figuren, com ara promotor, comprador, llogater, unitat familiar, unitat de convivència, ingressos familiars, IPREM, habitatge protegit i habitatge amb protecció oficial, habitatges usats, habitatges tutelats, zones geogràfiques de preus i preu bàsic, i estableix el sistema de càlcul dels ingressos familiars ponderats.

El segon capítol defineix i determina l'abast i les característiques dels habitatges amb protecció oficial: a qui s'adrecen, quines tipologies se'n consideren, com es tramiten, quines limitacions de destinació i ús tenen, com es calculen els preus de venda o les rendes de lloguer segons les zones geogràfiques, i quines condicions han de complir els beneficiaris d'aquests habitatges. Aquest capítol dona un tractament coherent a les diverses figures d'habitatge protegit que han anat establint les normatives estatals fins avui .inclòs el darrer Reial decret 801/2005, que ha recollit la figura de l'habitatge de preu concertat que estableix el Decret 454/2004 en el capítol 4., i les aplega totes sota la denominació d'habitatges amb protecció oficial. S'aconsegueix més coincidència entre les anteriors zones geogràfiques de preus de les modalitats d'habitatges amb protecció oficial de règim general i de règim especial i de lloguer, i les dels habitatges amb protecció oficial de preu concertat, en subdivir el territori de Catalunya en quatre zones coincidents i subdivir la primera de les zones en tres per donar més flexibilitat de preu a aquesta darrera modalitat.

El capítol 3 recupera gairebé íntegrament el capítol 5 del Decret 454/2004, el qual establia un nou règim legal per a tots els habitatges amb protecció oficial per donar resposta a la necessitat de preservar-los de la temptació especulativa, per assegurar que els qui accedeixen als nous habitatges siguin les persones o llars que els necessiten més justificadament, i per reduir al mínim la pèrdua de control de les administracions públiques sobre els sòls de titularitat pròpia. El Decret actual fixa una durada del règim de protecció dels habitatges amb protecció oficial supeditada al tipus de sòls i a la percepció d'ajuts públics. Segons això, totes les promocions que es qualifiquin a partir de l'entrada en vigor del Decret i que es facin sobre sòls públics o de reserva urbanística hauran de mantenir la qualificació durant 90 anys, amb prohibició de desqualificació a petició dels propietaris, mentre que la resta de promocions tindrà aquesta limitació durant 30 anys. També estableix els mecanismes de control de les transmissions dels habitatges que s'hauran de seguir a partir del moment que el Departament de Medi Ambient i Habitatge creï l'organisme que tindrà aquesta finalitat, i també fa la distinció entre les promocions sobre sòls la qualificació urbanística dels quals obligui a destinar-los a alguna modalitat de protecció i les de sòls lliures. Estableix les condicions i els preus de trànsit del règim de lloguer a propietat, depenent també dels tipus de sòls sobre els quals s'hauran edificat, i de la durada del sistema de lloguer. També assenta les bases per aclarir la situació especial dels habitatges protegits que són fruit de processos de remodelació o d'altres operacions urbanístiques, i les condicions de permanència en els parcs públics de lloguer.

Els capítols 4 i 5 estableixen els ajuts per a promotors i compradors dels habitatges amb protecció oficial destinats a la venda, i per als promotors d'habitatges amb protecció oficial o compradors d'habitatges per destinar-los a lloguer, respectivament. Aquests capítols apleguen els ajuts que provenen del Reial decret 801/2005, en forma de préstecs convinguts i subsidiats, i de subvencions a fons perdut per ajudar a promoure o comprar habitatges, amb els ajuts dels capítols 3 i 4 del Decret 454/2004, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, en forma de subvencions complementàries a les del Ministeri d'Habitatge, per a objectius de cohesió social, de viabilitat econòmica, de sostenibilitat, i d'accessibilitat i mobilitat a l'interior dels habitatges per a persones amb minusvalideses. Una de les principals novetats del Reial decret 801/2005 és que, a semblança del Decret 454/2004, passa a establir totes les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR