DECRET 195/2001, de 10 de juliol, sobre el procediment d'adjudicació d'habitatges promoguts per la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

195/2001, de 10 de juliol, sobre el procediment d’adjudicació d’habitatges promoguts per la Generalitat de Catalunya.

La Llei 24/1991, de 29 de novembre, de l’habitatge, preveu el desplegament reglamentari dels procediments i criteris d’adjudicació d’habitatges de protecció oficial, i la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, estableix una reserva d’habitatges per a persones amb mobilitat reduïda.

En desplegament de la Llei 24/1991, es va dictar el Decret 282/1995, pel qual es regula el procediment d’adjudicació d’habitatges, modificat pel Decret 87/1998, de 31 de març. El Decret 282/1995 va ser declarat nul per Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya la part dispositiva de la qual, un cop esdevinguda ferma la sentència, es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya per la Resolució de 16 de maig de 2000.

D’altra banda, segueix vigent el Decret 53/1991, de 4 de març, pel qual es regula la cessió dels habitatges de protecció oficial de promoció pública en règim d’arrendament.

Així mateix, el Decret 201/1998, de 30 de juliol, defineix les línies de finançament i dels ajuts públics per a actuacions protegibles en matèria d’habitatge a càrrec dels pressupostos de la Generalitat i concreta els ajuts regulats en el Reial decret 1186/1998, de 12 de juny, per al període 1998-2001, gestionats directament per la Generalitat.

El present Decret substitueix el Decret 282/1995, d’11 d’octubre, i té per tant, com a objecte immediat la regulació de la Comissió d’Adjudicació i l’establiment dels criteris i del procediment d’adjudicació dels habitatges de promoció pública, el procediment d’adjudicació en segones transmissions i la regulació unitària de les promocions finalistes. També duu a terme l’adequació necessària al nou marc jurídic estatal i català sobre finançament d’actuacions protegibles en matèria d’habitatge.

La competència en aquesta matèria es preveu al Decret 192/1993, de 27 de juliol, de reestructuració del Departament de Benestar Social, i al Decret 275/1988, de 12 de setembre, pel qual s’adscriuen al Departament de Benestar Social determinades competències en matèria d’habitatge.

Per tot l’exposat, vista la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, d’acord amb l’informe de la Comissió de Govern Local, i d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques i de la consellera de Benestar Social,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions directives

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte l’establiment del procediment d’adjudicació dels habitatges qualificats en règim de promoció pública, promoguts per la Generalitat de Catalunya, a càrrec dels seus recursos o d’altres recursos de naturalesa pública, inclosos els adjudicats en segones o posteriors adjudicacions, i l’establiment del procediment d’adjudicació de les promocions finalistes, en el règim de promoció pública o en qualsevol altre règim de protecció pública.

Article 2

Habitatges de promoció pública

Als efectes del que disposa aquest Decret s’entén per habitatges de promoció pública els realitzats amb qualsevol dels objectius que per aquesta modalitat fixa la Llei 24/1991, de 29 de novembre, de l’habitatge, i que estan qualificats com a tals per la Generalitat de Catalunya, per integrar els programes d’habitatges públics, d’acord amb la definició efectuada per l’article 3 del Decret 201/1998, de 30 de juliol, excloent, per tant, els habitatges de protecció pública als quals es refereix l’article 4 del mateix Decret.

Article 3

Cessió a persones jurídiques

Els habitatges qualificats en règim de promoció pública poden ser alienats o llogats, per motius d’interès públic o social, a persones jurídiques sense afany de lucre titulars de serveis de caràcter assistencial, sempre que els destinin a domicili o residència de persones físiques, en compliment de les seves finalitats assistencials, i sempre que no s’alteri de forma substancial la destinació i les finalitats per a les quals es va construir la promoció.

Article 4

Unitat familiar i ingressos familiars

4.1 Als efectes del que disposa aquest Decret respecte dels habitatges de promoció pública, s’entén per unitat familiar el grup de convivència que hagi de residir a l’habitatge objecte d’adjudicació.

4.2 Als efectes del que disposa aquest Decret i la seva normativa de desplegament, s’entén per ingressos familiars els percebuts per les persones següents:

a) Els cònjuges no separats legalment, i, si s’escau, els dels fills menors d’edat i els fills majors d’edat, respecte als quals els pares tinguin la potestat prorrogada o rehabilitada. No obstant això, resten exclosos els ingressos dels menors d’edat emancipats o que visquin independentment dels pares, amb el seu consentiment.

b) El pare o la mare i, els fills, en els mateixos supòsits que estableix l’apartat a).

c) Els dos membres d’una unió estable de parella ja constituïda i, si s’escau, els seus fills, en els mateixos supòsits que estableix l’apartat a).

d) Els membres d’una parella que manifestin la seva voluntat de crear un nou nucli familiar.

Les persones no incloses en els apartats a), b), c) o d) seran considerades unitat familiar independent a efectes del còmput dels ingressos familiars màxims.

4.3 En aquells supòsits en què hi hagi familiars de la persona sol·licitant de l’habitatge amb dret a obtenir permís de residència a Espanya per reagrupar-se amb ella, i en què s’acrediti haver-se iniciat els tràmits per a l’exercici del dret esmentat, els familiars reagrupables també es consideraran, a tots els efectes, com a membres de la unitat familiar.

Article 5

Promocions finalistes i segones i posteriors adjudicacions

5.1 Als efectes del que disposa aquest Decret s’entén per promoció finalista, en règim de promoció pública o de qualsevol altre règim de protecció pública, aquella que té per objecte el reallotjament de les persones afectades per operacions de remodelació o altres actuacions urbanístiques.

5.2 Als efectes del que disposa aquest Decret i la seva normativa de desplegament, s’entén per habitatges que han de ser objecte de segones i posteriors adjudicacions aquells habitatges qualificats de promoció pública, la titularitat dels quals recupera l’Administració de la Generalitat, mitjançant procediments civils o administratius.

Article 6

Habitatges sobrants

Als efectes d’aquest Decret s’entén per habitatges sobrants aquells que resten sense adjudicar un cop complerts els tràmits que estableix l’article 16.

Capítol 2

Comissió d’Adjudicació

Article 7

Comissió d’Adjudicació

7.1 La Comissió d’Adjudicació d’Habitatges, adscrita a la Direcció General de Serveis Comunitaris del Departament de Benestar Social, es constituirà, amb la composició i les funcions que estableixen els articles següents, per a cadascuna de les promocions, llevat de les de caràcter finalista, per a l’adjudicació d’habitatges de promoció pública promoguts per la Generalitat de Catalunya a càrrec dels seus recursos o de forma cofinançada amb altres administracions públiques.

7.2 La Comissió d’Adjudicació d’Habitatges es regirà pel que disposa aquest Decret, quant a la seva composició i funcions, i per les normes internes d’organització i funcionament, sens perjudici de l’aplicació de la normativa vigent aplicable als òrgans col·legiats de l’Administració de la Generalitat, en tot allò que no s’hi prevegi.

Article 8

Composició

La composició de la Comissió d’Adjudicació d’Habitatges, per a cadascuna de les promocions, serà la següent:

Presidència: la persona titular de la Direcció General de Serveis Comunitaris o persona en qui delegui.

Vocals:

La persona titular del Servei d’Habitatge Social.

La persona titular de la Secció d’Ajuts i Adjudicacions del Servei d’Habitatge Social.

Una persona en representació del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, designada per la persona titular de la Direcció General d’Actuacions Concertades, Arquitectura i Habitatge.

Els alcaldes o les alcaldesses dels municipis on estiguin situats els habitatges objecte de l’adjudicació, o persones en qui deleguin.

La persona titular de la Presidència del consell comarcal on estiguin situats els habitatges objecte de l’adjudicació quan afectin més d’un municipi.

Secretaria: la persona titular de la Secció d’Ajuts i Adjudicacions del Servei d’Habitatge Social.

Article 9

Funcions

9.1 La Comissió d’Adjudicació d’Habitatges té les funcions següents:

a) Elaborar les normes particulars per a cadascuna de les promocions per a l’adjudicació d’habitatges de promoció pública, les quals seran aprovades pel president de la Comissió i concretaran:

L’àmbit territorial de la promoció i els criteris dels requisits de residència o lloc de treball de forma continuada a l’àmbit territorial assenyalat i l’antiguitat respectiva. Aquesta funció s’exercirà sempre que no s’hagi pactat prèviament l’àmbit territorial i els criteris de residència o lloc de treball per conveni.

Els límits mínim d’ingressos i el límit màxim d’ingressos que en cap cas podrà ser superior al que per règim li correspon d’acord amb la normativa aplicable; llevat del supòsit que preveu la disposició addicional 7 d’aquest Decret. Aquesta funció s’exercirà sempre que no s’hagin pactat prèviament els límits d’ingressos en conveni.

La destinació dels habitatges d’acord amb el programa familiar fixat per la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR