DECRET 151/2008, de 29 de juliol, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials 2008-2009.

Fecha de Entrada en Vigor 1 de Agosto de 2008
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyDecret

BODY LINK="#0000ff" VLINK="#800080">

DECRET 151/2008, de 29 de juliol, pel qual s'aprova la Cartera de Serveis Socials 2008-2009. La Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, configura un nou sistema de serveis socials, que parteix del principi d'universalitat en l'accés als serveis socials. Aquest nou model s'articula per mitjà d'una cartera de serveis definida com un instrument dinàmic que, a partir de l'estudi de la realitat social i territorial i des de la previsió i la planificació, fixa les prestacions del sistema públic de serveis socials, finançada amb criteris de sostenibilitat que, en alguns casos, poden requerir la participació de les persones usuàries en el pagament dels serveis. El capítol II del títol II de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, regula la Cartera de Serveis Socials i en preveu el contingut i el procediment d'elaboració i aprovació, que correspon al Govern mitjançant un decret. Es tracta, doncs, d'una norma reglamentària que concreta el dret de les persones a gaudir dels serveis socials i que, per tant, ha de ser l'instrument de referència per a aquestes, en el qual es reflecteixi el pas d'un sistema assistencial dels serveis socials a un sistema d'accés universal, més garantista, amb drets concrets reconeguts per a tota la població. Aquesta Cartera inclou uns compromisos que recullen tant les prestacions que ha d'oferir el Sistema Públic de Serveis Socials com el nivell d'objectius de creixement i d'intensitat de prestació dels serveis que s'han d'assolir al final del període 2008-2009, tal com preveu la disposició addicional segona de la Llei de serveis socials. La Cartera de Serveis Socials inclou, per tant, les prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques de responsabilitat de la Generalitat de Catalunya i dels municipis, comarques i altres entitats locals, distingint entre prestacions garantides que, amb els requisits definits per la Cartera, seran exigibles com a dret subjectiu, i prestacions no garantides, que només ho seran d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i atenent els principis de prelació i concurrència. Les persones destinatàries de les prestacions establertes per aquesta Cartera són les que es troben en situació de necessitat social, com són especialment les persones amb dependència o discapacitat, risc o dificultat social per a la gent gran, la infància i l'adolescència, malaltia mental, drogodependències i altres addiccions, delinqüència juvenil o sotmeses a mesures d'execució penal, vulnerabilitat, exclusió o urgència social, persones víctimes de violència masclista, discriminació, exclusió social o pobresa. El llistat de prestacions previstes en aquesta Cartera de Serveis Socials s'ha elaborat a partir del catàleg classificat de serveis i prestacions socials del Sistema Català de Serveis Socials, annex a la Llei 12/2007, d'11 d'octubre. Pel que fa a les prestacions garantides, s'incorporen a aquesta primera Cartera les que estan previstes als programes pressupostaris de la Llei 16/2007, de 21 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2008, que inclouen les regulades per la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies; la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic; la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, i la Llei estatal 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, així com determinats serveis previstos en altres disposicions i que es presten de manera universal. Respecte cada una de les prestacions incloses, la Cartera estableix la descripció, el caràcter garantit o no, la tipologia de la prestació, la població a què va destinada, l'establiment o l'equip professional que l'ha de gestionar, els perfils i les ràtios de professionals de l'equip, els estàndards de qualitat i els criteris d'accés. A més, a partir dels estudis dels costos i de la forma de finançament del sistema elaborats per a la confecció de la Cartera, s'han determinat diverses prestacions de serveis no gratuïtes, en les quals s'estableix també el cost de referència, el mòdul social i el copagament màxim de les persones beneficiàries. En relació amb el col·lectiu de persones amb dependència, aquesta Cartera preveu diferents intensitats de suport en l'atenció a la necessitat de les persones amb discapacitat, que s'han d'entendre conceptualment equivalents als respectius graus i nivells de dependència establerts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, i que són: el grau I per a persones amb necessitats de suport intermitent o limitat, el grau II per a persones amb necessitats de suport extens i el grau III per a persones amb necessitats de suport generalitzat, amb o sense trastorn de comportament. La Llei 12/2007 preveu que la Cartera de Serveis Socials tingui una vigència quadriennal i que el seu contingut sigui el resultat d'un procés complex en què cadascuna de les decisions que s'adoptin sobre els elements que conformen la prestació sigui presa després d'haver-se valorat el pla estratègic de serveis socials, els plans sectorials i el pla de qualitat que estableix els criteris i estàndards mínims i òptims de qualitat. No obstant això, i atès que encara no s'ha efectuat el desplegament reglamentari necessari, aquesta primera Cartera té un règim jurídic singular clarament diferenciat del règim general. Aquesta Cartera, tenint en compte el que preveuen les disposicions transitòries cinquena i sisena, és concebuda per la llei com un primer pas d'un període transitori de sis anys, que ha d'anar acompanyat d'una reforma orgànica i de l'aprovació dels plans a què s'ha fet referència anteriorment. El contingut de la Cartera 2008-2009 està condicionat pel caràcter singular i transitori que la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, reconeix a aquesta primera Cartera de Serveis Socials. Aquesta disposició ha estat informada pel Consell General de Serveis Socials, d'acord amb la disposició transitòria sisena de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, així com per la Comissió de Govern Local i el Consell de Treball, Econòmic i Social. Per tot això, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera d'Acció Social i Ciutadania i d'acord amb el Govern, Decreto: Article 1 Objecte 1.1 L'objecte d'aquest Decret és aprovar la Cartera de Serveis Socials per al període 2008-2009, amb la finalitat de determinar el conjunt de prestacions que ha de prestar la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, que es detallen a l'annex 1 d'aquest Decret, així com indicar el nivell d'objectius que ha de complir al final del període, que es detalla a l'annex 2. 1.2 La Cartera defineix, per a cada prestació, el seu tipus, la població a què va destinada, l'establiment o l'equip professional que l'ha de gestionar, els perfils i les ràtios de professionals de l'equip, els estàndards de qualitat i els criteris d'accés, així com, per a les prestacions de servei no gratuïtes, el cost de referència, el mòdul social i el copagament. Article 2 Prestacions garantides i no garantides 2.1 Els pressupostos per a cada exercici concretaran les dotacions per finançar les prestacions de caràcter garantit de la Cartera de Serveis Socials. Eventualment, en cas que sobrevinguin insuficiències per finançar algunes prestacions garantides i atès que es tracta de crèdits ampliables, es tramitarà com una transferència de crèdit amb càrrec a baixes d'altres crèdits del pressupost no financer del departament o entitat afectada per raó de la matèria, preferentment en els crèdits vinculats a la Cartera de Serveis. 2.2 Les prestacions no garantides de la Cartera de Serveis Socials únicament són exigibles en cas que hi hagi crèdit pressupostari disponible, i s'hi aplicaran els principis objectius de prelació i concurrència. Article 3 Forma de finançament 3.1 Les prestacions socials són finançades per les administracions públiques, en els termes que preveu la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, sens perjudici que en les prestacions de serveis no gratuïtes la persona beneficiària ha de participar en el finançament, mitjançant copagament, en els termes que preveu l'article següent, per tal d'assegurar la sostenibilitat del sistema. 3.2 Són prestacions de serveis no gratuïtes les que tenen establert a l'annex 1 el cost de referència, el mòdul social i el copagament. 3.3 Les entitats locals també poden sotmetre a copagament la prestació de teleassistència i la prestació d'ajut a domicili. Article 4 Copagament 4.1 En les prestacions de serveis no gratuïtes, la persona a qui se li ha concedit la prestació social, per tal de ser-ne beneficiària, ha d'acceptar la participació, mitjançant copagament, en el finançament de la prestació. 4.2 L'import del copagament que consta en les prestacions de l'annex 1 és l'aportació màxima amb què pot contribuir la persona beneficiària al cost del servei. 4.3 L'Administració, per determinar la participació de les persones usuàries, ha de tenir en compte la naturalesa del servei, el cost de referència, la capacitat econòmica, especialment el seu nivell de renda, i el sector de població al qual s'adreça la prestació o el servei. Mitjançant una ordre, el departament competent en matèria de serveis socials determinarà els criteris per a la valoració de la capacitat econòmica de la persona usuària i el sistema de bonificacions per a la participació de les persones usuàries en les prestacions socials, amb la finalitat d'atendre situacions d'insuficiència de recursos de la persona usuària. Les bonificacions s'establiran en funció del nivell de renda personal i de les obligacions econòmiques respecte a les persones que la persona usuària tingui a càrrec, i es garantirà sempre un mínim d'ingressos que serà variable segons el servei. 4.4 No s'ha d'excloure ningú dels serveis o prestacions garantits per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR