DECRET 200/2013, de 23 de juliol, dels consells de participació territorial i nacional dels infants i els adolescents de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyDecret

Preàmbul

El dret de tots els infants i els adolescents a ser escoltats i tinguts en compte constitueix un dels valors fonamentals de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant. Per aquesta raó, el Comitè dels Drets de l’Infant de Nacions Unides va publicar el juliol de 2009 l’Observació general número 12, en què s’insta els governs a desenvolupar el dret de l’infant a ser escoltat en tots els afers que l’afectin i a tenir en compte les seves opinions.

El document esmentat afirma que “assolir oportunitats significatives per aplicar l’article 12 exigeix eliminar totes les barreres jurídiques, polítiques, econòmiques, socials i culturals que actualment impedeixen que els infants tinguin l’oportunitat de ser escoltats i que puguin participar en tots els assumptes que els afecten. Això requereix una preparació per qüestionar els supòsits sobre les capacitats dels infants i per fomentar el desenvolupament d’entorns en què puguin construir i demostrar les seves capacitats. També requereix el compromís de proporcionar recursos i formació”.

D’acord amb les consideracions anteriors, la participació dels infants i els adolescents en els afers públics s’ha de considerar un dret perquè ho permet una lectura integradora de la Convenció dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides de 1989 i dels articles 17 i 29 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya. Aquesta participació s’ha d’orientar al desenvolupament d’una personalitat encara en formació i amb una capacitat jurídica limitada, tal com estableix l’article 17 de l’Estatut.

La creació del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC) s’emmarca en els articles 27 i 34 de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència a Catalunya. La Llei reconeix el dret de participació dels infants i els adolescents i posa èmfasi a potenciar-lo promovent la creació d’espais de participació territorial a l’àmbit local i amb la creació del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya. A més d’actualitzar la legislació d’acord amb les noves necessitats socials d’aquest sector, el Decret incorpora novetats importants en relació amb el reconeixement dels drets de la infància i l’adolescència, alhora que incorpora el principi de transversalitat en les polítiques d’infància i adolescència.

La base del funcionament del Consell Nacional ha de ser els consells d’infants que ja funcionen al territori. Aquesta participació cal que sigui transversal i, per tant, directa i en tots els àmbits. Els consells, tant el nacional com els locals, han de garantir una participació real i democràtica; han de tenir un protagonisme real, no sols formal, i han de ser una eina, no un objectiu en si mateix.

En aquest sentit, el Consell Nacional i els consells locals han de garantir una representativitat social àmplia, procurar una representació proporcional de gènere i d’edats i vetllar per la representació d’aquells col·lectius més vulnerables, amb més dificultats d’accés, amb necessitats especials o en risc d’exclusió social. En aquests col·lectius més vulnerables es consideren especialment els infants i els adolescents amb discapacitats (física, psíquica o sensorial), els pertanyents a minories ètniques, els nois i les noies d’origen immigratori i aquells que estan sota mesures protectores, entre altres possibilitats.

D’altra banda, d’acord amb la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, el Consell Nacional dels Infants i els Adolescents, com a espai estable de participació, també ha de fer les funcions de comissió sectorial del Consell General de Serveis Socials, tal com preveu l’article 15 del Decret 202/2009, de 22 de desembre, dels òrgans de participació i coordinació del Sistema Català de Serveis Socials.

A partir d’aquests elements que en justifiquen la creació, el Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC) es concep com un òrgan participatiu i consultiu adscrit a l’òrgan administratiu competent en polítiques d’infància i adolescència de la Generalitat de Catalunya.

El Decret ha estat objecte de dictamen per part del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i ha estat informat favorablement per la Comissió de Govern Local de Catalunya.

Per tot el que s’ha exposat, a proposta de la consellera de Benestar Social i Família, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya

El Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC) és un òrgan col·legiat de caràcter consultiu i de participació, adscrit a l’òrgan administratiu competent en polítiques d’infància i adolescència.

Article 2

Normes de funcionament i règim jurídic

2.1 En el marc de l’organització i les funcions que preveuen aquest Decret i la legislació administrativa aplicable, el CNIAC ha d’elaborar el seu reglament de règim intern, que ha de regular tot el que no preveu aquest Decret.

2.2 El règim jurídic del CNIAC es regeix per aquest Decret i pel seu reglament de règim intern.

2.3 Els articles 14.2, 17.4, 18.4 i 19.3 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, en matèria de secretaria, quòrum de constitució, ordre del dia i exempció de responsabilitat per vot contrari o abstenció, s’apliquen de manera preferent sobre el règim jurídic propi del CNIAC.

2.4 La resta del capítol II del títol I de la Llei esmentada, sobre règim jurídic dels òrgans col·legiats, s’aplica si no hi ha regulació pròpia.

Article 3

Funcions

3.1 Les funcions del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents són:

  1. Representar els interessos i els punts de vista dels infants i els adolescents de Catalunya.

  2. Fer propostes als organismes competents en matèria d’infància i adolescència sobre qüestions que afecten els infants i els adolescents i per millorar les seves condicions de vida.

  3. Afavorir la visió positiva dels infants i els adolescents i contribuir a la sensibilització social envers la seva capacitat i els seus drets de ciutadania, en especial la seva participació democràtica.

  4. Vetllar pel compliment i el desplegament de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant.

  5. Ser receptor, dinamitzador i generador d’opinions i propostes entre els infants i els adolescents a Catalunya sobre les qüestions que els afecten.

  6. Proposar informes i estudis propis sobre matèries relacionades amb la infància i l’adolescència. Afavorir especialment estudis d’impacte de les actuacions que es realitzin a favor de la participació infantil en els diversos àmbits.

  7. Impulsar, desenvolupar, supervisar i avaluar projectes d’interès nacional vinculats amb les polítiques d’infància.

  8. Promoure l'associacionisme infantil i adolescent i, en general, la participació democràtica...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR