DECRET 269/2007, d'11 de desembre, de reestructuració del Departament d'Educació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

269/2007, d'11 de desembre, de reestructuració del Departament d'Educació.

La cohesió social i l'accés a l'educació en condicions d'igualtat i equitat són dos dels pilars fonamentals de la política educativa a Catalunya. Sobre aquests pilars, el sistema educatiu al nostre país ha de donar resposta a les necessitats i demandes dels sectors que componen la comunitat educativa; una resposta que ha d'anar orientada, en el seu conjunt, a afavorir l'èxit escolar, que, per extensió, és també social. El Pacte Nacional per a l'Educació, signat el 20 de març de 2006, és l'expressió del compromís del Govern de la Generalitat amb els principals representants del món educatiu, el full de ruta que progressivament s'està integrant en el nostre sistema educatiu, i que està contribuint a la configuració d'un nou model. Un model basat en l'autonomia de centres, el reconeixement de la funció docent, la corresponsabilitat interadministrativa i l'apropament del servei públic allà on es produeix l'acció educativa, el territori. El Pacte Nacional per a l'Educació, amb el nou marc estatutari i la legislació bàsica de caràcter estatal, són els principals referents que han de guiar l'elaboració de la futura Llei d'educació de Catalunya.

Aquesta disposició ve a completar la reestructuració iniciada mitjançant el Decret 568/2006, de 19 de desembre, en el qual es van introduir els canvis estructurals bàsics per donar resposta als objectius expressats.

El Departament d'Educació ha de donar resposta a les necessitats que van sorgint, tant de l'evolució del sistema educatiu com de les demandes que la societat li formula, algunes de les quals ja s'han expressat a través del Pacte Nacional per a l'Educació. També, i especialment, ha de donar resposta a l'Estatut d'autonomia de 2006, el qual ofereix un nou marc de referència i competencial en matèria educativa, no solament a la Generalitat de Catalunya, sinó als ajuntaments, que en formen part.

En aquest marc, és necessària una reestructuració d'aquest Departament per tal de dotar-lo dels instruments suficients per millorar la qualit.at del sistema i els resultats educatius, formatius i acadèmics que s'hi obtenen.

D'aquesta manera les línies més significatives que haurà d'impulsar i facilitar la nova estructura del Departament se centren en:

Primer, garantir la provisió del servei educatiu en les millors condicions.

Segon, potenciar la innovació que és capaç de produir el mateix sistema, tant des del punt de vista de continguts com, molt especialment, de les formes organitzatives a les aules, als centres i a la seva interacció amb l'entorn.

Tercer, potenciar les tecnologies de la informació i les comunicacions, tant en el procés educatiu .aprenentatge de l'alumnat i l'acció docent del professorat., com en la millora de la presa de decisions, de gestió interna i de responsabilització del Departament.

Quart, impulsar la descentralització de l'administració educativa, tot implicant a la vegada els ajuntaments.

I, cinquè, prioritzar la planificació i l'avaluació com a instruments que han de guiar les decisions estratègiques que cal prendre per assolir un sistema educatiu d'excel·lència.

Més específicament, amb aquesta reestructuració es persegueixen les finalitats següents, que caldrà inserir en el camí cap el desplegament i aplicació de la Llei orgànica d'educació i la preparació de la Llei d'educació de Catalunya:

I) Potenciar la millora dels centres educatius públics amb especial atenció a la creació i desenvolupament progressiu d'àmbits d'autonomia de gestió i responsabilitat de decisió.

II) Impulsar els elements d'ordenació de la formació professional per tal de continuar els processos d'integració dels diversos subsistemes de què consta, i els elements d'ordenació dels ensenyaments artístics, esportius, d'idiomes i de formació de persones adultes per tal d'optimitzar el conjunt de l'oferta formativa corresponent.

III) Potenciar i orientar l'acció dels elements i recursos per a la innovació del sistema, entre d'altres, formació del professorat, serveis educatius, transformació de l'oferta d'educació especial, aplicació de les tecnologies de la informació i les comunicacions als processos d'ensenyament i aprenentatge.

IV) Dotar-se d'una suficient concentració dels àmbits de provisió dels recursos humans, econòmics i materials per a la prestació del servei educatiu per tal de simplificar els processos de descentralització i, si s'escau, cogestió amb els ajuntaments d'aquests recursos, així com per poder-hi introduir les reformes que requereix la Llei orgànica d'educació i, en el seu moment, la futura Llei d'educació de Catalunya.

V) Orientar les actuacions del Departament d'Educació a l'atenció a la comunitat educativa, millorant la gestió dels recursos que s'apliquen individualment a l'alumne/a, a la família i a les diferents organitzacions i entitats i impulsant els procediments de consulta, informació i participació de la comunitat educativa.

VI) Millorar els serveis i procediments administratius, impulsant-ne la revisió i afavorint l'ús intensiu de les tecnologies de la informació i la comunicació, programant la descentralització de l'administració educativa, gestionant els sistemes d'informació adequats que permetin la interoperativitat administrativa i facilitin l'avaluació del sistema educatiu i la presa de decisions estratègiques.

Pel que fa a l'organització territorial del Departament d'Educació, és oportú, per la complexitat i magnitud dels Serveis Territorials a Barcelona II (comarques), crear els Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental, que abasti les comarques del Maresme, el Vallès Oriental i el municipi de Fogars de la Selva, en tant no es disposi de les conclusions del Programa de descentralització del Departament d'Educació, aprovat per l'Acord de Govern de data 24 de juliol de 2007, que té com a eixos estratègics l'apropament del servei al ciutadà, la corresponsabilitat amb els ens locals i la nova organització territorial de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, alhora que prevegi l'existència del Consorci d'Educació de Barcelona i les seves competències.

Per tot això, de conformitat amb el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, a proposta del conseller d'Educació, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Organització general del Departament

Article 1

El Departament d'Educació és l'òrgan de l'Administració de la Generalitat de Catalunya que té encomanada la proposta i l'execució de les directrius del Govern en matèria de política educativa en tots els àmbits de l'ensenyament, llevat de l'universitari.

Article 2

Sota la dependència de la persona titular, el Departament d'Educació exerceix les seves funcions mitjançant els òrgans següents:

  1. Secretaria General.

  2. Secretaria de Polítiques Educatives.

Article 3

3.1 El/la conseller/a d'Educació dirigeix, coordina i controla l'activitat del Departament. El/la conseller/a d'Educació compta amb l'assistència d'un gabinet, una Oficina Tècnica i d'Estratègia i una Oficina de Cooperació Educativa i Científica Internacional.

3.2 El Gabinet del/de la Conseller/a i les unitats que l'integren es regeixen pel que estableix l'Acord GOV/6/2007, de 16 de gener, pel qual s'estableix el nombre de llocs de treball reservats a personal eventual i es regulen determinats aspectes del seu règim.

Corresponen al Gabinet del/de la Conseller/a les funcions següents:

  1. Les derivades de les relacions del/de la conseller/a amb altres institucions i de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR