DECRET 266/2000, de 31 de juliol, pel qual es regula la Inspecció d'Ensenyament.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

266/2000, de 31 de juliol, pel qual es regula la Inspecció d’Ensenyament.

La Generalitat de Catalunya, en exercici de les seves competències en matèria d’educació, regulà la Inspecció d’Ensenyament mitjançant el Decret 163/1989, de 23 de juny.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu (LOGSE), inclou la inspecció educativa com un dels factors primordials per afavorir la millora de la qualitat de l’ensenyament.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l’avaluació i el govern dels centres docents (LOPAGCD), crea el cos d’inspectors d’educació i en determina el procediment d’accés, es refereix a les funcions de la inspecció educativa i dóna una especial rellevància, a l’igual que la LOGSE, a l’avaluació del sistema educatiu i dels centres, professorat i ensenyaments que l’integren, concretant la participació de la inspecció educativa en aquesta avaluació. Estableix, així mateix, que les administracions educatives, en el marc de les seves competències, han d’organitzar la inspecció educativa i determinar-ne el funcionament.

L’abast i la importància dels canvis produïts fan necessari adequar a la nova situació la regulació de la Inspecció d’Ensenyament a Catalunya, per tal de respondre a les necessitats del nou sistema, a les expectatives de la comunitat educativa i a la política educativa del Govern, definint un model d’Inspecció que contribueixi a la més gran eficiència en el desenvolupament de les seves funcions i a la millora del sistema educatiu i de la qualitat de l’ensenyament.

Aquesta millora permanent de la qualitat en la gestió educativa fa imprescindible l’assoliment de la cultura avaluativa en el sistema. El paper assignat a la inspecció com a agent principal en l’avaluació externa dels centres docents i en l’avaluació de la funció directiva i de la funció docent, juntament amb el de col·laboració en l’avaluació del sistema educatiu i el d’assessorament als centres en el seus processos d’avaluació interna, fan de l’avaluació una funció fonamental de la Inspecció d’Ensenyament.

Així, les funcions d’assessorament i de seguiment de l’acció educativa i de la gestió escolar aporten a la Inspecció d’Ensenyament un coneixement de la realitat dels centres docents i dels serveis educatius essencial per a la col·laboració en la detecció de necessitats i en la planificació dels recursos, així com en els processos d’innovació pedagògica i administrativa.

En conseqüència, la Generalitat de Catalunya, en el marc de les seves competències i de les normes bàsiques establertes a la LOGSE i la LOPAGCD, regula, mitjançant el present Decret, l’organització i el funcionament de la Inspecció d’Ensenyament a Catalunya.

Aquest Decret determina les funcions de la Inspecció d’Ensenyament, tot recollint específicament, en el marc dels aspectes destacats en aquest preàmbul, les pròpies de l’avaluació i l’assessorament dels centres docents. Explicita també les atribucions que la consideració legal d’autoritat en el seu àmbit professional atorga als inspectors i inspectores d’educació en l’exercici de les seves funcions.

El Decret atribueix a la Subdirecció General de la Inspecció la direcció i coordinació de les activitats de la Inspecció d’Ensenyament en el marc de les directrius que el Departament d’Ensenyament determini. Aquestes activitats s’han de concretar en plans de treball que donin unitat i cohesió a l’actuació de la Inspecció d’Ensenyament a Catalunya, la qual, d’acord amb la descentralització administrativa del Departament, està adscrita a les diferents delegacions territorials.

Així mateix, el Decret configura un model d’Inspecció orientat a potenciar tant les competències genèriques de la funció inspectora, comunes a tots els inspectors i inspectores, com les derivades de la formació i experiència acadèmica i docent dels seus membres que emmarquen la seva actuació especialitzada. Les inspeccions territorials i les àrees específiques donen les corresponents respostes organitzatives, incloent-hi els mecanismes de participació tècnica dels seus membres en la definició i el desenvolupament dels seus plans de treball i en les qüestions que hi estan relacionades.

La importància de les funcions que s’encomanen a la Inspecció i la seva contribució a la millora permanent del sistema educatiu fan necessari establir un procediment d’accés adequat i plans de formació que aprofundeixin en la construcció del perfil professional propi de l’inspector d’educació i en la seva adequació a l’evolució de les necessitats del sistema educatiu. Així mateix, el Departament d’Ensenyament ha d’establir mecanismes per avaluar el compliment de les referides funcions.

En virtut d’això, amb el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques, amb el l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera d’Ensenyament, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Finalitats, funcions i exercici de la funció inspectora

Article 1

Inspecció educativa

1.1 El Departament d’Ensenyament exerceix la inspecció dels centres docents i dels serveis, programes i activitats que integren el sistema educatiu a Catalunya, tant de titularitat pública com privada, per tal d’assegurar la qualitat de l’ensenyament, la millora permanent del sistema educatiu i el compliment de la normativa que el regula, i garantir els drets i l’observança dels deures dels membres de la comunitat escolar.

1.2 A aquestes efectes, s’encomana la supervisió, l’assessorament, l’avaluació i el control d’aquests centres, serveis, programes i activitats a la Inspecció d’Ensenyament.

Article 2

Funcions

Les funcions de la Inspecció d’Ensenyament són les següents:

a) Supervisar l’organització i el funcionament dels centres docents, dels serveis educatius i de la intervenció dels programes educatius en el territori i afavorir-ne la coordinació.

b) Assessorar els centres docents i els serveis educatius en aspectes organitzatius, pedagògics i d’innovació educativa, així com en el compliment de la normativa i en els processos d’avaluació interna.

c) Assessorar el professorat en l’exercici de la pràctica docent i en el conjunt d’activitats relacionades amb el procés educatiu dels alumnes.

d) Avaluar els centres docents, l’exercici de la funció directiva i de la funció docent i la intervenció dels serveis i programes educatius en l’activitat educativa i participar en l’avaluació general del sistema educatiu.

e) Vetllar pel compliment, en els centres docents i en els serveis educatius, de la normativa reguladora que afecti el seu funcionament, i assessorar, orientar i informar els sectors de la comunitat escolar en l’exercici dels seus drets i en el compliment de les seves obligacions.

f) Orientar els equips directius en l’adopció i el seguiment de mesures que afavoreixin la convivència, la participació de la comunitat escolar i la resolució de conflictes.

g) Informar sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’ensenyament, a requeriment de l’òrgan del qual depèn o d’ofici, per la via reglamentària i quan així ho consideri necessari, en relació amb assumptes que conegui en l’exercici de les seves funcions.

h) Col·laborar en la planificació i la coordinació dels recursos educatius i en la detecció de necessitats de formació del professorat i participar, si és el cas, en la realització d’aquesta formació.

i) Col·laborar en els processos de reforma educativa i de renovació pedagògica i en aquelles activitats relatives a l’assoliment dels objectius educatius del Departament d’Ensenyament.

Article 3

Exercici de les funcions d’inspecció

3.1 Les funcions d’inspecció són desenvolupades pels inspectors i inspectores d’educació pertanyents al cos d’inspectors d’Educació i al cos d’inspectors al servei de l’Administració educativa.

3.2 Aquestes funcions podran ser exercides transitòriament, en ocasió de vacant, per funcionaris docents adscrits en comissió de serveis, que reuneixin els requisits establerts per a l’accés al cos d’inspectors d’Educació a l’article 38 de la Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, tenint en compte les necessitats funcionals de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR