DECRET LLEI 25/2020, de 16 de juny, de mesures extraordinàries en matèria social i de caràcter fiscal i administratiu.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

En data 14 de març de 2020 es va declarar l'estat d'alarma com a conseqüència de la pandèmia sanitària ocasionada per la COVID-19 mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i actualment prorrogat fins al dia 21 de juny pel Reial decret 555/2020, de 5 de juny. Des d'aquella data, el Govern de Generalitat ha aprovat diferents mesures en diversos àmbits per pal·liar els efectes desfavorables que ha ocasionat aquesta crisi, mesures que és necessari ampliar amb l'adopció d'un nou Decret llei que s'estructura en dos títols, dividits en dos capítols cadascun d'ells, vint-i-dos articles, cinc disposicions addicionals, dues disposicions transitòries i dues disposicions finals.

Tot i que la normativa estatal i la de la Generalitat de Catalunya han introduït mesures generals per a l'adaptació de les polítiques públiques en matèria d'igualtat, migracions i ciutadania, es fa necessari l'establiment de mesures específiques que permetin actuar en aquests àmbits per pal·liar de manera urgent els efectes desfavorables provocats per la COVID-19 a les persones a qui van adreçades aquestes polítiques. La situació és especialment urgent i rellevant en l'àmbit de les polítiques migratòries i de ciutadania, atès que l'impacte de la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia està castigant de manera especialment crua a les persones estrangeres, ja que la pèrdua de llocs de treball i l'afectació dels ERTO té especial incidència en sectors econòmics intensius en mà d'obra, sectors que ocupen en molts casos les persones estrangeres. Una situació que es fa molt més greu per a les persones estrangeres en situació irregular, ja que l'aturada de qualsevol activitat econòmica, també aquelles que es produeixen dins l'àmbit de l'economia irregular, les aboca a una situació límit de la qual no poden sortir sense una intervenció social d'emergència. La urgència que requereix l'atenció a totes aquestes necessitats justifica l'elaboració d'una norma, en forma de Decret llei, que doni cobertura al desplegament dels programes i serveis necessaris per atendre-les de manera urgent. Amb el mateix i una vegada finalitzada la situació d'excepcionalitat derivada de l'estat d'alarma i en allò referit als procediments d'ajuts i subvencions, s'ha de posar fi a l'ús aquest mecanisme normatiu, que a partir d'ara s'ha de produir, respecte de l'aprovació de les seves bases, mitjançant les vies normatives ordinàries.

Així mateix, amb l'objectiu de centralitzar la gestió de les prestacions de l'àmbit social en l'òrgan especialitzat en aquesta matèria, per fer-la més eficient, es fa necessària i urgent l'atribució de la tramitació i la resolució de determinats procediments per al reconeixement de subvencions, indemnitzacions i prestacions a la Direcció General de Prestacions Socials. En aquest sentit, s'atribueixen a aquest òrgan, tant els procediments relacionats amb la violència masclista, dels que es preveu un increment lamentable, com els que beneficien les persones que ostenten la condició de català retornat, atès que el caràcter global de la crisi viscuda també en farà créixer previsiblement la demanda.

Per tot l'exposat s'introdueixen en el títol 1 mesures de caràcter social, una regulació que dona resposta a la problemàtica abans esmenada. Així en el capítol 1, es regulen unes subvencions de caràcter extraordinari per a la creació de nova ocupació en l'àmbit de treball domiciliari de cures, adreçades a facilitar la contractació de les treballadores i treballadors de les cures que es necessiten per fer atenció domiciliària de persones grans o en situació de dependència, mentre els equipaments residencials estiguin afectats per la COVID-19.

En el capítol 2, es regulen unes subvencions també de caràcter extraordinari, per a programes que permetin abordar la lluita contra l'exclusió social derivada de la crisi sanitària, tant en l'àmbit laboral, educatiu i de l'acollida com en l'àmbit de la igualtat home-dona en el treball.

En les disposicions transitòries primera i segona, a l'efecte de centralitzar la gestió integral de les prestacions de l'àmbit social en l'òrgan especialitzat en aquesta matèria, per millorar-ne l'eficiència, s'atribueix la tramitació i resolució dels procediments d'algunes prestacions, indemnitzacions i subvencions en l'àmbit de les polítiques d'igualtat, migracions i ciutadania, a la Direcció General de Prestacions Socials.

D'altra banda, el títol 2 del Decret llei adopta diferents mesures de caràcter fiscal, en el capítol 1, i administratives, en el capítol 2.

El capítol 1, referit a les mesures tributàries, en concret l'article 20, introdueix una mesura relacionada amb el tractament d'imports de cànon de l'aigua inclosos en rebuts esdevinguts incobrables. Com a conseqüència de l'impacte en l'economia, i, al seu torn en les famílies, de la situació derivada de la declaració de l'estat d'alarma provocat per la COVID-19, s'ha incrementat l'impagament de factures de tot tipus de serveis, de tal manera que s'incrementa també l'import del que esdevé incobrable per les entitats subministradores corresponent als clients vulnerables i no vulnerables. A l'espera de com es resol aquesta problemàtica social, s'han adoptat, mitjançant els diferents decrets lleis aprovats des de la declaració de la pandèmia, diferents mesures que puguin compensar, en la mesura del possible, els efectes socials i econòmics que té i pot tenir més endavant aquesta situació. Així, l'article 20 esmentat adopta una mesura més en el sector d'activitat econòmica com és el de l'abastament d'aigua i es proposa la possibilitat que, de manera transitòria, durant dos anys, que és el termini en què es considera que l'impacte de la vulnerabilitat de les famílies i de la situació de crisi empresarial pot afectar el pagament de les factures del servei que inclouen el cànon de l'aigua, les entitats afectades puguin declarar a l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), aquests imports esdevinguts incobrables i no ingressar l'import corresponent, com correspondria fer pel seu paper de substitutes.

El capítol 2 introdueix en els seus dos articles mesures de caràcter administratiu. L'article 21 afecta el Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, que preveu mesures extraordinàries aplicables a les persones jurídiques de dret públic de l'àmbit del sector públic de la Generalitat de Catalunya. En concret, es modifica l'article 7 del Decret llei esmentat.

L'article 7.1 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, suspèn de les entitats previstes en l'article 81 del text refós de la Llei de finances públiques, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, durant l'estat d'alarma, el termini previst a l'article 81.2 de la norma esmentada, per formular i comunicar els comptes anuals a la Intervenció General i posar-los a la disposició dels responsables de l'auditoria, reprenent-se de nou per a tres mesos, a comptar des d'aquella data.

Així mateix es determina en l'article 7.2, que en el cas que, a la data de declaració de l'estat d'alarma, l'òrgan de govern o administració d'una persona jurídica del sector públic de la Generalitat de Catalunya ja hagués formulat els comptes de l'exercici anterior, el termini per a la verificació comptable d'aquests comptes, quan l'auditoria resulti obligatòria, s'entendrà prorrogat per dos mesos a comptar des que finalitzi l'estat d'alarma.

L'article 7.3 estableix que el termini per tramitar els comptes anuals previst en l'article 81.3 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya queda suspès fins que finalitzi l'estat d'alarma. Aquestes entitats hauran de trametre els comptes anuals degudament aprovats per l'òrgan corresponent amb l'informe d'auditoria, dins dels tres mesos següents a comptar des que finalitzi el termini per comunicar els comptes formulats a la Intervenció General i a la Sindicatura de Comptes.

Finalment, l'article 7.4 estableix que el termini per presentar el Compte General per part de la Intervenció General a la Sindicatura de Comptes, previst en l'article 81.4 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya i l'article 39.2 de la Llei 18/2010, del 7 de juny, de la Sindicatura de Comptes, queda suspès fins que finalitzi l'estat d'alarma.

No obstant l'anterior, a la vista de l'evolució favorable de la pandèmia, s'està produint la desescalada de les mesures preses fins a l'actualitat i en conseqüència cal prendre'n d'altres que permetin avançar en la reactivació de l'economia. També l'Estat, mitjançant el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, modifica la regulació anterior relativa a la forma de celebració de les sessions dels òrgans de govern i d'administració de les associacions, societats civils i mercantils, consell rector de les societats cooperatives i del patronat de les fundacions, així com de la forma de dur a terme les votacions. D'acord amb l'anterior, es considera necessari procedir a modificar l'article 7.1 esmentat en el sentit d'establir que el termini per formular els comptes anuals de les entitats previstes en l'article 81 del text refós de la Llei de finances públiques i la resta de documentació legalment començarà a comptar des de l'1 de juny i no des de la finalització de l'estat d'alarma atès que aquest és un termini susceptible de ser variat. En aquest mateix sentit, també es considera convenient modificar el termini per trametre els comptes anuals. D'aquesta manera es dota de major seguretat jurídica a les actuacions de les persones jurídiques de dret públic de l'àmbit del sector públic de la Generalitat de Catalunya.

Finalment, l'article 22 preveu que les mesures excepcionals en matèria de subvencions previstes al capítol 2 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, allarguin la seva vigència fins al 31 de desembre de 2020, per mantenir el mateix règim jurídic a què es van sotmetre i coadjuvar al reactivació econòmica.

Quant a la part final del Decret llei, les disposicions addicionals preveuen la possibilitat, si escau, d'ampliar els imports màxims que es destinen a les subvencions extraordinàries regulats en aquest Decret llei, s'habilita la persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per aprovar les resolucions de convocatòries corresponents a les mesures que s'hi preveuen, es dona caràcter d'urgència a la tramitació de les modificacions pressupostàries necessàries per a desplegar les mesures, s'estableix el rang reglamentari de les disposicions del títol 1 i s'estableix l'abast de la protecció de dades de caràcter personal.

En darrer terme, la disposició final primera estableix determinades modificacions en la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents, i de segona modificació de la Llei 18/1996 i del Decret 268/2003, de 4 de novembre, de desplegament de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, per tal d'adaptar les referències normatives al que preveu el títol 1 d'aquest Decret llei. Al seu torn la disposició final segona modifica els articles 32 i 33 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social, com a conseqüència de la seva aplicació pràctica. Finalment, la disposició final tercera estableix l'entrada en vigor immediata del Decret llei.

D'acord amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern pot dictar disposicions legislatives provisionals sota la forma de decret llei. En el present supòsit, el caràcter extraordinari i excepcional de la situació deriva de la declaració de l'estat d'alarma provocada per la situació sanitària que requereix adoptar de manera urgent mesures que pal·liïn, tant com es pugui, la situació creada i que no poden ajornar-se, fins i tot, mitjançant la utilització de mitjans legislatius d'urgència a un moment posterior.

En ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Títol 1

Mesures de caràcter social

Capítol 1

Subvenció per a la creació de nova ocupació en l'àmbit del treball domiciliari de cures

Article 1

Objecte de la subvenció

Es crea la subvenció per a la creació de nova ocupació en l'àmbit del treball de cures, que consisteix en una prestació econòmica adreçada a les persones ocupadores o les entitats sense ànim de lucre, amb l'objectiu de promoure l'ocupació en l'àmbit de l'atenció a les persones grans o dependents.

Article 2

Finalitat

La finalitat d'aquesta subvenció és, d'una banda, promoure l'ocupació amb contracte en un sector on l'economia submergida hi té un pes molt important i, de l'altra, que el sector del treball de les cures pugui respondre a les necessitats derivades de l'afectació de la COVID-19 als centres residencials d'atenció a la gent gran, per tal d'evitar la desatenció d'aquestes persones i ajudar a la creació de nova ocupació en aquest sector.

Article 3

Persones i entitats beneficiàries

3.1 Poden ser beneficiàries d'aquesta subvenció les persones ocupadores o les entitats sense ànim de lucre que ofereixin un contracte laboral per a fer treballs de cura de persones grans o dependents per un mínim de 12 mesos a persones que no hagin estat donades d'alta a la Seguretat Social en els darrers 2 anys comptadors des de la data de signatura del contracte o a persones que compleixin els requisits establerts a l'article 124.2 del Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers en Espanya i la seva integració social, aprovat pel Reial decret 557/2011, de 20 d'abril.

3.2 Els contractes de treball mencionats al punt anterior han de tenir sempre una retribució igual o superior al salari mínim interprofessional per a jornada completa i en còmput anual. També s'acceptaran vàries sol·licituds de contractacions a temps parcial que corresponguin a jornades setmanals superiors o iguals a 10 hores a favor d'una mateixa persona treballadora. En aquest cas, la retribució mínima s'entén com la de la suma de tots els contractes presentats i la tramitació de cadascuna de les sol·licituds s'ha de fer de manera independent.

3.3 La persona o entitat ocupadora es compromet a garantir el compliment ple dels drets laborals de les treballadores i treballadors del treball de la llar familiar previstos a la legislació vigent i està obligat a adoptar les mesures necessàries per procurar que la feina d'aquests treballadors es realitzi en les condicions de seguretat i higiene degudes, tal com preveu l'article 3.4 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

3.4 Les persones o entitats ocupadores han d'estar al corrent del compliment de les seves obligacions tributàries i, si escau, amb la Seguretat Social.

3.5 En el cas que la persona ocupadora sigui una persona física, els ingressos bruts anuals de la unitat familiar d'aquesta han de ser superiors, un cop descomptat el pagament del salari convingut, al 25% del salari mitjà de Catalunya, fixat en 25.180,44 euros anuals, si no té familiars a càrrec. Si la unitat familiar inclou dos membres, el 50% de l'índex esmentat. I si la unitat familiar inclou més de dues persones, s'ha d'afegir un 15% del salari mitjà de Catalunya més per cada membre addicional.

3.6 En el cas que la persona ocupadora sigui una persona física, els ingressos bruts anuals de la unitat familiar d'aquesta han de ser inferiors, un cop descomptat el pagament del salari convingut, a 2,5 vegades el salari mitjà de Catalunya en còmput anual, si no té familiars a càrrec. Si la unitat familiar inclou dos membres, els ingressos han de ser inferiors a 4,5 vegades el salari mitjà de Catalunya. I si la unitat familiar inclou més de dues persones, els ingressos de la unitat familiar han de ser inferiors, addicionalment, en 1,5 vegades el salari mitjà de Catalunya per cada membre addicional.

3.7 A l'efecte del compliment dels requisits dels apartat 3.5 i 3.6, la unitat familiar s'entén com una unitat de convivència formada exclusivament pels cònjuges o parelles de fet registrades i els ascendents i descendents en primer grau i línia directa.

Article 4

Import de la subvenció i limitació de contractes

4.1 La subvenció consisteix en el pagament de part dels costos laborals de les persones treballadores contractades, fins a un màxim de dos contractes per persona o entitat ocupadora.

4.2 La quantia de la subvenció a atorgar és de 2.685 euros si el contracte és de jornada completa. Si correspon a una contractació a temps parcial, la quantia de l'ajut ha de ser directament proporcional a la jornada laboral contractada.

Article 5

Pagament i compatibilitat

5.1 El pagament de la subvenció s'ha de fer mitjançant una bestreta del 60% de l'import total de la subvenció, que es farà efectiva a partir del moment que es notifiqui la resolució definitiva d'atorgament, sense necessitat d'aportar cap aval o garantia. El 40% restant de la subvenció s'ha de pagar un cop la persona ocupadora hagi justificat degudament l'execució total de l'actuació. En cas de mort de la persona beneficiària de la subvenció o de la persona gran o dependent atesa a través de la contractació, l'import de la subvenció i el període a justificar s'han d'ajustar a l'execució real de la contractació corresponent i, si escau, s'ha de procedir a la revocació parcial de la subvenció atorgada per la part abonada i no executada de la bestreta.

5.2 Aquestes subvencions són compatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció concedits amb la mateixa finalitat que estigui finançat per altres administracions o ens públics o privats, ja siguin d'àmbit local, nacional, estatal, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, incloses les reduccions dels costos de Seguretat Social, sempre que l'import total dels ajuts o subvencions concedides amb la mateixa finalitat, inclonent-hi la subvenció regulada en aquesta norma, no superi els costos laborals anuals de cada treballador o treballadora.

Article 6

Sol·licituds, procediment de concessió i de justificació

6.1 La persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha d'aprovar una o més resolucions de la convocatòria que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, la qual ha de concretar el procediment de tramitació i concessió de la subvenció, així com el termini per presentar la sol·licitud.

6.2 Les sol·licituds i altres tràmits associats al procediment de concessió de les subvencions i la seva justificació s'han de presentar segons models normalitzats.

6.3 El procediment de concessió de les subvencions és el de concurrència no competitiva.

6.4 El termini per dictar la resolució d'atorgament o denegació de la subvenció és de 30 dies hàbils a comptar des de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran per ordre d'entrada i l'atorgament de la subvenció està sotmès a disponibilitat pressupostària.

6.5 Transcorregut el termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, les persones i entitats sol·licitants poden entendre desestimada la subvenció per silenci administratiu, sense perjudici del deure de resoldre de les administracions públiques.

6.6 L'òrgan competent per a la tramitació i resolució de les sol·licituds de la subvenció per a la creació de nova ocupació en l'àmbit del treball domiciliari de cures és la Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

6.7 La justificació de les despeses de personal i el compliment de la resta de requisits s'ha de fer mitjançant la documentació que especifiqui la resolució de convocatòria.

6.8 El termini de presentació de la documentació justificativa acaba el 31 d'octubre de l'any següent al de la publicació de la resolució d'atorgament o denegació de les subvencions. No obstant això, a mesura que les contractacions objecte d'aquestes subvencions arribin al final del seu període de vigència, les persones ocupadores o les entitats beneficiàries de la subvenció poden presentar la documentació justificativa per a la tramitació del tancament econòmic i administratiu de l'expedient.

6.9 Les persones o entitats beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini d'execució o justificació de la subvenció abans del venciment del termini de què es tracti i per raons degudament justificades.

Article 7

Aplicació pressupostària i finançament

7.1 L'import màxim corresponent a l'atorgament de la subvenció per a la creació de nova ocupació en l'àmbit del treball domiciliari de cures és de 2.333.333,33 euros dels quals, 1.400.000,00 euros aniran a càrrec de les partides pressupostàries D/480000100/314/0000, D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000 en l'anualitat 2020 i 933.333,33 euros en l'anualitat 2021.

7.2 Les actuacions previstes en aquesta mesura s'emmarquen en la prioritat d'inversió descrita a l'article 3 a ) v ) del Reglament (UE) 1304/2013 relatiu al Fons Social Europeu, a través del Programa operatiu FSE de Catalunya 2014-2020, núm.CCI2014ES05SFOP007 del Fons Social Europeu.

Capítol 2

Subvencions per a programes de suport a la lluita contra l'exclusió social i la desigualtat agreujada per la crisi social derivada de la COVID-19

Article 8

Objecte de la subvenció

Es crea una línia de subvencions per a programes de suport a la regularitat administrativa de les persones estrangeres a través de l'arrelament social i de la millora de l'ocupabilitat de les persones estrangeres, de suport d'emergència a l'èxit educatiu de l'alumnat de famílies d'origen migrant, d'acollida de persones migrants, refugiades o retornades i de promoció de la igualtat home-dona en l'àmbit laboral, per a combatre l'exclusió social agreujada per la crisi social derivada de la COVID-19.

Article 9

Àmbits i tipologies de subvencions

9.1 Les subvencions per a programes de suport a la lluita contra l'exclusió social i la desigualtat agreujada per la crisi social derivada de la COVID-19, s'atorguen per fomentar accions en els àmbits següents: suport a la regularitat administrativa a través de l'accés al món laboral, educatiu, acollida de persones migrants, refugiades o retornades i igualtat home-dona en l'àmbit del treball.

9.2 En l'àmbit del suport a la regularitat administrativa a través de l'accés al món laboral, s'estableixen cinc tipologies d'accions diferents:

A1 (COVID-19). Projectes d'assessorament jurídic especialitzat de suport als processos d'arrelament social que han d'incloure obligatòriament l'oferta d'assessorament jurídic en matèria d'estrangeria i l'acompanyament personalitzat per a la tramitació de la documentació laboral, penal i d'estrangeria, ja sigui davant qualsevol instància necessària per assolir l'arrelament social.A2 (COVID-19). Projectes de suport tècnic a la preparació de projectes d'autoocupació de persones en situació d'irregularitat administrativa per a que puguin assolir l'arrelament social mitjançant el treball per compte propi.

A3 (COVID-19). Projectes de suport a la millora de l'ocupabilitat de persones estrangeres en situació d'irregularitat administrativa mitjançant el cooperativisme que podran incloure el disseny del projecte cooperatiu, el suport a la gestió tècnica i administrativa de les cooperatives i el suport a la creació de nous llocs de treball.

A4 (COVID-19). Projectes de suport a la formació per a la millora de l'ocupabilitat de persones estrangeres en situació d'irregularitat administrativa en el sector del treball de cures i de la llar amb pràctiques en centres formatius, incloent-hi formació per a la prevenció de la violència masclista en l'àmbit laboral.

A5 (COVID-19). Suport a projectes de formació per a la millora de l'ocupabilitat de persones estrangeres en risc de caure en la irregularitat sobrevinguda, que han d'incloure necessàriament la millora de les competències lingüístiques bàsiques en llengua catalana, el coneixement de la societat catalana i del seu marc jurídic, incloent-hi la igualtat home-dona i la prevenció de la violència masclista, i formació pràctica no laboral pròpia del sector al qual s'adrecen, per tal de donar lloc a informes d'estrangeria útils per a evitar la irregularitat administrativa.

9.3 En l'àmbit educatiu, s'estableixen tres tipologies d'accions diferents:

B1 (COVID-19). Promoció de la xarxa de suport social a l'aprenentatge per als infants i joves fills de famílies migrants, així com per a les seves famílies creant un espai comú d'interaccions i aprenentatges on multiplicar el coneixement i assegurar l'èxit educatiu en el context de dificultats que es deriva de l'epidèmia COVID-19.

B2 (COVID-19). Promoció de la formació de familiars d'alumnes d'origen cultural divers, amb actuacions que es s'han de realitzar en centres educatius de màxima complexitat i per mitjà d'una programació anual d'activitats formatives en les quals actuaran com a formadors o formadores alumnat voluntari del centre, amb coneixement en les cultures d'origen d'aquestes famílies.

B3 (COVID-19). Formació en programació TIC per a alumnat de centres educatius d'alta complexitat major de 14 anys i per als seus familiars adults. Aquesta formació ha d'estar estructurada per nivells, permetent l'accés amb independència del nivell competencial previ dels participants, ha d'estar orientada a l'adquisició de competències professionals i ha de ser motivadora per a la continuïtat educativa. L'oferta d'aquestes activitats s'ha de fer en horari no lectiu i s'ha d'impartir en centres educatius públics de secundària.

9.4 En l'àmbit de l'acollida de persones migrants, refugiades o retornades, s'estableixen tres tipologies d'accions diferents:

C1 (COVID-19). Prestació dels mòduls formatius A.1, B i C del Servei de Primera Acollida en format presencial, amb un mínim de 90, 15 i 15 hores lectives, respectivament.

C2 (COVID-19). Prestació dels mòduls formatius A.1, B i C del Servei de Primera Acollida en format no presencial, amb un mínim de 90, 15 i 15 hores lectives, respectivament, i amb un màxim de 15 hores de formació en competència digital, si escau.

C3 (COVID-19). Prestació del mòdul A.3 d'alfabetització en format no presencial, amb un mínim de 120 hores lectives i amb un màxim de 15 hores de formació en competència digital, si escau.

9.5. En l'àmbit de la igualtat home-dona en l'àmbit del treball, s'estableix una única actuació:

D1 (COVID-19). Plans d'igualtat home-dona en empreses o organitzacions, d'acord amb el previst a la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes.

Article 10

Entitats beneficiàries

10.1 Es poden acollir a les subvencions de les accions A1 (COVID-19) a C3 (COVID-19) les entitats constituïdes legalment que no tinguin ànim de lucre i amb establiment operatiu a Catalunya.

10.2 Es poden acollir a les subvencions de l'acció D1 (COVID-19) les empreses o organitzacions constituïdes legalment a Catalunya amb una plantilla de fins a 149 persones treballadores, que no hagin rebut prèviament cap tipus de subvenció o d'ajut per elaborar un pla d'igualtat.

10.3 En cap cas poden obtenir la condició de beneficiàries d'aquestes subvencions les entitats en les quals les normes d'accés, funcionament o utilització de mitjans i instal·lacions impliquin de fet o de dret una discriminació per raó de sexe o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

10.4 Si les persones beneficiàries són agrupacions de persones sense personalitat jurídica, cadascuna de les integrants ha de complir els requisits que exigeix l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 11

Sol·licituds, gestió i procediment de la concessió

11.1 La persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha d'aprovar una o més resolucions de convocatòria que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, la qual ha de concretar el procediment de tramitació i concessió de les subvencions, així com el termini per presentar les sol·licituds.

11.2 Les sol·licituds i altres tràmits associats al procediment de concessió i la seva justificació s'han de presentar segons models normalitzats.

11.3 La resolució de les subvencions regulades en aquest capítol correspon a la persona titular de la Secretaria General del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

11.4. La instrucció, gestió i tramitació de les subvencions regulades en aquest capítol correspon a la Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania.

11.5 El procediment de concessió d'aquestes subvencions és el de concurrència competitiva. Les prioritats de les entitats i accions subvencionables i els criteris de valoració de les sol·licituds s'han de regular en la resolució de convocatòria. Per poder accedir als ajuts, els projectes presentats han d'haver superat el 50% de la puntuació prevista a la resolució de convocatòria.

11.6 El termini màxim per dictar la resolució és de 30 dies hàbils a partir de l'endemà del dia que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, les entitats o persones sol·licitants poden entendre desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici del deure de resoldre de les administracions públiques.

Article 12

Període d'execució

El període d'execució de les accions objecte de la subvenció és d'un any natural a partir de la declaració de l'estat d'alarma, el 14 de març de 2020.

Article 13

Quantia màxima subvencionable

Es pot subvencionar fins a un import màxim del 100% del cost de l'acció, d'acord amb el pressupost presentat. Per al cas que no es financi el 100%, la resta del cost de l'acció subvencionada ha d'anar a càrrec de l'entitat beneficiària, amb fons propis o amb càrrec a altres fons de finançament.

En qualsevol cas, l'import total subvencionat amb fons públics no pot superar el 100% del cost de l'acció.

Article 14

Pagament

Es concedirà una bestreta del 95 per cent de l'import de l'ajut, que es realitzarà en la mateixa resolució d'atorgament, sense necessitat d'aportar cap aval o garantia, atesa la urgència i la necessitat de pal·liar els efectes provocats per la crisi sanitària de la COVID-19.

Article 15

Limitació de sol·licituds

Una mateixa entitat no es pot presentar a rebre subvencions en tres o més accions diferents d'entre les previstes a l'article 9.

Article 16

Determinació de l'import de les subvencions

16.1 Per a les accions A3 (COVID-19), A4 (COVID-19), A5 (COVID-19) i B3 (COVID-19) la quantia de les subvencions té un import màxim de:

30.000 euros per a l'acció A3 (COVID-19).

30.000 euros per a l'acció A4 (COVID-19).

20.000 euros per a l'acció A5 (COVID-19).

100.000 euros per a l'acció B3 (COVID-19).

Aquests imports són modulables a la baixa d'acord amb els criteris de prioritat i puntuació que es determinin a la resolució de convocatòria.

16.2 Per a les accions A1 (COVID-19), A2 (COVID-19), B1 (COVID-19), B2 (COVID-19), C1 (COVID-19), C2 (COVID-19), C3 (COVID-19) i D1 (COVID-19) les sol·licituds presentades s'ordenaran de manera decreixent d'acord amb les puntuacions obtingudes i l'import es determinarà per aplicació d'un mòdul fix fins a l'esgotament de la disponibilitat pressupostària. Aquests mòduls són:

Per a l'acció A1 (COVID-19), 500 euros per peraona usuària que faci l'itinerari complet de tramitació, amb un màxim de 150.000 euros per projecte.

Per a l'acció A2 (COVID-19), 200 euros per persona usuària que faci l'itinerari complet de tramitació, amb un màxim de 100.000 euros per projecte.

Per a l'acció B1 (COVID-19), 240 euros per alumne a alumna atesa a la xarxa en un període mínim de 6 mesos, amb un màxim de 100.000 euros per projecte.

Per a l'acció B2 (COVID-19), 240 euros per familiar inclòs en el projecte formatiu per un període mínim de 6 mesos, amb un màxim de 100.000 euros per projecte.

Per a l'acció C1 (COVID-19), 50 euros per hora de formació i amb un màxim de 120.000 euros per projecte.

Per a l'acció C2 (COVID-19), 30 euros per hora de formació i amb un màxim de 540.000 euros per projecte.

Per a l'acció C3 (COVID-19), 30 euros per hora de formació i amb un màxim de 54.000 euros per projecte

Per a l'acció D1 (COVID-19), la quantia de la subvenció a atorgar per a cadascun dels sol·licitats s'estableix per trams, en funció del nombre de persones de la plantilla, i és de 2.000 euros si la plantilla és de 10 a 19 persones treballadores, de 3.000 euros si la plantilla és de 20 a 49 persones treballadores, de 4.000 euros si la plantilla és de 50 a 99 persones treballadores i de 5.000 euros si la plantilla és de 100 a 149 persones treballadores.

Article 17

Justificació de les subvencions

El termini i la documentació a presentar per a la justificació de l'aplicació dels fons percebuts, s'ha de determinar en la convocatòria corresponent.

La manca de justificació comporta la impossibilitat de percebre la subvenció o la seva extinció i l'obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

Article 18

Aplicació pressupostària i finançament.

18.1 L'import corresponent a l'atorgament de les subvencions definides a l'article 9 és el següent:

Per a l'acció A1 (COVID-19), 300.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció A2 (COVID-19), 100.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció A3 (COVID-19), 100.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció A4 (COVID-19), 100.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció A5 (COVID-19), 200.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció B1 (COVID-19), 200.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció B2 (COVID-19), 425.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció B3 (COVID-19), 100.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció C1 (COVID-19), 250.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció C2 (COVID-19), 1.000.000,00 d'euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció C3 (COVID-19), 100.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/481000100/314/0000 i D/482000100/314/0000.

Per a l'acció D1 (COVID-19), 450.000,00 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/470000100/316F/0000, D/481000100/316F/0000 i D/482000100/316F/0000.

18.2 Les actuacions previstes en les accions A1 (COVID-19), A2 (COVID-19), A3 (COVID-19), A4 (COVID-19), A5 (COVID-19), C1 (COVID-19), C2 (COVID-19), C3 (COVID-19) i D1 (COVID-19) s'emmarquen en la prioritat d'inversió descrita a l'article 3 a) v) del Reglament (UE) 1304/2013 relatiu al Fons Social Europeu, a través del Programa operatiu FSE de Catalunya 2014-2020, núm.CCI2014ES05SFOP007 del Fons Social Europeu.

18.3 En el cas que l'import previst per a l'atorgament d'alguna acció prevista en l'article 9 no s'esgoti amb les sol·licituds presentades, es poden reassignar els recursos disponibles per a atendre les sol·licituds d'altres accions on hi hagi sol·licituds que no s'hagin pogut atendre.

Article 19

Normativa aplicable

En tot allò no previst en aquest Decret llei, les subvencions establertes en aquest títol es regeixen supletòriament per la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions i el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, tenint en compte les singularitats derivades de l'impacte econòmic i social de la COVID-19.

Als procediments de sol·licitud, concessió, execució, pagament i justificació de les accions subvencionables s'aplica també supletòriament l'Ordre TSF/127/2019, de 27 de juny, per la qual s'aproven les bases que han de regir la convocatòria ordinària de subvencions de projectes i activitats per a entitats de l'àmbit de polítiques socials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, tret dels articles 2, 5.1, 8.2, 18, 19.3, 19.4 i 25.7 de l'annex 1.

Títol 2

Mesures fiscals i administratives

Capítol 1

Mesures tributàries

Article 20

Tractament d'imports de cànon de l'aigua inclosos en rebuts esdevinguts incobrables

Durant els anys 2020 i 2021, les entitats subministradores d'aigua poden justificar i deduir de les seves autoliquidacions els imports de cànon de l'aigua repercutits per factura sobre llurs abonats esdevinguts incobrables, sempre que les factures hagin estat emeses a partir del dia 1 de gener de 2019 i hagi passat més d'un any des de la seva emissió sense obtenir-ne el cobrament. Les entitats subministradores que acreditin imports de cànon de l'aigua esdevinguts incobrables han de seguir el procediment següent per a la seva deducció:

- En la primera autoliquidació de cada any natural poden declarar tots els rebuts considerats incobrables, relacionant el saldo impagat a 31 de desembre de l'any anterior, d'acord amb el model que s'aprovi per resolució de la Direcció de l'Agència Catalana de l'Aigua.

- L'import a ingressar en l'autoliquidació correspon a les quantitats repercutides de cànon de l'aigua durant el període, una vegada considerades les diferencies entre el saldo justificat l'any anterior i el saldo acumulat declarat en l'autoliquidació.

Capítol 2

Mesures administratives

Article 21

Mesures extraordinàries aplicables a les persones jurídiques de dret públic de l'àmbit del sector públic de la Generalitat de Catalunya.

Es modifica l'article 7 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, que queda redactat en els termes següents:

“Article 7

7.1 El termini per formular i comunicar els comptes anuals a la Intervenció General i posar-los a disposició dels responsables de l'auditoria, previst a l'article 81.2 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, queda suspès fins l'1 de juny de 2020, reprenent-se de nou per altres tres mesos a comptar des d'aquesta data.

7.2 En el cas que, a la data de declaració de l'estat d'alarma, l'òrgan de govern o administració d'una persona jurídica del sector públic de la Generalitat de Catalunya ja hagués formulat els comptes de l'exercici anterior, el termini per a la verificació comptable d'aquests comptes, quan l'auditoria resulti obligatòria, s'entendrà prorrogat per dos mesos a comptar des que finalitzi l'estat d'alarma.

7.3 El termini per tramitar els comptes anuals previst en l'article 81.3 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, queda suspès fins l'1 de juny de 2020. Aquestes entitats hauran de trametre els comptes anuals degudament aprovats per l'òrgan corresponent amb l'informe d'auditoria, dins dels dos mesos següents a comptar des que finalitzi el termini per comunicar els comptes formulats a la Intervenció General i a la Sindicatura de Comptes.

7.4 El termini per presentar el Compte General per part de la Intervenció General a la Sindicatura de Comptes, previst en l'article 81.4 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre i l'article 39.2 de la Llei 18/2010, del 7 de juny, de la Sindicatura de Comptes, queda suspès fins que finalitzi l'estat d'alarma. La Intervenció General, ha de presentar el Compte General a la Sindicatura de Comptes dins del mes següent a comptar des que finalitzi el termini pel qual les entitats esmentades anteriorment trametin els comptes anuals degudament aprovats a la Intervenció General.“

Article 22

Mesures en matèria de subvencions

La vigència de les mesures excepcionals en matèria de subvencions previstes al capítol 2 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementaries, s'estendran fins al 30 de setembre de 2020, mentre duri l'activitat subvencional de l'exercici, per permetre als òrgans concedents la valoració de les mesures a aplicar.

Disposicions addicionals

Primera

Ampliació d'imports màxims

Els imports màxims destinats a les línies de subvenció extraordinàries regulades als capítols 1 i 2 del títol 1 d'aquest Decret llei, es poden ampliar mitjançant resolució de la persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, un cop s'hagin tramitat les modificacions pressupostàries necessàries.

Segona

Aprovació de les convocatòries

S'habilita la persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per aprovar les resolucions de convocatòries corresponents a les mesures previstes en els capítols 1 i 2 del títol 1.

Tercera

Tramitació de modificacions pressupostàries i pluriennalitats

Les modificacions pressupostàries i pluriennalitats que siguin necessàries per l'efectiu desplegament de les mesures previstes en aquest Decret llei es tramitaran amb el caràcter urgent que la situació requereix.

Quarta

Disposicions de rang reglamentari

Les previsions del títol 1 d'aquest Decret llei mantenen rang reglamentari als efectes del seu desplegament, modificació i derogació.

Cinquena

Tractament de dades de caràcter personal

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es realitzen amb estricta subjecció al que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i el Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les seves dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i a la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.

Disposicions transitòries

Primera

Tramitació i resolució dels procediments per al reconeixement de la prestació econòmica per a les persones catalanes retornades

Mentre no s'aprovi una nova disposició reglamentària que modifiqui o substitueixi el Decret 268/2003, de 4 de novembre, de desplegament de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents, la tramitació i resolució dels procediments per al reconeixement de la prestació econòmica per a les persones catalanes retornades, creada per l'article 9 de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents, i de segona modificació de la Llei 18/1996, s'atribueix a la Direcció General de Prestacions Socials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Segona

Tramitació i resolució dels procediments per al reconeixement de les indemnitzacions i ajuts per a dones víctimes de violència masclista

Mentre no s'aprovi una nova disposició reglamentària que modifiqui o substitueixi el Decret 80/2015, de 26 de maig, de les indemnitzacions i ajuts per a dones víctimes de violència masclista que estableixen l'article 47 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, i l'article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, la tramitació i resolució dels procediments per al reconeixement de les indemnitzacions i ajuts que preveu aquesta norma, s'atribueix a la Direcció General de Prestacions Socials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Disposicions finals

Primera

Modificacions de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents, i de segona modificació de la Llei 18/1996 i del Decret 268/2003, de 4 de novembre, de desplegament de la Llei 25/2002, de 25 de novembre.

  1. Les referències que la Llei 25/2002, del 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents, i de segona modificació de la Llei 18/1996, i el Decret 268/2003, del 4 de novembre, de desplegament de la Llei 25/2002 fan a l'Oficina de Gestió Unificada del Pla d'Ajuda al Retorn i al Consell Assessor del Pla d'Ajuda al Retorn s'han d'entendre fetes, respectivament, a la Direcció General de Prestacions Socials i a la Taula de Ciutadania i Immigració.

  2. Les referències que la Llei 25/2002, de 25 de novembre i el Decret 268/2003, de 4 de novembre fan al gerent o la gerent de l'Oficina de Gestió Unificada del Pla d'Ajuda al Retorn s'han d'entendre fetes al director o directora general de Prestacions Socials.

  3. Es modifica l'article 10.1 de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, que queda redactat de la manera següent:

    "La Direcció General de Prestacions Socials ha de gestionar les actuacions que estableix aquesta llei i coordinar les que l'Administració de la Generalitat ha de dur a terme en aplicació del que determina el Pla d'ajuda al retorn."

    Segona

    Modificacions del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social

  4. Es modifica el paràgraf segon de l'article 32 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, que queda redactat de la manera següent:

    “L'Agència Catalana de la Joventut ha d'aprovar una resolució de convocatòria extraordinària, en concurrència competitiva, dels ajuts corresponents al present capítol, la qual ha de fixar els criteris per a la selecció dels projectes.”

  5. Es modifica el paràgraf tercer de l'article 33 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, que queda redactat de la manera següent:

    “La distribució de persones destinatàries entre les entitats beneficiàries s'ha de fer d'acord amb els criteris que s'estableixin a la resolució de convocatòria, i cada empresa o entitat sense ànim de lucre amb personalitat jurídica pròpia podrà seleccionar un màxim de quatre persones beneficiàries, a excepció d'aquelles entitats d'educació en el lleure inscrites en el cens d'entitats juvenils en l'àmbit d'actuació "coordinació d'entitats", les quals podran seleccionar un màxim de quatre persones beneficiàries per a cadascuna de llurs seccions efectivament registrades al censesmentat.”

    Tercera

    Entrada en vigor

    Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

    Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

    Barcelona, 16 de juny de 2020

    Joaquim Torra i Pla

    President de la Generalitat de Catalunya

    Pere Aragonès i Garcia

    Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR