DECRET LLEI 3/2017, de 27 de juny, de mesures urgents per a la celebració d'eleccions a les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i constitució dels seus òrgans de govern.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Govern ha aprovat i jo, en nom del rei, i d'acord amb el que estableix l'article 67.6 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, promulgo el següent

DECRET LLEI

Preàmbul

Amb data 21 d'abril de 2017 la Conferència sectorial de comerç interior convocada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat ha acordat l'obertura del procés electoral per elegir els membres dels òrgans de govern de les cambres, a realitzar entre els dies 2 d'octubre de 2017 i 30 de setembre de 2018.

L'article 10 de la Llei 4/2014, d'1 d'abril, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació (BOE núm. 80, de 2.4.2014), estableix que el Ple d'aquestes corporacions ha d'estar compost per un número no inferior a 10 ni superior a 60 vocals, dels quals, com a mínim, dos terços han de ser els representants elegits per sufragi de totes les empreses en atenció a la representativitat dels diferents sectors econòmics determinada segons els criteris que estableixi l'Administració tutelant.

L'altre terç dels representants ha d'estar format, en la forma que determini l'Administració tutelant, no només per representants de les empreses i les persones de prestigi reconegut en la vida econòmica dins la circumscripció de cada cambra, proposats per les organitzacions empresarials més representatives, sinó també per representants de les empreses de major aportació voluntària en cada demarcació.

El nombre de vocals que preveu l'article 22 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i del Consell General de les Cambres (DOGC núm. 3671, de 5.7.2002), supera el nombre màxim de la norma bàsica, que estableix el nombre de representants de totes les empreses elegits per sufragi entre 10 i 60, els quals han d'elegir la resta de representants, en nombre entre el 10 i el 15% dels anteriors, entre les persones de reconegut prestigi en la vida econòmica de l'àmbit territorial de la cambra proposades per les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit territorial de la cambra corresponent.

Per tant, és necessari modificar abans de l'inici del procés electoral l'esmentada Llei 14/2002, de 27 de juny, per tal d'adaptar-la a la nova regulació del Ple que estableix l'article 10 de la Llei 4/2014, d'1 d'abril.

El Decret 397/1996, de 12 de desembre, sobre els censos electorals de les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya (DOGC núm. 2294, de 18.12.1996), aprova la Instrucció que estableix els criteris de classificació del cens electoral de les cambres i l'assignació de vocals representants en els plens respectius, i preveu -com una de les variables de la distribució dels vocals en categories- la seva aportació als recursos camerals permanents. Aquest és un indicador obsolet des de l'eliminació del recurs cameral permanent pel Reial decret llei 13/2010, de 3 de desembre, d'actuacions en l'àmbit fiscal, laboral i liberalitzadores per fomentar la inversió i la creació d'ocupació (BOE núm. 293, de 3.12.2010); d'altra banda, el Decret s'articula basant-se en la Classificació catalana d'activitats econòmiques (CCAE) de 1993, que ha quedat superada per la CCAE vigent de 2009.

Per tot això exposat és necessari establir les adaptacions corresponents per tal de poder aplicar la Instrucció que aprova el Decret 397/1996, de 12 de desembre, abans esmentat, als censos electorals de les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya.

La urgència de la modificació de la Llei 14/2002, de 27 de juny, per a l'adaptació de la Instrucció dels censos electorals de les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya, es fonamenta en la seqüència d'actes jurídics necessaris que han de precedir l'obertura del procés electoral, el 2 octubre de 2017, data a partir de la qual les cambres estan obligades a exposar públicament els censos, fet que requereix, prèviament, que les cambres hagin pogut adequar els seus reglaments de règim interior.

Un cop fetes les adaptacions a l'ordenament jurídic general, cada cambra ha de modificar en conseqüència el seu reglament de règim interior i sol·licitar la seva aprovació a l'òrgan tutelar. Les modificacions al reglament de règim interior són, en resum, les següents: determinar el nombre total de vocals del Ple i el nombre de vocals que correspon al grup de sufragi, al grup d'empreses aportadores i al grup de vocals de reconegut prestigi; determinar el sistema d'elecció dels vocals de cada un dels grups esmentats; en particular, i pel que fa als vocals de sufragi, determinar la classificació dels censos electorals i l'assignació de vocals de sufragi sectorial a cada sector, a partir dels criteris d'importància econòmica vigents; regular la constitució del Ple amb els tres grups de vocals, i regular la cobertura de les vacants.

Correspon a l'òrgan tutelar, com s'ha dit, l'aprovació, en un termini de tres mesos, dels reglaments de règim interior de les cambres i llurs modificacions (article 48 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, esmentada). Aquesta aprovació s'ha de fer efectiva abans de l'inici del període electoral (2 octubre de 2017). És per això que es conclou que el termini per adequar el marc normatiu esmentat i permetre així que les cambres efectuïn les modificacions necessàries als seus reglaments de règim interior se situa a la primeria del mes de juliol de 2017.

L'organització, la planificació i l'execució del procés electoral es regula al Decret 19/2006, de 14 de febrer, sobre el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres (DOGC núm. 7599, de 16.2.2006). Aquest Decret no preveu la possibilitat del vot electrònic ni dels mitjans electrònics en general com a canal de comunicació entre cada cambra i els seus candidats i electors, tots ells empreses. Tampoc inclou la incorporació dels vocals de l'article 10.2.c) de la citada Llei 4/2014, d'1 d'abril, en la constitució del Ple de cada cambra, ni el sistema de provisió de les vacants. Igualment, el Decret 19/2016, de 14 de febrer, preveu un sistema d'elecció de vocals de reconegut prestigi en la vida econòmica de l'àmbit de la cambra, a proposta de les organitzacions empresarials, que difereix del sistema de la Llei 4/2014, d'1 d'abril.

Per tant, és necessari establir amb caràcter urgent, i en tot cas amb una anticipació suficient a la convocatòria pròpiament dita de les eleccions, una normativa actualitzada als criteris que marca la legislació bàsica.

La necessitat d'una intervenció legislativa immediata que garanteixi la realització del procés electoral en les dates previstes justifica que el Govern faci ús de la facultat legislativa excepcional del decret llei reconeguda a l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, ja que es dona el supòsit de fet que l'habilita, és a dir, la necessitat extraordinària i urgent.

Atès que el decret llei és un recurs extraordinari i que, per tant, se n'ha de fer un ús limitat a les situacions que realment mereixen la consideració d'urgents i convenients, i que la present disposició abasta aquells aspectes estrictament necessaris per poder endegar el procés electoral;

Vist que l'aprovació d'aquest Decret llei no exclou en cap cas la necessitat de fer una regulació completa de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya que desenvolupi tots els aspectes normatius implicats en aquestes corporacions, més enllà del procés electoral i de la constitució dels seus òrgans de govern;

En virtut del que preveu l'article 38 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern (DOGC núm. 5256, de 12.11.2008);

Per tot això exposat, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del conseller d'Empresa i Coneixement i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Composició del Ple de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació

1.1 Es modifica l'apartat 1 de l'article 22 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“-1 El Ple és l'òrgan suprem de govern i representació de la cambra en el qual tenen representació tots els electors. Està compost per un nombre d'entre 10 i 60 vocals, d'acord amb el reglament de règim interior respectiu, mitjançant els membres següents:

”a) Un mínim de 2/3 (dos terços) dels vocals són elegits mitjançant sufragi lliure, igual, directe i secret entre tots els electors de la cambra. Aquests vocals s'han de distribuir en grups, categories i, si escau, subcategories, de manera que hi estiguin representats els interessos econòmics generals i hi tinguin una presència adequada les diverses modalitats comercials, industrials, de serveis i, si escau, navilieres dels àmbits territorials respectius, d'acord amb la importància econòmica relativa dels diferents sectors econòmics. Els sectors econòmics estan representats al Ple en funció de la seva contribució al PIB, l'ocupació i el nombre d'empreses. Si per un grup, categoria o, si escau, subcategoria només hi hagués un candidat proclamat, s'entendrà elegit sense necessitat de votació.

”b) El 10% dels vocals són persones de reconegut prestigi en la vida econòmica de la circumscripció de la cambra, i els proposaran les organitzacions empresarials que, sent intersectorials i territorials alhora, tinguin reconeguda la condició de més representatives a Catalunya. Alternativament, les organitzacions empresarials intersectorials implantades a l'àmbit territorial de cada cambra que estiguin afiliades, federades o confederades a les organitzacions empresarials més representatives poden proposar vocals, amb el consentiment previ de les més representatives.

”c) La resta de vocals són representants de les empreses de major aportació voluntària a la cambra, d'acord amb el sistema d'elecció que estableixi el reglament de règim interior de la cambra. Aquestes empreses han de mantenir l'aportació durant tot el mandat, de manera que l'incompliment d'aquesta condició suposa la pèrdua de la condició de membre del Ple”.

1.2 Es modifica l'apartat 3 de l'article 22 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“-3 El Ple es constitueix dins el mes següent a la data de les eleccions. L'òrgan tutelar, prèvia consulta a les cambres, ha de fixar la data de la sessió constitutiva, que presidirà el titular de l'òrgan tutelar o la persona en qui delegui. Per a la constitució vàlida del Ple s'hi han d'incorporar tots els vocals que preveu l'article 22.1”.

Article 2

El president o la presidenta

Es modifica l'apartat 1 de l'article 26 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, que queda redactat de la manera següent:

“-1 El president o la presidenta, elegit pel Ple d'entre els vocals que preveu l'article 22.1 d'acord amb el que determini el reglament de règim interior de la cambra respectiva, exerceix la representació de la cambra i la presidència de tots els seus òrgans col·legiats, i és responsable de l'execució dels seus acords. El president o la presidenta és elegible per un màxim de 2 mandats consecutius”.

Disposició addicional primera

L'exercici del vot es fa de manera presencial o amb l'emissió de vot electrònic, d'acord amb la regulació que s'estableixi.

Es podrà habilitar la possibilitat d'emetre el vot per correu postal si concorren circumstàncies que impedeixin la implementació del vot electrònic amb les garanties que reconeix la legislació electoral.

Disposició addicional segona

Les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya han de formar i revisar els seus censos electorals d'acord amb l'article 17.3 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i del Consell General de Cambres (BOE núm. 177, de 25.7.2002).

En l'aplicació de la Instrucció sobre els censos electorals de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya, aprovada pel Decret 397/1996, de 12 de desembre, sobre els censos electorals de les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya (DOGC núm. 2294, 18.12.1996), les cambres han de tenir en consideració que:

Cada cambra ha de determinar el nombre de vocals que compondran el Ple d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, esmentada, en la redacció que dona l'article 1 d'aquest Decret llei.

La classificació en grups i categories de les empreses que integren el cens electoral es farà aplicant la CCAE vigent. A aquests efectes, les cambres disposaran de les darreres dades facilitades per l'IDESCAT a instàncies de l'òrgan tutelar.

En la distribució dels vocals en categories no s'aplicarà com a variable l'aportació als recursos camerals permanents.

Les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya han d'instar davant l'òrgan tutelar l'aprovació de les modificacions dels seus reglaments de règim interior, per tal d'adequar-los a les previsions d'aquest Decret llei, fins a un mes abans de l'obertura del procés electoral. En el cas que l'últim dia del termini sigui inhàbil, s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent.

Disposició transitòria

Les persones que a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei hagin exercit el càrrec de president o presidenta durant dos mandats consecutius, podran ser reelegides només per un tercer mandat consecutiu.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 27 de juny de 2017

Carles Puigdemont i Casamajó

President de la Generalitat de Catalunya

Jordi Baiget i Cantons

Conseller d'Empresa i Coneixement

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR