DECRET 392/2006, de 17 d'octubre, pel qual es regula el Sistema d'assessorament agrari de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

392/2006, de 17 d'octubre, pel qual es regula el Sistema d'assessorament agrari de Catalunya.

L'activitat agrària ha d'adoptar noves formes i tècniques de treball que li permetin ser respectuosa amb el medi ambient, la salut pública, la sanitat animal, la sanitat vegetal, el benestar animal, alhora que garanteixi una producció d'alta qualitat. Per facilitar que els productors agraris puguin realitzar aquest canvi amb prou garanties d'èxit, és convenient que disposin del recolzament tècnic necessari.

El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, arran dels traspassos de competències de l'Estat en matèria agrària, va promoure diversos models d'associacions per a la prestació de serveis a l'explotació agrària amb el nom genèric d'agrupacions de defensa. Es van desenvolupar agrupacions en el món de la sanitat vegetal (ADV), de la sanitat animal (ADS), i de la prevenció i lluita contra els incendis forestals (ADF). Posteriorment, seguint el model europeu, es va promoure la constitució d'associacions per a la gestió de les explotacions agràries (AGE).

Des de la creació d'aquesta fórmula de treball en comú, la seva extensió en el territori ha estat molt important i, en l'actualitat, integren la majoria d'explotacions agràries. De fet, ha esdevingut una eina indispensable per validar i arrelar les innovacions en l'àmbit agroalimentari a la realitat quotidiana del sector agrari, i en permet l'adaptació a les exigències del mercat, amb la generació de tecnologies autònomes, i fa possible la persistència del teixit agrari en el territori.

Els nous requeriments que estableix el Reglament CE 1782/2003, del Consell, de 29 de setembre, disposen que abans de l'1 de gener de 2007 els Estats membres instaurin un sistema d'assessorament a les explotacions per garantir que puguin incorporar correctament en la seva activitat empresarial els requisits legals de gestió (annex III de l'esmentat Reglament), i de les bones condicions agràries i mediambientals (annex IV de l'esmentat Reglament).

L'Estat espanyol, mitjançant el Reial decret 2352/2004, de 23 de desembre, i la Generalitat de Catalunya per mitjà del Decret 221/2005, de l'11 d'octubre, han desenvolupat els requisits recollits en ambdós annexos amb el propòsit d'avançar cap a una agricultura més sostenible i respectuosa amb el medi ambient i que garanteixi la seguretat alimentària de les seves produccions.

Addicionalment el Reglament CE 1698/2005, del Consell, de 20 de setembre, incorpora als àmbits d'assessorament que estableix el Reglament CE 1782/2003, del Consell, de 29 de setembre, pel que fa al sistema d'assessorament a les explotacions, els aspectes normatius referents a la seguretat laboral fonamentats en legislació comunitària. Així mateix, el Reglament CE 1698/2005, estableix ajuts a la implantació dels serveis d'assessorament i ajuts als titulars de les explotacions agràries per a la utilització d'aquests serveis d'assessorament. En aquest marc dels ajuts al desenvolupament rural, el Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca impulsarà mesures de foment a l'assessorament.

Així mateix, el Reglament CE 817/2004, de la Comissió, de 29 d'abril, deixa a criteri dels Estats membres el procediment de selecció dels agents que han de realitzar el servei d'assessorament.

D'acord amb el nou marc competencial en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca derivat de l'article 116, en concordança amb l'article 110 de l'actual Estatut d'Autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat en l'àmbit de les seves competències exclusives d'una manera íntegra la potestat legislativa, la reglamentària i la funció executiva mitjançant les quals pot establir polítiques pròpies.

Per tant, la regulació establerta en l'àmbit estatal pel Reial decret 520/2006, del 28 d'abril, que regula les entitats que presten servei d'assessorament a les explotacions agràries i la concessió d'ajuts a la seva creació, adaptació i utilització, no constitueix, d'acord amb el nou marc competencial que estableix l'actual Estatut, cap limitació normativa que pugui afectar la titularitat de la competència exclusiva en la matèria que correspon a la Generalitat.

Davant els requeriments comunitaris i estatals i atès que alguns dels requisits legals de gestió establerts i les bones condicions agràries i mediambientals tenen vigència des de l'1 de gener de 2005, s'estima convenient posar en marxa, al més aviat possible, el sistema d'assessorament a les explotacions agràries.

Així mateix la Llei 18/2001, de 21 de desembre, d'orientació agrària, preveu a l'article 7 la constitució d'agrupacions de productors per facilitar l'assoliment dels objectius de sostenibilitat i respecte mediambiental, la integració d'innovacions per a la millora sanitària, la promoció de programes de prevenció i lluita contra agents nocius vegetals, i programes de gestió de residus. I entre les línies d'actuació estableix a l'article 8.b) el foment i la promoció de les agrupacions tècniques agràries en diferents àmbits d'activitat i el foment de fórmules associatives de producció i la potenciació d'empreses de serveis participades pel sector agrari.

També, pel que fa a l'activitat ramadera, l'article 10.h) de l'esmentada Llei 18/2001, de 21 de desembre, d'orientació agrària, preveu com a línies d'actuació el foment d'agrupacions tècniques agràries especialitzades i la prestació de serveis de gestió, assistència i transferència tecnològica.

Pel que fa als objectius previstos a la Llei d'orientació agrària, l'article 13.d) estableix el de millorar la qualificació dels professionals del sector agrari mitjançant programes de formació i, com a línies d'actuació, determina a l'article 14, apartats f) i g), les referències als programes de formació que tinguin en compte la millora de la gestió tècnica i econòmica de les explotacions i el pla integral de formació agrària.

Pel que fa a les organitzacions professionals agràries més representatives i les que representen el món cooperatiu, les lletres a) i c) de l'article 21 de l'esmentada Llei 18/2001, de 21 de desembre, d'orientació agrària, preveuen com a línies d'actuació fomentar la col.laboració, participació i corresponsabilització de la posta en pràctica de la política agrària, i el seu reconeixement com a entitats col.laboradores de l'Administració.

A l'empara de la Llei 18/2001, i amb la voluntat d'orientar les empreses agràries catalanes cap a una major competitivitat, multifuncionalitat i foment d'actituds d'emprenedoria, el Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca va publicar l'Ordre ARP/307/2005, de 7 de juliol, per la qual s'aprovaven les bases reguladores del pla pilot dels contractes globals d'explotació, en el qual es preveuen serveis de gestió i d'assessorament a l'empresa agrària.

A més de donar compliment a la normativa comunitària, el model d'assessorament que es promou ha de permetre el creixement i la consolidació de les entitats que actualment ofereixen assessorament a l'empresariat agrari i ha de donar resposta també a les necessitats d'assessorament dels/de les agricultors/res de les empreses agràries en l'àmbit de la gestió empresarial.

Per tot això, a proposta del conseller d'Agricultura Ramaderia i Pesca i d'acord amb el govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte:

Establir i regular el Sistema d'assessorament agrari de Catalunya als efectes del que estableix el Reglament CE 1782/2003, de Consell, de 29 de setembre, al qual podran accedir totes les persones físiques i jurídiques que siguin titulars d'explotacions agràries a Catalunya.

Article 2

Entitats d'assessorament agrari

El Sistema d'assessorament agrari de Catalunya se sustenta en els serveis que ofereixen les entitats d'assessorament agrari que, als efectes d'aquest Decret, s'entenen com:

Les agrupacions de productors, les cooperatives o entitats privades o les seves unions o federacions, que desenvolupin la seva activitat en alguna de les àrees relacionades amb la producció agrícola, producció ramadera i que alhora tinguin per objecte la prestació d'assistència i assessorament a agricultors, ramaders i titulars d'empreses agràries.

Article 3

Nivells d'assessorament

Les entitats d'assessorament agrari que estiguin inscrites al Registre que regula l'article 4 d'aquest Decret, oferiran els serveis d'assessorament d'acord amb el/s nivell/s següents:

  1. Assessorament en producció agrícola: inclou les àrees de coneixement en relació a la producció agrícola, seguretat laboral, gestió...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR