Decret 266/1997, de 17 d'octubre, sobre drets i deures dels alumnes dels centres de nivell no universitari de Catalunya.

SecciónDiversos
Rango de LeyDecret

Decret 266/1997, de 17 d'octubre, sobre drets i deures dels alumnes dels centres de nivell no universitari de Catalunya.

La sistematització dels drets i deures dels alumnes dels centres docents no universitaris s'establí pel Decret 226/1990, de 4 de setembre, modificat pel Decret 302/1993, de 9 de desembre.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, definí una nova estructura de les etapes del sistema educatiu, que s'estan implantant progressivament, i atorgà als centres un grau més alt de competències i de capacitat de decisió.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents, estableix una nova regulació dels òrgans de govern del centre d'acord amb les noves exigències de l'estructura i dels propòsits de participació i autonomia. Com a conseqüència d'aquestes lleis, el govern de la Generalitat de Catalunya ha elaborat nous reglaments orgànics per als centres docents públics d'educació infantil i primària, i per als d'educació secundària i formació professional de grau superior.

L'adaptació a la nova organització estructural i la necessitat d'incorporar aquelles millores que l'experiència d'aplicació dels anteriors decrets ha comportat, han conduït a una nova redacció del decret de drets i deures dels alumnes.

La nova redacció no comporta cap alteració de la formulació dels drets i deures bàsics dels alumnes sinó que incorpora aquells aspectes nous estructurals i qüestions de procediment que milloren els aspectes educatius en la proposta de resolució dels possibles conflictes que es produeixin en els centres. Si bé s'hagués pogut optar, per aquesta raó, per una nova modificació del decret original de 1990, s'ha considerat més convenient integrar tots els articles en una norma única i derogar les anteriors.

El nou Decret representa una millora en tot el que és el vessant educatiu del règim disciplinari dels centres docents. L'objectiu no és el de fer un catàleg de les conductes incorrectes o faltes i de les corresponent correccions o càstigs, sinó introduir els elements suficients perquè, dins del necessari marc d'objectivació de la correcta relació entre els membres de la comunitat educativa, es faciliti, en el cas de comportaments incorrectes dels alumnes, la presa de consciència de la incorrecció i es potenciï l'actitud de responsabilització en les actuacions futures. Al mateix temps, el Decret respecta els nous camps d'autonomia del centre i, en conseqüència, deixa que el reglament de règim interior de cada centre precisi i concreti la majoria de les qüestions procedimentals, tot i que per ell mateix és un marc suficient per a les aplicacions pertinents en el supòsit que el centre no hagués usat les seves competències reguladores.

Dins d'aquests principis que presideixen la redacció d'aquest Decret poden subratllar-se com a modificacions més importants en relació amb les normes anteriors les següents:

S'ha introduït la distinció entre conductes contràries a les normes de convivència del centre i faltes. En el primer cas s'apliquen mesures correctores amb la necessària rapidesa de resposta per assegurar la seva eficàcia educativa. El segon terme es reserva per a les conductes greument perjudicials.

En el segon cas se segueix un procediment disciplinari que s'ha alleugerit en els seus tràmits en relació amb l'anterior Decret.

S'estableix també en el marc del consell escolar una comissió de convivència que agiliti el compliment de les finalitats del Decret, garantint la participació dels professors, pares, i alumnes, si és el cas, amb l'objectiu d'educar, exercitant-la, la llibertat i la responsabilitat dels alumnes en les relacions amb els seus professors, amb els companys i amb la resta dels membres del centre docent.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Títol 1. Disposicions generals

Article 1
  1. 1 Aquest Decret serà d'aplicació als alumnes dels centres docents de nivell no universitari de Catalunya.

  2. 2 No obstant això, els centres privats no sostinguts amb fons públics tindran autonomia per establir les seves normes de convivència i de règim disciplinari i determinar l'òrgan al qual corresponguin les facultats disciplinàries. Les disposicions contingudes en el títol 3 d'aquest Decret constituiran el marc general d'aplicació en els esmentats centres.

Article 2
  1. 1 Tots els alumnes tenen els mateixos drets i deures, sense més distincions que aquelles que es derivin de la seva edat i dels ensenyaments que cursin.

  2. 2 L'exercici dels seus drets per part dels alumnes implicarà el deure correlatiu de coneixement i respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.

Article 3

Correspon a l'Administració educativa en general i als òrgans de govern dels centres docents en particular garantir en el seu respectiu àmbit d'actuació el correcte exercici i l'estricta observança dels drets i deures dels alumnes en els termes previstos en aquest Decret, com també la seva adequació a les finalitats de l'activitat educativa establertes a l'article 2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

Article 4

Els òrgans de govern i de participació i el professorat dels centres adoptaran les mesures preventives necessàries, integrades en el marc del projecte educatiu del centre i del seu funcionament habitual, per tal de garantir l'efectivitat dels drets dels alumnes i per impedir la comissió de fets contraris a les normes de convivència del centre. Amb aquesta finalitat es potenciarà la comunicació constant i directa amb l'alumnat i els seus pares o representants legals.

Article 5

En els centres docents sostinguts amb fons públics, el consell escolar avaluarà els resultats de l'aplicació de les normes de convivència del centre, n'analitzarà els problemes detectats en la seva aplicació efectiva i proposarà l'adopció de les mesures a nivell de centres per solucionar aquests problemes.

Article 6

El reglament de règim interior contindrà les normes de convivència del centre que concretaran el que disposa aquest Decret en relació amb els drets i deures dels alumnes, així com les altres normes sobre organització i participació en la vida del centre que es considerin necessàries.

Títol 2. Dels drets i deures dels alumnes

Capítol 1. Dels drets dels alumnes

Article 7
  1. 1 Els alumnes tenen dret a rebre una formació que els permeti aconseguir el desenvolupament de la seva personalitat, dintre dels principis ètics, morals i socials comunament acceptats en la nostra societat.

  2. 2 Per tal de fer efectiu aquest dret, la formació dels estudiants haurà de comprendre: a) La formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals i en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins els principis democràtics de convivència.

  1. La formació dirigida al coneixement del seu entorn social i cultural i, en especial, de la llengua, la història, la geografia, la cultura i la realitat social catalanes.

  2. L'adquisició d'habilitats intel-lectuals, de tècniques de treball i d'hàbits socials, com també de coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i artístics.

  3. La formació religiosa que estigui d'acord amb les seves pròpies conviccions o, en el cas dels alumnes menors d'edat, les dels seus pares o tutors, dins el marc legalment establert.

  4. La capacitació per a l'exercici d'activitats intel-lectuals i professionals.

  5. La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural.

  6. El respecte i la contribució a la millora de l'entorn natural i del patrimoni cultural.

  7. La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.

  8. L'educació que asseguri la protecció de la salut i el desenvolupament de les capacitats físiques.

Article 8
  1. 1 Els alumnes tenen dret a una valoració acurada del seu progrés personal i rendiment escolar, per la qual cosa se'ls ha d'informar dels criteris i procediments d'avaluació, d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyament.

  2. 2 Els alumnes o els seus pares o tutors, en el cas que siguin menors d'edat, tenen dret a sol-licitar aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions d'activitats acadèmiques o d'avaluacions parcials o finals de cada curs.

  3. 3 Els alumnes o els seus pares o tutors podran reclamar contra les decisions i qualificacions que, com a resultat del procés d'avaluació, s'adoptin al final d'un cicle o curs d'acord amb el procediment establert. Aquestes reclamacions hauran de fonamentar-se en alguna de les causes següents: a) La inadequació del procés d'avaluació o d'algun dels seus elements en relació amb els objectius o continguts de l'àrea o matèria sotmesa a avaluació i amb el nivell previst a la programació per l'òrgan didàctic corresponent.

  1. La incorrecta aplicació dels criteris i procediments d'avaluació establerts.

Article 9
  1. 1 Els alumnes tenen dret al respecte de les seves conviccions religioses, morals i ideològiques, a la llibertat de consciència i a la seva intimitat en relació amb aquelles creences o conviccions.

  2. 2 En el marc...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR