DECRET 226/1990, de 4 de setembre, sobre drets i deures dels alumnes dels centres de nivells no universitaris de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les modificacions que estableix el Decret 302/1993.

La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, LODE, quan regula l'exercici per part dels alumnes del dret a l'educació que la Constitució reconeix i empara, estableix un conjunt de drets i deures que constitueixen el nucli essencial d'aquell dret fonamental.

Altres disposicions normatives regulen parcialment aspectes derivats d'aquells drets o deures bàsics, com ara la Llei 7/1983, de 18 d'abril, de normalització lingüística a Catalunya, o la Llei 25/1985, de 10 de desembre, sobre consells escolars.

Aquest Decret recull i desplega de forma sistematitzada els drets i els deures que corresponen als alumnes dels centres no universitaris i garanteix el seu exercici mitjançant l'establiment de mecanismes de control de la seva observança i compliment per part dels membres de la comunitat escolar. Amb aquesta finalitat, s'articulen vies de reclamació davant els òrgans de govern dels centres i de la mateixa Administració educativa a l'ensems que s'estableix el règim disciplinari dels alumnes i el procediment que asseguri el compliment de les garanties mínimes exigibles en qualsevol règim sancionador.

De conformitat amb el que estableix la disposició final 1 de la Llei orgànica 8/1985, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i en l'exercici de les competències conferides per l'article 15 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya en matèria d'ensenyament, a proposta del conseller d'Ensenyament i d'acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Aquest Decret serà d'aplicació als alumnes dels centres docents de nivell no universitari de Catalunya.

Article 2

2.1 Tots els alumnes tenen els mateixos drets i deures, sense més distincions que aquelles que es deriven de la seva edat i del cicle dels ensenyaments que es trobin cursant. 2.2 L'exercici dels seus drets per part dels alumnes implicarà el deure correlatiu de coneixement i respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.

Article 3

Correspon a l'Administració educativa i als òrgans de govern dels centres docents garantir, en el seu respectiu àmbit d'actuació, el correcte exercici i l'estricta observança dels drets i deures dels alumnes en els termes previstos en aquest Decret, com també la seva adequació a les finalitats de l'activitat educativa establertes a l'article 2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

Capítol 2 Dels drets dels alumnes

Article 4

4.1 Els alumnes tenen dret a rebre una formació que els permeti aconseguir el ple desenvolupament de la seva pròpia personalitat. 4.2 Per tal de fer efectiu aquest dret, la formació dels estudiants haurà de comprendre:

  1. La formació en el respecte dels principis democràtics de convivència i dels drets i llibertats fonamentals.

  2. La formació dirigida al coneixement del seu entorn social i cultural immediat i, en especial, de la llengua, la història, la geografia, la cultura i la realitat social catalanes.

  3. L'adquisició d'hàbits intel·lectuals i de tècniques de treball, com també de coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i artístics.

  4. La formació religiosa i moral que estigui d'acord amb les seves pròpies conviccions o, en el cas dels alumnes menors d'edat, les dels seus pares o tutors.

  5. La capacitació per a l'exercici d'activitats professionals i intel·lectuals.

  6. La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural de l'Estat.

  7. El respecte a l'entorn natural i al patrimoni cultural de Catalunya.

  8. La formació per la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.

  9. L'educació que asseguri la protecció de la salut i el desenvolupament de les capacitats físiques. 4.3 La jornada de treball escolar s'haurà d'ajustar a l'edat de l'alumne per tal de permetre el ple desenvolupament de la seva personalitat.

Article 5

5.1 Els alumnes tenen dret a una valoració objectiva del seu rendiment escolar, per la qual cosa se'ls ha d'informar dels criteris d'avaluació i les proves a què seran sotmesos, d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyament en cada curs o període avaluable. 5.2 Els alumnes, o els seus pares o tutors, tenen dret a sol·licitar aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions d'activitats acadèmiques o d'avaluacions parcials o finals de cada curs. 5.3 Els alumnes o els seus representants legals tenen dret a reclamar contra les qualificacions de les avaluacions esmentades. Les reclamacions es formularan i es tramitaran mitjançant la Inspecció Educativa d'acord amb el procediment que reglamentàriament s'estableixi i podran fonamentar-se en les causes següents:

  1. La inadequació de la prova proposada a l'alumne, als objectius i continguts de la matèria sotmesa a avaluació i al nivell previst a la programació per l'òrgan didàctic corresponent.

  2. La incorrecta aplicació dels criteris i procediments d'avaluació establerts.

Article 6

6.1 Els alumnes tenen el dret que se'ls respectin la llibertat de consciència i les seves conviccions religioses, morals i ideològiques, i la seva intimitat en relació amb aquelles creences o conviccions. 6.2 L'exercici d'aquest dret es garanteix mitjançant:

  1. La informació prèvia i completa als alumnes i, si s'escau, als seus pares o tutors, sobre el caràcter propi del centre en els supòsits en què hagi estat establert pels seus titulars.

  2. L'elecció per part dels alumnes o dels seus representants legals, si són menors d'edat, de la formació religiosa o moral que estigui d'acord amb les seves creences o conviccions. Aquesta elecció, en cap cas no podrà comportar un tracte discriminatori.

  3. La impartició d'un ensenyament basat en criteris objectius i excloents de tota manipulació propagandística i ideològica dels alumnes, sens perjudici del dret a la llibertat d'expressió.

Article 7

7.1 Els alumnes tenen dret al respecte de la seva integritat física i de la seva dignitat personal. 7.2 Els alumnes tenen el dret a portar a terme la seva activitat acadèmica en condicions de seguretat i higiene adequades. 7.3 Els centres docents estaran obligats a la reserva de tota aquella informació relativa a les circumstàncies personals i familiars de l'alumne. Quan les circumstàncies esmentades ho requereixin, els centres lliuraran la informació a l'òrgan competent en matèria de protecció de menors.

Article 8

8.1 Els alumnes tenen dret a participar en el funcionament i la vida del centre en els termes que preveu la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació. 8.2 Els alumnes tenen dret a rebre la informació que els permeti intervenir en la gestió i el control dels centres docents públics i concertats mitjançant els seus representants en el consell escolar. 8.3 L'organització de la jornada de treball escolar es farà prenent en consideració, entre altres, les propostes i els interessos dels alumnes.

Article 9

9.1 Els centres docents públics regularan, mitjançant els corresponents reglaments de règim interior, el funcionament d'un consell de delegats, òrgan col·legiat de participació, el qual estarà integrat per representants dels alumnes del centre en els termes que es despleguin reglamentàriament. 9.2 La regulació a què es refereix l'apartat anterior inclourà, en tot cas, el dret dels seus membres a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR