ORDRE ECO/190/2013, de 6 d'agost, per la qual es dicten les normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2014.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyOrdre

Aquesta Ordre dicta les normes d’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014 i estableix els criteris generals a què s’ha d’ajustar l’assignació dels recursos públics, l’àmbit institucional, el procediment d’elaboració i la documentació annexa al pressupost.

La Generalitat de Catalunya ha començat l’any 2013 amb un pressupost prorrogat com a conseqüència de la convocatòria anticipada d’eleccions al Parlament de Catalunya, el dia 25 de novembre de 2012, i la consegüent dissolució de la Cambra.

Els criteris d’aplicació d’aquesta pròrroga es van definir de manera molt restrictiva, mitjançant el Decret 170/2012, de 27 de desembre, per tal de garantir que durant la seva vigència no se superés el límit de despesa no financera per al 2013 aprovat, d’acord amb el que estableix la normativa d’estabilitat pressupostària, mitjançant Acord de Govern de 31 de juliol de 2012.

Ateses les dificultats en el procés d’execució pressupostària a conseqüència de les limitacions establertes al Decret 170/2012 i davant del nou objectiu de dèficit aprovat pel Govern de l'Estat, es va considerar oportú donar una nova redacció al Decret esmentat i, en aquest sentit, el 14 de maig de 2013, mitjançant el Decret 164/2013, el Govern va modificar alguns aspectes dels criteris d'aplicació de la pròrroga pressupostària vigent.

En aquest context, s’inicia el procés d’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014, amb el marc normatiu següent: l’Estatut d’autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, del 19 de juliol, la Llei 6/2012, de 17 de maig, d’estabilitat pressupostària, el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, i la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera adoptada per l’Estat espanyol en compliment de les previsions del marc del Pacte d’estabilitat i creixement europeu.

Finalment, es tracta d’uns pressupostos plenament compromesos amb la política fiscal de la Unió Europea i, per tant, amb l’objectiu d’estabilitat fiscal definit per aquesta.

D’acord amb les facultats conferides en el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 25 de desembre, s’aproven les normes següents, a les quals s’ha d’ajustar l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014.

Per tot això,

Ordeno:

Secció 1

Criteris de programació i pressupostació

Article 1

Criteris generals

1.1 El pressupost de la Generalitat per al 2014 ha de donar compliment a l'objectiu de dèficit públic que estableix la Llei 6/2012, de 17 de maig, d'estabilitat pressupostària.

1.2 Els departaments i les entitats del sector públic de la Generalitat han de continuar duent a terme un exhaustiu procés de revisió de les despeses per generar estalvis, especialment en la despesa corrent, per millorar l’eficàcia i l’eficiència de la despesa pública, i han de revisar, si escau, la programació dels compromisos adquirits, per adequar les seves propostes a les restriccions pressupostàries que imposa el marc financer actual a mitjà termini, per tal de garantir en aquest horitzó la sostenibilitat financera.

1.3 L’assignació dels recursos disponibles s’ha de fer d’acord amb les prioritats següents:

  1. Garantir la prestació dels serveis d’interès públic.

  2. Pal·liar les conseqüències socials que provoca la crisi econòmica.

  3. Incentivar la generació d’activitat econòmica i ocupació.

  4. Ajustar la despesa per la via de l’augment de l’eficiència.

Secció 2

Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014

Article 2

Àmbit institucional

2.1 Els pressupostos del sector públic de la Generalitat de Catalunya per al 2014 han d’incloure els pressupostos corresponents als organismes següents:

  1. L’Administració de la Generalitat, en la qual s’inclouen el Parlament i els organismes estatutaris i consultius que no disposen de pressupost propi, els departaments del Govern i els fons pressupostaris no departamentals.

  2. El Servei Català de la Salut, l’Institut Català de la Salut i l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials.

  3. Les entitats autònomes de caràcter administratiu.

  4. Les entitats autònomes de caràcter comercial i financer.

  5. Les entitats de dret públic sotmeses a l’ordenament jurídic privat i les entitats assimilades a efectes pressupostaris.

  6. Les societats mercantils en què la Generalitat participa d’una manera total o majoritària.

  7. Els consorcis amb participació majoritària de la Generalitat i les entitats assimilades.

  8. Les fundacions amb participació total o majoritària de la Generalitat.

2.2 Es considera que la participació de la Generalitat en una societat mercantil és majoritària quan aquesta, directament o indirectament, té una participació de més d’un cinquanta per cent del seu capital o disposa de la majoria de drets de vot en els seus òrgans de govern. Pel que fa als consorcis i fundacions, es considera que la participació de la Generalitat és majoritària quan es disposa de la majoria, directa o indirecta, dels drets de vot en els òrgans de govern o en el patronat. A aquest efecte, no computen els drets de vot dels membres que designa el mateix òrgan de govern o patronat.

2.3 Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014 han d’incloure, en un annex, els pressupostos de les altres entitats que, tot i no estar participades de manera total o majoritària per la Generalitat, hagin estat classificades dins el sector administració pública de la Generalitat d’acord amb la metodologia del SEC, llevat de les universitats públiques presencials i i els ens que en depenen.

Article 3

Estructura pressupostària

3.1 Els estats d’ingressos i de despeses dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014 s’estructuren d’acord amb les classificacions següents:

  1. Classificació orgànica i per entitats dels ingressos i de les despeses. La classificació orgànica i per entitats dels ingressos i de les despeses...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR