LLEI 10/1983, de 30 de maig, de creació de l'ens públic Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de regulació dels serveis de radiodifusió i televisió de la Generalitat de Catalunya.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulgo la següent

LLEI

Capítol I Àmbit d'aplicació

Article 1

La present Llei té per objecte de crear l'ens públic Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de regular els serveis de radiodifusió i de televisió gestionats per la Generalitat de Catalunya. L'àmbit geogràfic d'aquests serveis és tot el territori de Catalunya. S'entén per "radiodifusió" i per "televisió" la producció, la reproducció i la difusió de sons i de sons i d'imatges, respectivament, mitjançant emissions d'ones radioelèctriques o mitjançant les transmissions per cable, destinats mediatament o immediatament al públic en general o a un sector determinat del públic.

Capítol II L'Ens Públic Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CC/RTV)

Secció primera Creació de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió

Article 2

-1 Es constitueix en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya l'ens públic Corporació Catalana de Ràdio i Televisió.

-2 Les funcions que corresponen a la Generalitat de Catalunya en l'àmbit de la gestió dels serveis públics de radiodifusió i de televisió s'exerceixen mitjançant el dit ens públic.

-3 Les funcions que s'atribueixen a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió s'entén que són sens perjudici de les competències que corresponen al Parlament de Catalunya i al Consell Executiu de la Generalitat i de les que en període electoral corresponen a les juntes electorals.

Secció segona Òrgans de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió

Article 3

La Corporació Catalana de Ràdio i Televisió s'estructura, pel que fa al funcionament, a l'administració general i a la direcció, en els òrgans següents:

  1. El consell d'administració.

  2. El consell assessor.

  3. El director general.

Secció tercera El consell d'administració

Article 4

-1 El consell d'administració es compon de dotze membres elegits pel Parlament de Catalunya, mitjançant majoria de dos terços, entre persones de rellevants mèrits professionals. Un cop nomenat, el director general assisteix a les reunions del consell d'administració, d'acord amb el que disposa l'article 8.3.

-2 Les vacants que s'hi produeixen són cobertes seguint el mateix procediment.

-3 Els acords del consell d'administració s'adopten per majoria dels membres presents, excepte en els casos en què la present Llei exigeix majoria qualificada.

-4 La condició de membre del consell d'administració és incompatible amb qualsevol vinculació amb empreses publicitàries o de producció de programes filmats o enregistrats en magnetoscopi, amb cases discogràfiques o amb qualsevol mena d'entitat relacionada amb el subministrament o la dotació de material o de programes a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió a les empreses filials i amb tota mena de prestació de serveis o de relació laboral en actiu amb la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, amb RTVE o amb les empreses filials.

-5 La presidència del consell d'administració és purament funcional i s'exerceix de manera rotativa per un període de tres mesos entre els seus membres, amb exclusió del director general. L'ordre de rotació es determina atenent l'edat.

-6 Els membres del consell d'administració cessen al terme de la legislatura corresponent, però continuen exercint llur funció fins a la presa de possessió dels nous consellers.

Article 5

-1 Corresponen al consell d'administració les competències següents:

  1. Vetllar perquè en la programació es compleixi el que estableix la present Llei.

  2. Emetre el seu parer sobre el nomenament del director general.

  3. Rebre notificació prèvia del nomenament i de la separació del director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i dels directors de les empreses filials.

  4. Aprovar, a proposta del director general, el pla d'activitats de l'ens públic, el qual pla ha de fixar els principis bàsics i les línies generals de la programació, així com el pla d'actuació de les empreses filials.

  5. Aprovar la memòria anual relativa al desenvolupament de les activitats de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, així com la de les empreses filials.

  6. Aprovar d'una manera definitiva les plantilles de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials.

  7. Aprovar el règim de retribucions del personal de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials.

  8. Aprovar els avantprojectes de pressupostos de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de cada una de les empreses filials. Als dits avantprojectes, se'ls ha de donar el curs que estableix l'article 31 de la Llei 10/82, del 12 de juliol, de Finances Públiques de Catalunya.

  9. Dictar normes reguladores de l'emissió de publicitat en la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, atenent el control de la qualitat, el contingut dels missatges publicitaris i l'adequació del temps de publicitat a la programació i a les necessitats d'aquests mitjans.

  10. Determinar semestralment el percentatge d'hores de programació destinades als grups polítics i socials significatius, i fixar els criteris de distribució entre aquests grups en compliment del que estableix l'article 20 de la Constitució.

  11. Conèixer i resoldre, d'acord amb el que estableix l'article 19, els conflictes que es plantegin en relació amb el dret de rectificació.

  12. Determinar anualment el percentatge de producció pròpia que ha d'ésser inclosa en la programació.

  13. Conèixer aquelles qüestions que, tot i no ésser de la seva competència, li sotmetrà a la consideració el director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió.

  14. Conèixer periòdicament la gestió pressupostària i emetre el seu parer als efectes del que estableix l'article 23 d'aquesta Llei.

-2 Els acords es prenen per majoria simple, excepte aquells a què es refereixen els apartats d), f), h) i j), que s'adopten per majoria de dos terços dels membres del consell d'administració. Pel que fa a l'apartat d), és suficient la majoria absoluta si, transcorregut un mes, l'acord no ha estat assolit per la majoria qualificada de dos terços. Pel que fa a l'apartat h), en el cas que no s'aconsegueixi acord per majoria de dos terços, l'avantprojecte de pressupost serà remès també al Consell Executiu de la Generalitat dins el termini legal, i es deixarà constància del sentit del vot de cadascun dels membres del consell d'administració.

Article 6

-1 El consell d'administració es reuneix en sessió ordinària almenys una vegada el mes i també en casos d'urgència a judici del president o quan ho demanen la meitat dels membres titulars. La convocatòria es fa per escrit amb temps suficient.

-2 Per a incloure un punt nou en l'ordre del dia cal que el consell accepti de tractar-ne per majoria dels dos terços dels seus membres.

-3 En el que no estigui previst en aquesta Llei el consell d'administració estableix el seu règim de funcionament intern.

Secció quarta El consell assessor

Article 7

-1 Les empreses públiques filials de la Corporació de Ràdio i Televisió tenen un consell assessor, que es compon de:

  1. Tres vocals de cada empresa, elegits pels representants dels treballadors segons criteris de proporcionalitat. La representativitat i la proporcionalitat s'entén que són referides a la implantació de les seccions o dels grups de caràcter sindical al si de cada empresa dependent de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió.

  2. Tres vocals designats per l'Institut d'Estudis Catalans, un d'ells a proposta de les universitats catalanes, d'acord amb el consell d'administració, entre persones de rellevants mèrits culturals.

  3. Tres vocals de l'Administració pública, designats pel Consell Executiu de la Generalitat.

-2 El consell assessor és convocat almenys trimestralment per a cadascuna de les empreses filials pel consell d'administració i emet opinió o dictamen quan li ho requereix expressament el consell d'administració i sempre que es tracta de les competències que pertocant a programació l'article 5 atribueix al consell d'administració.

Secció cinquena El director general

Article 8

-1 El director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió és nomenat pel Consell executiu de la Generalitat, prèvia consulta al consell d'administració.

-2 El mandat del director general és de quatre anys i sempre finalitza amb l'acabament de la legislatura del Parlament de Catalunya. El director general cessant continua en el càrrec fins a la designació del nou director general.

-3 El director general té la facultat executiva de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i assisteix amb veu i vot a les reunions del consell d'administració, llevat quan s'hi tracta de qüestions que l'afecten personalment.

-4 El càrrec de director general és incompatible amb la condició de parlamentari o amb qualsevol altra condició d'elecció popular i amb l'exercici de càrrecs en l'Administració i també amb qualsevol vinculació amb empreses publicitàries o de producció de programes filmats, enregistrats en magnetoscopi o radiofònics, amb cases discogràfiques o amb qualsevol altra mena d'entitat relacionada amb el subministrament o la dotació de material o de programes a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió o a les empreses filials, com també amb qualsevol càrrec a RTVE o qualsevol vinculació amb entitats públiques o privades de mitjans de comunicació.

Article 9

Correspon al director general:

  1. Complir i fer complir les diposicions que regulen l'ens públic i els acords adoptats pel consell d'administració en les matèries que són de la competència d'aquest òrgan col·legiat.

  2. Sotmetre a l'aprovació del Consell d'Administració, amb temps suficient, el pla anual de treball, la memòria econòmica anual i els avantprojectes de pressupostos de l'ens públic i els de les empreses filials.

  3. Impulsar, orientar, coordinar i inspeccionar els serveis de l'ens públic i els de les empreses filials, i dictar les disposicions, les instruccions i les circulars relatives al funcionament i a l'organtizació interna, sens perjudici de les competències del consell d'administració.

  4. Actuar com a òrgan de contractació de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials.

  5. Autoritzar els pagaments i les despeses de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials, sens perjudici del que els estatuts d'aquestes empreses disposin i de la facultat de delegació.

  6. Organitzar la direcció de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials i nomenar-ne amb criteris de professionalitat el personal directiu prèvia notificació al consell d'administració.

  7. Ordenar la programació d'acord amb els principis bàsics aprovats pel consell d'administració.

  8. Tenir la representació de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i, amb aquesta representació, comparèixer en judici i en tota mena d'actuacions. La facultat de comparèixer en judici, la pot delegar d'acord amb les fórmules que són habituals en dret.

Article 10

-1 El Consell Executiu de la Generalitat pot separar el director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, escoltat el consell d'administració, mitjançant resolució motivada per alguna de les causes següents:

  1. Impossibilitat física o malaltia d'una durada superior a tres mesos continuats.

  2. Incompetència manifesta o actuació contrària als criteris, els principis o els objectius a què es refereix l'article 14 d'aquesta Llei.

  3. Condemna per delicte dolós.

-2 El Consell Executiu de la Generalitat també pot separar el director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió a proposta del consell d'administració adoptada per majoria de dos terços i fundada en alguna de les causes esmentades en l'apartat anterior.

Capítol III Règim jurídic i formes de gestió

Secció primera Gestió pública

Article 11

-1 La Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, com a entitat de dret públic, és subjecta a les disposicions d'aquesta Llei i a les disposicions complementàries de desenvolupament. Pel que fa a les relacions jurídiques externes, a les adquisicions patrimonials i a la contractació, és subjecta, sense excepcions, al dret privat.

-2 Quant als acords dictats pels òrgans de govern de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i a les pretensions que se'n dedueixin, coneix la jurisdicció que en cada cas correspongui; per això no li cal formular la reclamació prèvia en via governativa.

Secció segona Gestió mercantil

Article 12

-1 La gestió del servei públic de radiodifusió correspon a una empresa pública en forma de societat anònima. A una altra empresa pública en forma de societat anònima correspon la gestió del servei públic de televisió. Per aquesta Llei la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió resta facultada per a fundar les dites empreses públiques en forma de societats anònimes.

-2 El capital de les dites empreses públiques ha d'ésser íntegrament subscrit per la Generalitat de Catalunya mitjançant la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i no ésser alienat, hipotecat, gravat, pignorat ni cedit de cap manera onerosa o gratuïta.

-3 Les dites empreses es regeixen pel dret privat, excepte en allò que estableix la present Llei.

-4 L'adquisició d'emissores privades de radiodifusió és condicionada a la subrogació en la titularitat de la concessió administrativa de freqüències i de potències.

-5 Per aquesta Llei es faculta el Consell Executiu de la Generalitat per autoritzar, a proposta del director general i d'acord amb el consell d'administració, la creació d'altres societats filials públiques amb capital totalment subscrit i desemborsat per la Generalitat de Catalunya mitjançant la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, en les àrees de comercialització, de producció, de comunicació, o en altres d'anàlogues, per tal d'aconseguir una gestió més eficaç. El capital d'aquestes societats és subjecte a les mateixes limitacions, quant a gravàmens i a transmissibilitat, que les mencionades en l'apartat 2 d'aquest article. Aquestes societats són sotmeses al mateix règim jurídic que les anteriors.

Article 13

-1 Els estatuts de les empreses mencionades en l'article anterior han d'establir que es regeixen per un únic administrador, nomenat i separat pel director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, prèvia notificació al Consell d'Administració. L'administrador té les facultats que els estatuts estableixen en matèria d'autorització de despeses, d'ordenació de pagaments i de contractació. Els estatuts han d'assenyalar les facultats reservades al director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió. Pel que fa a les empreses públiques dedicades a la radiodifusió i a la televisió, l'administrador únic és també director del mitjà corresponent.

-2 El càrrec d'administrador o de director de cada mitjà té les mateixes incompatibilitats que són previstes per al de director general.

Capítol IV Programació i control

Secció primera Principis generals de la programació

Article 14

Els principis inspiradors de la programació de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió són:

  1. El respecte als principis que informen la Constitució espanyola i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i als drets i les llibertats que s'hi reconeixen i garanteixen.

  2. L'objectivitat, la veracitat i la imparcialitat de les informacions.

  3. El respecte a la llibertat d'expressió.

  4. El respecte al pluralisme polític, cultural i lingüístic, religiós i social.

  5. La promoció de la llengua i de la cultura catalanes.

  6. El respecte i l'especial atenció a la joventut i a la infància.

  7. El respecte als principis d'igualtat i de no-discriminació per raó de naixement, de raça, de sexe o de qualsevol circumstància personal o social.

Secció segona Directrius del poder executiu

Article 15

El Consell Executiu de la Generalitat pot establir les obligacions que deriven de la naturalesa de servei públic de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i, prèvia consulta al Consell d'Administració, fer-les complir.

Article 16

El Govern central o el Consell Executiu de la Generalitat poden disposar que es programin i es difonguin totes les declaracions o comunicacions oficials d'interès públic que creguin necessari, amb indicació de llur origen. Per raons d'urgència, apreciades per l'òrgan de procedència, aquests comunicats i aquestes declaracions tindran efecte immediat.

Secció tercera Períodes i campanyes electorals

Article 17

Durant les campanyes electorals s'ha d'aplicar el règim especial que estableixen les normes electorals. L'aplicació i el control de les normes corresponen a la junta electoral competent, la qual ordinàriament ha de complir la seva comesa mitjançant el consell d'administració i el director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió.

Secció quarta Pluralisme democràtic i accés als serveis de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió

Article 18

L'ordenació dels espais de ràdio i de televisió s'ha de fer de manera que hi puguin accedir els grups socials i polítics més significatius. Amb aquesta finalitat, el consell d'administració i el director general, en l'exercici de llurs competències respectives, han de tenir en compte criteris objectius, com ho són la representació parlamentària, la implantació política, sindical, social i cultural, l'àmbit territorial d'actuació i altres del mateix caràcter.

Secció cinquena Dret de rectificació

Article 19

-1 Qui resulti lesionat d'una manera directa i expressa en els seus legítims interessos morals per la difusió mitjançant la ràdio o la televisió de dades o de fets concrets contraris a la veritat pot sol·licitar per escrit, dins els set dies següents de la difusió, que hi sigui transmesa la rectificació corresponent.

-2 La petició de rectificació s'ha d'adreçar al director del mitjà corresponent i ha d'anar acompanyada de la documentació en què es sosté o bé ha de contenir la indicació del lloc en què aquesta documentació es troba. El director del mitjà corresponent ha de respondre abans de set dies respecte a l'acceptació o la denegació de la petició de rectificació. Si no dóna cap resposta, s'entén que la petició és denegada.

-3 Contra la denegació de la rectificació feta pel director del mitjà corresponent es pot recórrer dins els cinc dies següents, mitjançant el director general, davant el Consell d'Administració de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, el qual resoldrà l'afer, i no s'escaurà cap més recurs administratiu. En qualsevol cas, un cop transcorreguts quaranta-cinc dies de la presentació de l'esmentat recurs, s'entendrà que és oberta la via contenciosa administrativa.

-4 La difusió, si s'escau, de la rectificació s'ha de fer abans de set dies en hores i en condicions d'audiència equivalents a les de l'espai causant del perjudici.

Secció sisena Control parlamentari directe

Article 20

S'ha de constituir una Comissió del Parlament de Catalunya que exercirà el control parlamentari de l'actuació de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials. La composició i el funcionament d'aquesta Comissió s'han d'ajustar a les disposicions del Reglament de la Cambra.

Capítol V Pressupost i finançament

Article 21

El pressupost de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió s'ha d'ajustar a les previsions de la Llei de Pressupostos, de la Llei de Finances Públiques de Catalunya i a les singularitats establertes per aquesta Llei.

Article 22

Els avantprojectes de pressupost de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de cada una de les empreses filials se sotmeten al Consell Executiu de la Generalitat i resten integrats en el Projecte de Llei de Pressupostos Generals de la Generalitat de Catalunya. Els pressupostos s'elaboren i es gestionen sota el principi d'equilibri pressupostari. La comptabilitat s'ha d'ajustar a les normes legals aplicables a les entitats i a les societats de capital públic.

Article 23

-1 El director general ret comptes periòdicament de la gestió pressupostària davant la Comissió parlamentària esmentada en l'article 20 d'aquesta Llei.

-2 En els termes que establirà la llei reguladora corresponent, la Sindicatura de Comptes ha d'informar el Parlament de Catalunya de la gestió econòmica i pressupostària de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials.

-3 El control financer de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i el de les societats filials s'efectua d'acord amb el que estableix l'article 75 de la Llei 10/1982, del 12 de juliol, de Finances Públiques de Catalunya.

Article 24

Sens perjudici del pressupost de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i del pressupost separat de cada una de les empreses filials, s'ha d'establir un pressupost consolidat amb la finalitat d'evitar dèficits de caixa eventuals o definitius i de permetre una cobertura mitjançant el superàvit de les entitats i les societats incloses en el pressupost integrat. S'autoritza, en virtut de la present Llei, el règim de minoració d'ingressos respecte al pressupost de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió.

Article 25

-1 La Corporació Catalana de Ràdio i Televisió es finança amb càrrec al Pressupost General de la Generalitat de Catalunya i mitjançant els ingressos i els rendiments de les seves activitats.

-2 El finançament de les empreses filials de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió es fa mitjançant subvencions consignades en els Pressupostos Generals de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la comercialització i la venda dels seus productes i, limitadament, mitjançant una participació en el mercat de la publicitat.

-3 Tant la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió com les empreses filials poden també finançar-se amb subvencions o amb crèdits que els poden ésser acordats per l'Estat, especialment amb la subvenció prevista en el darrer paràgraf de la Disposició Transitòria Vuitena de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya.

Capítol VI Patrimoni

Article 26

Tant el patrimoni de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió com el de les societats filials, que han d'ésser de capital íntegrament subscrit per la Generalitat de Catalunya mitjançant la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, tenen la consideració de domini públic, com a patrimoni afectat a un servei públic, i gaudeixen de les exempcions corresponents en l'ordre tributari. No tenen valor ni efecte jurídic els pactes mitjançant els quals es pretengui de canviar el subjecte passiu dels tributs.

Capítol VII Personal

Article 27

-1 Les relacions de treball dintre de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i de les empreses filials es regeixen per la legislació de treball comuna.

-2 El fet de pertànyer al consell d'administració o al consell assessor no genera cap dret de caràcter laboral.

-3 La situació dels funcionaris de la Generalitat de Catalunya que s'incorporin a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió o a les empreses filials és la que regularà l'Estatut de la Funció Pública o, si no n'hi havia, la que regulen les normes legals subsidiàries.

-4 La contractació del personal amb caràcter fix només es pot fer mitjançant les corresponents proves d'admissió establertes i convocades pel director general de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, d'acord amb el consell d'administració.

Disposició transitòria Mentre no haurà estat constituït el consell assessor que estableix l'article 7, les seves funcions seran exercides pel Consell Assessor de Ràdio i Televisió Espanyola a Catalunya.

Disposicions finals Primera S'autoritza el Consell Executiu de la Generalitat perquè dicti les disposicions reglamentàries necessàries per al desenvolupament d'aquesta Llei, sens perjudici de les instruccions i les circulars que la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió pot dictar per a aconseguir la coordinació i el bon funcionament dels serveis i de les societats que agrupa.

Segona La present Llei entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Diari Oficial de la Generalitat.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els Tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Barcelona, 30 de maig de 1983

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR