DECRET 285/1998, de 3 de novembre, pel qual s'estableixen nous crèdits variables tipificats de cultura clàssica de l'educació secundària obligatòria. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 2908, pàg. 7933, d'11.6.1999).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

285/1998, de 3 de novembre, pel qual s'estableixen nous crèdits variables tipificats de cultura clàssica de l'educació secundària obligatòria. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 2908, pàg. 7933, d'11.6.1999).

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

El Decret 75/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació secundària obligatòria, disposa al seu annex 3 el currículum dels crèdits variables tipificats de cultura clàssica.

El conjunt de currículums dels crèdits tipificats establerts fins al moment no constitueix un bloc tancat, sinó que és susceptible d'ampliació. Així mateix, cal considerar una oferta mínima pel que fa als dos crèdits variables tipificats de cultura clàssica que han d'oferir necessàriament tots els centres, la qual és fàcilment ampliable, atesa en general la disponibilitat del professorat.

Així doncs, una vegada analitzats els crèdits tipificats esmentats i també l'aplicació de la normativa i el currículum general de l'educació secundària obligatòria, i com a fruit de l'experiència i de la reflexió, ha semblat convenient tipificar nous crèdits que donin més possibilitats als centres d'ampliar la seva oferta d'itineraris formatius.

Tenint en compte tot el que s'ha esmentat s'aconseguirà que tots els alumnes accedeixin al coneixement de la cultura clàssica en un grau d'intensitat i d'aprofundiment que estigui en correspondència amb les seves perspectives i aspiracions d'estudis postobligatoris i superiors, de manera que en general tots els alumnes cursin dos crèdits de cultura clàssica, els alumnes que previsiblement hagin de fer el batxillerat en cursin un de lèxic, i els que tinguin l'expectativa de seguir la modalitat d'humanitats i ciències socials cursin una iniciació a la llengua llatina, sense excloure però que els alumnes que s'orientin cap a altres modalitats puguin també elegir els crèdits esmentats.

La presència constant del llegat grecoromà en la nostra cultura aconsella proporcionar a l'alumnat un nombre suficient de crèdits perquè tinguin la possibilitat d'iniciar-se en aquestes civilitzacions mediterrànies, les quals han de poder ser conegudes per l'alumnat interessat tant en àmbits de ciències i tecnologia com sobretot en àmbits més humanístics, pensant en la seva cultura general i també en l'orientació cap a estudis posteriors.

Per tant, en aquesta disposició s'estableix el currículum de nous crèdits variables tipificats de cultura clàssica.

En conseqüència, a proposta del conseller d'Ensenyament i amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'estableixen els objectius i els continguts de nous crèdits variables tipificats de cultura clàssica, amb què s'incrementa l'oferta de crèdits inclosos a l'annex 3 del Decret 75/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació secundària obligatòria. Els objectius i els continguts de nous crèdits variables tipificats de cultura clàssica són els figuren a l'annex del present Decret.

Barcelona, 3 de novembre de 1998

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d'Ensenyament

Annex

--5 i 6 Iniciació a la cultura i tradició clàssica grega i llatina, I i II

Iniciació

Aquests dos crèdits es consideren una iniciació a la cultura i la tradició clàssica grega i llatina per als alumnes de qualsevol dels dos cicles de l'etapa. El motiu de presentar-los formant un fons comú de continguts, de procediments i de valors, normes i actituds és la intenció d'oferir una panoràmica global. Consegüentment, tant en un crèdit com en l'altre, el professorat no pretendrà esgotar els continguts, sinó que acudirà --i en el nombre que cregui convenient-- a les grans àrees representades per cadascun dels continguts i n'extraurà els temes concrets que vulgui desenvolupar. La repetició d'àrees és, doncs, perfectament possible d'acord amb el criteri del professorat, l'interès i l'aptitud dels alumnes o l'oferta cultural del moment, però en canvi no és acceptable la repetició de temes concrets, els quals només seran explicats un cop al llarg dels dos crèdits. D'altra banda, encara que la naturalesa panoràmica d'aquesta iniciació fa aconsellable en principi cursar tots dos crèdits, també és possible cursar-ne un de sol.

Convé orientar la didàctica d'aquest crèdit de tal manera que els alumnes que s'apropen a la civilització i cultura grecoromana hi tinguin un contacte veritablement positiu, de manera que no la percebin com una qüestió arqueològica, i per tant desconnectada del seu món, sinó com a un component més, però important, de l'ampli marc de la cultura contemporània en què es formaran com a éssers capaços d'expressar-se --de manera oral, escrita, artística, religiosa, política, etc.-- i d'adquirir signes d'identitat propis i col·lectius.

Catalunya, que és el seu àmbit polític i cultural immediat, conserva restes importants del seu passat grecollatí. Els alumnes compten, doncs, amb la possibilitat real, que és lògic que no sigui subestimada, de contemplar aquelles restes in situ i d'analitzar-les sota diversos aspectes. Així mateix, la cultura...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR