ORDRE ASC/342/2008, de 30 de juny, per la qual es regula el procediment aplicable a la sol·licitud i concessió de l'ajut econòmic establert a l'article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyOrdre

ORDRE

ASC/342/2008, de 30 de juny, per la qual es regula el procediment aplicable a la sol·licitud i concessió de l'ajut econòmic establert a l'article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, estableix en el seu article 27 el dret a percebre un ajut econòmic a les dones víctimes de violència de gènere amb un determinat nivell de renda i de les quals es presumeixi que, a causa de la seva edat, falta de preparació general o especialitzada i circumstàncies socials, tinguin especials dificultats per obtenir un lloc de treball. Es tracta d'un dret subjectiu mitjançant el qual es garanteixen drets econòmics per a les dones víctimes de violència de gènere per tal de facilitar-ne la integració social. El Reial decret 1452/2005, de 2 de desembre, pel qual es regula l'ajut econòmic que estableix l'esmentat article 27 de la Llei orgànica 1/2004, en desplega el contingut i estableix les condicions i requisits bàsics per a l'obtenció d'aquest ajut.

D'altra banda, l'esmentat Reial decret 1452/2005 estableix que correspon a les administracions competents en matèria de serveis socials determinar el procediment de concessió i efectuar el pagament d'aquests ajuts, els quals seran finançats amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat.

Els ajuts regulats en el Reial decret 1452/2005 seran de pagament únic i vindran modulats per les responsabilitats familiars de la víctima o pel grau de discapacitat d'aquesta o d'algun d'aquests familiars, alhora que s'exigeix un informe del Servei d'Ocupació de Catalunya.

En l'àmbit dels serveis socials, l'article 166 de l'Estatut estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria de serveis socials, i en matèria de violència masclista, l'article 153 de l'Estatut estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en la regulació de serveis i recursos propis destinats a aconseguir una protecció integral de les dones que han patit o pateixen aquest tipus de violència.

En concret, el Decret 421/2006, de 28 de novembre, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, atribueix al Departament d'Acció Social i Ciutadania l'exercici de les atribucions pròpies de l'Administració de la Generalitat en les matèries de serveis socials, dones i família, entre altres.

La Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, creada pel Decret 572/2006, de 19 de desembre, de reestructuració parcial del Departament d'Acció Social i Ciutadania, té entre les seves funcions la de coordinar i gestionar l'execució de les polítiques del Departament en matèria de lluita contra la violència masclista.

L'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) és l'entitat que té encomanada la gestió de les prestacions d'assistència social i els serveis socials de la Seguretat Social i de la Generalitat.

També convé destacar la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, l'aprovació i entrada en vigor de la qual ha suposat un pas important en l'establiment de les bases i les mesures per a una política de suport i protecció a les famílies. Aquesta Llei determina els drets i les prestacions destinats a donar suport a les famílies, per tal de millorar el benestar i la qualitat de vida d'aquestes i la protecció dels seus membres. En concret l'article 40 versa sobre els principis informadors de les mesures de protecció de famílies amb persones en situació de risc d'exclusió social, i els articles 41 i 42 se centren en la prevenció de la violència familiar i en la prestació de serveis residencials de caràcter universal en casos de violència familiar, respectivament. Finalment, la disposició addicional quarta estableix que la perspectiva de gènere s'ha d'introduir en el desplegament reglamentari de la Llei, atenent especialment les necessitats de les dones en les mesures de protecció a les famílies.

Per tant, en ús de les facultats que m'atorga la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre es regular el procediment aplicable a la sol·licitud i concessió de l'ajut econòmic que estableix l'article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

Article 2

Persones beneficiàries

Per ser beneficiària del dret a l'ajut econòmic, cal que la dona víctima de violència de gènere compleixi, en la data de sol·licitud de l'ajut, els requisits següents:

  1. No tenir rendes que, en còmput mensual, superin el 75 per cent del salari mínim interprofessional vigent, exclosa la part proporcional de dues pagues extraordinàries.

  2. Tenir dificultats especials per obtenir un lloc de treball, cosa que s'acreditarà mitjançant un informe emès pel Servei Català d'Ocupació de Catalunya.

  3. Estar empadronada a un municipi de Catalunya.

Article 3

Acreditació de la situació de violència de gènere

Les situacions de violència de gènere que donen lloc al reconeixement del dret a l'ajut econòmic regulat en aquesta Ordre s'acreditaran amb l'ordre de protecció a favor de la víctima, quan aquesta estigui en vigor, o bé per la sentència condemnatòria dels fets que van ocasionar l'ordre de protecció. Excepcionalment, es podrà acreditar mitjançant l'informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la denunciant és víctima de violència de gènere fins que no es dicti l'ordre de protecció.

Article 4

Determinació de les rendes

Per tal de determinar el requisit de carència de rendes, únicament es tindran en compte les rendes o ingressos de què disposi o pugui disposar la sol·licitant de l'ajut, sense que es computin a aquests efectes les rendes o ingressos d'altres membres de la unitat familiar que convisquin amb la víctima.

Això no obstant, si la sol·licitant de l'ajut tingués responsabilitats familiars, s'entendrà...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR