DECRET 270/1996, de 23 de juliol, pel qual es regula el programa d'emissions de valors negociables a llarg termini de la Generalitat de Catalunya en el mercat domèstic.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Economia i Finances
Rango de LeyDecret

Els emprèstits com a forma de representació del deute públic es troben recollits en l'article 16 de la Llei de finances públiques de Catalunya. Al seu empar es fonamenta el programa d'emissions a llarg termini de la Generalitat de Catalunya.

El programa d'emissions és un instrument en virtut del qual, una vegada complerts els actes jurídics de caràcter no negocial necessaris a la naturalesa de l'emissor, pel naixement de valors i llançament de l'emissió, permet establir un sistema àgil de posada en circulació de valors tendents a la captació de recursos en funció de les necessitats de finançament de l'emissor.

El present Decret té com objecte, doncs, establir un instrument bàsic d'actuació en el mercat de valors que permeti obtenir una font sistemàtica i transparent de finançament, lligada a l'habilitació que en cada període pressupostari es disposi i a les característiques que, d'acord amb l'article 17 de la Llei de finances catalana, es determinin i, alhora, comporti un volum de negociació suficient per obtenir la liquiditat precisa en la formació de preus dels valors.

El concepte d'emissió contínua que recull el programa, es fonamenta en el Reial decret 291/1992, de 27 de març, combina diverses tècniques de col·locació de valors, i basa l'element característic de l'emissió en la seva unitat de propòsit, i no en la formal homogeneïtat circumstancial dels valors. La unitat de propòsit, com a obtenció sistemàtica de finançament, és la que dóna la homogeneïtat als valors, que es mantindrà malgrat existeixin diferències en l'import unitari, data de posada en circulació o procediment de col·locació, i no es veurà afectada per l'ampliació de l'emissió ni el fraccionament en trams successius.

Atenent les característiques que per a cada període pressupostari s'autoritzi, pel llançament d'una emissió contínua caldrà un decret d'emissió que posarà en funcionament els instruments que vulgui desenvolupar al llarg d'un any del programa i serà alhora el que li donarà, durant el període de subscripció, l'agilitat que el sistema d'emprèstit singular no pot proporcionar.

El Decret preveu tres procediments de col·locació de valors: subhasta competitiva, col·locació restringida entre creadors de mercat i col·locació sindicada simple o assegurada. A la vegada, cadascun de dits procediments preveu diverses possibilitats específiques dintre del seu sistema.

Les subhastes, a part de poder determinar diferents terminis i preus, com en la resta de procediments, es poden celebrar a una o dues voltes, en funció de la convocatòria o del resultat de la subhasta, i alhora contempla la possibilitat de subscripció pública o tram minorista. La subhasta és l'instrument principal del programa i està pensada per vertebrar la captació de fluxos de finançament precisos. La competitivitat que comporta participar en aquest sistema ha de permetre ajustar els preus a les millors condicions i sol·licitar els imports adequats a la liquiditat i a l'importància de l'emissor.

Les entitats participants estan agrupades i definides atenent el nivell de col·laboració pel qual han estat escollides com a entitats col·laboradores simples i entitats creadores de mercat. Totes han de participar de forma regular i activa en el programa. Les creadores de mercat, a més, estan compromeses a cotitzar diàriament preus de compra i venda dins els terminis habituals per a cada tipus de valor, assegurant la seva divulgació en el mercat.

L'elecció de la Borsa de Barcelona com a mercat secundari, així com la utilització del Servei de Compensació i Liquidació de l'esmentada Borsa, s'emmarca dins els objectius assolits per l'Ordre de 22 de març de 1994 del Departament d'Economia i Finances, tota vegada que aquest mercat ofereix unes facilitats operatives i de costos d'acord amb els requeriments de la moderna operativa de renda fixa que fan d'aquest mercat una eina adequada per a la negociació dels valors de la Generalitat.

Per tot això, a proposta del conseller d'Economia i Finances i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Títol 1 Disposicions generals

Capítol 1 Àmbit d'aplicació, objecte i definicions generals

Article 1

Àmbit d'aplicació i objecte del Programa Les emissions de deute a llarg termini nominades en pessetes en el mercat domèstic que es posin en circulació en cada exercici pressupostari, en virtut de l'habilitació que a tal efecte es disposi, en la forma i condicions que aquest Decret determina, formaran part del Programa d'emissions de deute públic de la Generalitat de Catalunya a llarg termini.

Article 2

Característiques dels valors Els valors que s'emetin sotmesos al que disposa el present decret, seran negociables, representats en anotacions en compte, de conformitat amb el que estableix el Reial decret 291/92, de 27 de març, i s'admetran d'ofici a cotització per la Borsa de Barcelona. Els esmentats valors, en virtut del que disposa l'article 6 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 9/1994, de 13 de juliol, gaudiran dels mateixos beneficis fiscals que els emesos per l'administració de l'Estat.

Article 3

Forma d'emissió i posada en circulació Els valors es podran posar en circulació durant tot l'exercici pressupostari en qualsevol dels següents procediments:

  1. Subhasta competitiva.

  2. Col·locació restringida entre creadors de mercat.

  3. Col·locació sindicada simple o assegurada. Les diferents posades en circulació de valors, per qualsevol dels sistemes a dalt referits al llarg d'un mateix exercici pressupostari i subjectes a les normes que estableixi el present Decret, formaran part d'una única emissió d'acord amb el que disposa l'article 4 del Reial decret 291/1992, de 27 de març. En cada procediment de posada en circulació de valors s'identificarà l'emissió a la qual pertany. En el cas que es posin en circulació valors que tinguin igual data d'amortització, corresponent a igual o distinta emissió, el preu d'emissió es calcularà prenent com a referència l'interès nominal, el valor nominal dels valors, el tipus d'interès de mercat, el preu d'amortització i el temps que falti fins al pagament del proper cupó.

Article 4

Registre dels valors i sistema de liquidació El registre comptable de les anotacions en compte es durà a terme pel Servei de Compensació i Liquidació de la Borsa de Barcelona que, alhora, serà l'òrgan encarregat de realitzar les corresponents compensacions i liquidacions dels valors emesos, sense perjudici de la col·laboració que pugui establir amb altres entitats de liquidació i compensació. L'operativa de dits valors en el mercat secundari quedarà sotmesa al que disposa l'Ordre del Departament d'Economia i Finances de data 22 de març de 1994.

Article 5

Import nominal, denominació i períodes de vigència dels valors Els valors es denominaran, en funció de la seva vigència o termini d'amortització, bons i obligacions de la Generalitat. El valor nominal de cadascun d'ells, així com la resta de característiques que siguin necessàries per posar en circulació els valors, serà determinat en cada decret d'emissió o ordre del Departament d'Economia i Finances. Rebran la denominació de bons quan per qualsevol sistema de col·locació es posin en circulació amb un termini d'amortització que no superi els 5 anys. Seran denominats obligacions quan superin dita vigència. Quan es posin en circulació bons pel sistema de subhasta tindran un termini d'amortització de 3 i 5 anys, i quant pel mateix sistema s'emetin en obligacions la seva vigència serà de 10 anys.

Article 6

Formes de participar en la col·locació i posades en circulació dels valors Sens perjudici del que disposa aquest Decret, la participació en els diferents procediments de col·locació de valors es farà a través d'entitats que tinguin capacitat per operar i mitjançar en la col·locació, i assegurament directe o indirecte de valors per compte de l'emissor d'acord amb el que disposen els articles 71 i 76 de la Llei de mercat de valors i que hagin estat escollides com a entitats col·laboradores simples o creadores de mercat.

Article 7

Elecció d'entitats Tant les entitats col·laboradores com les creadores de mercat seran escollides per resolució del conseller d'Economia i Finances, a proposta de la Direcció General de Política Financera, entre aquelles que, a més de complir els requisits establerts en l'article 19, reuneixin els requisits generals per contractar establerts en l'article 20 de la Llei de contractes de les administracions públiques, puguin oferir millors possibilitats de col·locació del deute de la Generalitat de Catalunya en funció dels instruments financers emprats, els objectius de col·locació de valors, la seva implantació en el mercat i la seva capacitat per oferir liquiditat. Així mateix es tindran en compte els objectius de política financera determinats pel Departament d'Economia i Finances.

Capítol 2 Sistemes de posada en circulació i adjudicació de valors

Adjudicació de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR