DECRET 161/2009, de 27 d'octubre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria per a les persones adultes.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

DECRET

161/2009, de 27 d'octubre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria per a les persones adultes.

La Generalitat de Catalunya, d'acord amb el que preveu l'article 131.3.c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, té competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents a l'educació secundària obligatòria, incloent-hi l'ordenació curricular, respecte d'ensenyaments amb validesa a tot l'Estat.

La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, a l'article 53.1, atribueix al Govern la determinació del currículum dels ensenyaments que comprenen el sistema educatiu, pel que fa als objectius, als continguts, i als criteris d'avaluació de cada àrea, matèria i mòdul. L'article 69 estableix que l'educació d'adults té per finalitat fer efectiu el dret a l'educació en qualsevol etapa de la vida, amb els objectius que la mateixa Llei determina, i concreta els àmbits que han d'incloure els programes de formació d'adults. D'altra banda, l'article 70 preveu que l'educació d'adults s'ofereix en les modalitats d'educació presencial i d'educació no presencial, els centres en els quals es pot impartir i els requisits per a l'accés a aquests ensenyaments. Finalment, l'article 71 regula el marc per a la col·laboració amb els ens locals en l'educació d'adults.

La Llei 3/1991, de 18 de març, de formació d'adults, estableix el marc general de la formació permanent d'adults, i a la disposició final autoritza el govern i els consellers competents per raó de la matèria perquè dictin les normes reglamentàries per al desenvolupament d'aquesta Llei.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), a l'article 66, estableix que l'educació per a les persones adultes té la finalitat d'oferir a totes les persones majors de divuit anys la possibilitat d'adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds per al seu desenvolupament personal i professional. A l'article 68 disposa que correspon a les administracions educatives organitzar periòdicament proves perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, sempre que hagin assolit les competències bàsiques i els objectius de l'etapa. D'acord amb la mateixa Llei, les persones adultes que vulguin adquirir les competències i els coneixements corresponents a l'educació bàsica han de comptar amb una oferta adaptada a les seves condicions i necessitats. L'organització i la metodologia dels ensenyaments per a les persones adultes es pot desenvolupar a través de l'ensenyament presencial, semipresencial i també mitjançant l'educació a distància.

El Reial decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'estableixen els ensenyaments mínims corresponents a l'educació secundària obligatòria, en la disposició addicional primera, estableix que, per a les persones adultes, aquesta etapa s'organitzarà de forma modular, en tres àmbits i que la dita organització ha de permetre la seva realització en dos cursos. Fins ara, la durada establerta per aquests ensenyaments era de tres cursos.

El Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, en la disposició addicional segona, determina que el Departament d'Educació farà una oferta educativa per a les persones adultes que vulguin adquirir les competències i els coneixements de cadascun dels àmbits corresponents a l'educació secundària obligatòria.

Pel Decret 140/2009, de 8 de setembre, es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial. Els Programes de Qualificació Professional Inicial inclouen tres tipus de mòduls. La superació dels mòduls C, si la qualificació final del programa és positiva, genera el dret a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria. D'acord amb el que es preveu en aquest Decret, els objectius, continguts i criteris d'avaluació dels mòduls C s'organitzen prenent com a referència el que s'ha establert per a la formació per a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria en els centres de formació de persones adultes. Conseqüentment, cal establir els àmbits i mòduls del graduat en educació secundària obligatòria per a persones adultes que corresponen als mòduls C dels Programes de Qualificació Professional Inicial.

La Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, a l'article 20, defineix la llengua catalana com la llengua pròpia de Catalunya i de l'ensenyament en tots els seus nivells educatius, com ja ho feia la Llei 7/1983, de 18 d'abril, de normalització lingüística.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, a l'article 6, determina que la llengua pròpia de Catalunya és el català i que és també la llengua normalment emprada com a vehicular i d'aprenentatge en l'ensenyament. En els mateixos termes es manifesta la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació.

El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establerta per la LOE, determina que l'educació secundària obligatòria regulada per la Llei esmentada s'ha d'implantar el curs 2008-2009, i que a partir d'aquest mateix curs acadèmic, les proves per a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria s'han de referir als objectius i ensenyaments mínims corresponents a l'educació secundària obligatòria regulada per la LOE, la qual cosa determina la necessitat de l'entrada en vigor immediata d'aquest Decret.

Els ensenyaments que es regulen en aquest Decret tenen com a referent els corresponents a l'educació secundària obligatòria.

Aquest Decret, amb la voluntat d'actualitzar els ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes a les necessitats i demandes de la societat d'avui i de futur, proposa una ordenació curricular que faciliti i potenciï la formació de les persones adultes partint de la idea d'individu ja socialitzat amb un bagatge que pot ser molt divers i que pot influir molt en la manera d'aprendre. D'altra banda, en les persones adultes l'interès per la formació és una decisió personal, no obligatòria i, generalment, no constitueix la seva activitat principal, fet que incideix en el temps que poden dedicar a l'estudi. És per aquests motius que cal planificar els ensenyaments amb una estructura flexible que permeti adaptar-se a la diversitat d'interessos, ritmes i estils d'aprenentatge.

D'acord amb la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, amb la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, i amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya;

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Educació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

  1. Aquest Decret estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes i n'estableix el currículum.

  2. Els ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes han de possibilitar l'adquisició dels objectius i les competències corresponents a l'etapa de l'educació secundària obligatòria i l'obtenció del títol de graduat o graduada en educació secundària obligatòria.

  3. Per tal de facilitar la flexibilitat en els aprenentatges i la conciliació amb altres activitats, l'oferta d'aquests ensenyaments s'ha d'adaptar a les condicions i necessitats de les persones que optin a aquesta formació i es pot fer, en dos cursos escolars, mitjançant l'ensenyament presencial, semipresencial i a distància.

  4. Els centres de formació de persones adultes han de concretar en el seu projecte educatiu els elements bàsics que orienten el desenvolupament del currículum, l'adequació a l'entorn i l'organització i el funcionament del centre.

Article 2

Finalitat dels ensenyaments

  1. La finalitat dels ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes és promoure l'aprenentatge al llarg de la vida perquè totes les persones tinguin oportunitats de formació, tot respectant la diversitat, i proporcionar els mitjans per a l'adquisició de les habilitats i coneixements que contribueixen al desenvolupament i l'actualització de les competències bàsiques en la mesura necessària per preparar-los per altres aprenentatges complementaris i per a la vida laboral.

  2. Els ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes han de:

  1. Garantir una oferta educativa per a les persones adultes que vulguin actualitzar, completar o ampliar els coneixements i aptituds per al desenvolupament personal i professional i obtenir la titulació de graduat en educació secundària obligatòria.

  2. Facilitar informació i orientació respecte de les modalitats i itineraris d'aprenentatge al llarg de la vida per a les persones adultes, i altres estudis existents i sobre les possibilitats per poder-hi accedir.

Article 3

Competències bàsiques

  1. Les competències bàsiques per a les persones adultes es corresponen amb les de l'etapa de l'educació secundària obligatòria i les competències clau per a l'aprenentatge permanent establertes per la Recomanació del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006, entenent per competència la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

  2. Les competències bàsiques són necessàries per al desenvolupament personal i acadèmic, l'exercici de la ciutadania activa, la inclusió social i la inserció en el món del treball.

    El desenvolupament de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR