DECRET 95/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació curricular de l'educació primària.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les modificacions que estableix el Decret 223/1992.

D'acord amb el Decret 75/1992, de 9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya la definició del currículum de l'educació primària.

A l'educació primària, l'escola ocupa un lloc preponderant en la vida de l'alumne com a marc d'aprenentatges instrumentals i bàsics, de sociabilitat, de relacions i de descoberta. Les possibilitats d'aprendre, d'educar-se en els valors i en l'adquisició d'actituds i hàbits, són molt grans. Això s'esdevé en un marc més ampli i compartit entre l'escola, la família i el medi. No es poden deslligar els aspectes cognoscitius dels afectius i de relació que hi ha presents en el context ric i divers de l'aula i de l'escola. El centre educatiu ha d'ajudar l'alumne a construir una imatge positiva d'ell mateix, una representació adequada de les pròpies possibilitats a través dels coneixements i l'experiència que li prové de moltes activitats diversificades i adequades a l'edat. És en aquest marc on s'ha de potenciar l'educació de la sensibilitat que facilita i afavoreix els comportaments cívics i ètics indispensables per a la bona convivència i la pròpia estabilitat personal. A Catalunya, l'escola ha de ser l'espai on l'alumne adquireixi els senyals d'identitat nacional propis de la nostra personalitat col·lectiva: la història, la cultura, el patrimoni, les tradicions i, sobretot, la llengua pròpia han de ser-hi presents de manera fonamental per tal de desenvolupar la comunicació i l'expressió, el sentiment de pertinença i estimació al país, la relació amb l'entorn, l'obertura al món i la iniciació a participar en la societat que els envolta.

El paper del mestre en aquesta etapa és fonamental i pren formes diverses. Als primers cicles, els alumnes necessiten un seguiment i una orientació més continuats. Tanmateix, progressivament, aniran adquirint més autonomia. És per això que els mestres han d'adequar les seves actuacions a les característiques de cada cicle i grup d'alumnes. Han de vetllar perquè el seu paper afavoreixi la maduració i el progrés dels alumnes, exercint el mestratge amb seguretat i professionalitat i amb models d'actuació coherents. En definitiva és el paper d'un adult que guia, que orienta i que basa la seva intervenció en relacions de confiança i respecte mutu. En aquesta etapa els alumnes desenvolupen unes capacitats i amplien les possibilitats del seu pensament. És però, un pensament concret, basat en els objectes i en la realitat concreta, que no es basa en abstraccions verbals ni en hipòtesis, atès que en aquestes edats hi ha dificultats per sintetitzar o generalitzar. Per assegurar el procés d'aprenentatge dels alumnes, el mestre ha de recollir el seu pensament, ha de provocar interrogants, debatre, aportar elements per avançar, discutir errors, plantejar qüestions i estimular la creativitat. Per això, en aquesta proposta curricular els procediments ocupen un lloc central en els aprenentatges que cal adquirir.

El currículum defineix i ordena els seus elements fonamentals atenent als principis de comprensivitat en l'atenció dels alumnes i d'autonomia dels centres per tal d'adequar l'ensenyament a les característiques de l'escola, del grup i de les persones i afavorir així l'atenció a la diversitat i als diferents ritmes d'aprenentatge.

En virtut d'això, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe dela Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Ensenyament i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

1.1 L'educació primària comprendrà sis cursos acadèmics i s'organitzarà en tres cicles de dos cursos cadascun, cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior. 1.2 L'educació primària s'inicia l'any natural en què es compleixen sis anys.

Article 2

L'educació primària tindrà com a finalitat que els alumnes, en acabar l'etapa, assoleixin les capacitats següents: 2.1 Conèixer i acceptar la pròpia identitat, les seves possibilitats afectives i de relació i progressar en l'autonomia i la iniciativa personal. 2.2 Conèixer el propi cos i les possibilitats motrius i progressar en l'adopció d'hàbits de salut i higiene personal. 2.3 Mostrar-se participatiu i solidari de forma responsable, i respectar els valors morals, socials i ètics propis i d'altri, per exercitar-se en els principis bàsics de la convivència i d'estima per la pau. 2.4 Resoldre situacions o necessitats de la vida quotidiana mitjançant processos d'identificació, planificació, realització i verificació d'activitats al seu abast. 2.5 Conèixer i utilitzar correctament i apropiadament la llengua catalana, i si s'escau l'aranesa, tant oralment com per escrit, emprant-la normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge. 2.6 Conèixer la llengua castellana a nivell oral i escrit de manera que pugui utilitzar-la apropiadament com a font d'informació i vehicle d'expressió. 2.7 Comprendre i expressar en llengües estrangeres missatges senzills dintre d'un context. 2.8 Comprendre el medi físic i natural, els principals mecanismes que el regeixen, a partir de l'observació rigorosa de fets i fenòmens senzills i la importància que la seva conservació i millora té per a la humanitat. 2.9 Conèixer els trets fonamentals de Catalunya en els seus aspectes naturals, socials, culturals i històrics, en tant que medi definidor de la identitat nacional i personal i progressar en el sentiment de pertinença al país. 2.10 Mostrar actituds de respecte, conservació i ús correcte dels recursos materials, tècnics i naturals. 2.11 Emprar els conceptes i les relacions matemàtiques elementals i dominar les operacions bàsiques per tal de representar i interpretar l'espai, les situacions i les experiències, mitjançant llenguatge matemàtic. 2.12 Comunicar-se a través dels mitjans d'expressió verbal, corporal, visual, plàstica i musical, desenvolupant la sensibilitat estètica, la creativitat i la capacitat per gaudir de les manifestacions artístiques. 2.13 Conèixer i gaudir del patrimoni cultural, participar en la seva conservació i respectar la diversitat lingüística i cultural dels pobles i les persones. 2.14 Aplicar els coneixements adquirits per resoldre de forma creativa problemes diversos, amb els recursos apropiats i coneguts. 2.15 Aplicar, individualment i en equip, metodologies de treball intel·lectual, inclosa la utilització dels recursos de la tecnologia de la informació, que estimulen l'aprenentatge i la creativitat i permeten reduir tasques rutinàries.

Article 3

3.1 En el currículum de l'educació primària, definit a l'annex d'aquest Decret, s'estableixen per a cada àrea els objectius generals, els continguts i els objectius terminals que determinen el tipus i grau d'aprenentatge que, respecte dels continguts, hauran d'haver assolit els alumnes en finalitzar l'etapa. 3.2 Els objectius terminals són els criteris que s'han de tenir en compte per a l'avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge.

Article 4

El Departament d'Ensenyament establirà els criteris, les instruccions i les orientacions necessàries per a l'aplicació del currículum.

Article 5

5.1 El català, com a llengua pròpia de Catalunya, ho és també de l'ensenyament. S'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge de l'educació primària. 5.2 D'acord amb els organismes representatius de la Val d'Aran es fixaran els àmbits d'aprenentatge i les àrees que s'impartiran en aranès en aquesta comarca. 5.3 En qualsevol cas, es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumne d'acord amb la legislació vigent.

Article 6

6.1 Les àrees de coneixement de l'educació primària s'organitzen en: Llengua catalana, Llengua castellana i literatura i Llengua aranesa a la Val d'Aran. Llengües estrangeres. Coneixement del medi: social i cultural. Coneixement del medi: natural. Educació artística: música. Educació artística: visual i plàstica. Educació física. Matemàtiques. Religió (voluntària). El "coneixement del medi: social i cultural" i el "coneixement del medi: natural" equivalen en conjunt a l'àrea denominada "coneixement del medi natural, social i cultural" a l'article 3.a) del Reial Decret 1006/1991, de 14 de juny. L'"educació artística: música" i l'"educació artística: visual i plàstica" equivalen en conjunt a l'àrea denominada "educació artística" a l'article 3.b) del Reial Decret 1006/1991, de 14 de juny. 6.2 Les assignacions temporals en cadascun dels cicles de l'etapa són: Per al cicle inicial: Llengua catalana, llengua castellana i literatura: 385 h. (Llengua catalana i literatura: 140 h; Llengua castellana i literatura: 140 h; Continguts i estructures lingüístiques comuns: 105 h.). Coneixement del medi: social i cultural: 140 h. Coneixement del medi: natural: 140 h. Educació artística: música: 105 h. Educació artística: visual i plàstica: 105 h. Educació física: 175 h. Matemàtiques: 210 h. Religió (voluntària): 105 h. Esbarjo: 175 h. De les 1.750 hores totals lectives del cicle, les 210 hores restants es destinaran a completar l'organització del currículum mitjançant, entre altres, l'atenció a la diversitat dels alumnes, l'organització d'agrupaments flexibles, el reforç educatiu i ampliació horària de les àrees. La distribució de les hores de l'àrea de llengua en aquest cicle inicial podrà adaptar-se a programes lingüístics específics sempre que es respectin globalment en el conjunt de l'etapa les distribucions establertes. Per als alumnes que no facin l'opció de religió, s'organitzaran 105 hores d'activitats d'estudi en l'àrea del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR