DECRET 201/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableixen els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya i es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 1186/1998, de 12 de juny, per al període 1998-2001. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 2782, pàg. 15138, de 9.12.1998).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

201/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableixen els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya i es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 1186/1998, de 12 de juny, per al període 1998-2001. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 2782, pàg. 15138, de 9.12.1998)

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

El Decret 65/1996, de 23 de gener, ha estat el marc de la Generalitat de Catalunya regulador dels ajuts públics destinats a facilitar l'accés a l'habitatge durant el període 1996-1998. Mitjançant aquesta disposició es va continuar en les línies d'ajuts i en les actuacions protegibles establertes en el plans anteriors, iniciats el 1992.

L'evolució de les circumstàncies econòmiques al llarg d'aquests darrers anys s'ha traduït, entre altres factors, en un fort descens dels tipus d'interès, la qual cosa ha tingut una clara repercussió en la política d'habitatges, que aconsella una modificació de les línies d'ajuts públics establerts en els plans anteriors i, en conseqüència, l'adaptació en general de les diferents línies d'ajuts a les circumstàncies actuals.

Aquesta evolució ha influït en la fixació d'un preu dels habitatges més realista, el denominat preu bàsic. Aquest preu pot ser objecte de graduació i modulació per part de la Generalitat de Catalunya, que pot introduir factors ponderadors que facin que l'estructura de renda s'ajusti als preus de les diferents parts del territori.

Les figures protegibles han estat objecte de modificacions en un doble sentit. Malgrat mantenir-se amb caràcter general els objectius d'habitatges dels plans anteriors, s'ha introduït una nova figura dins del concepte dels habitatges amb protecció pública, els denominats habitatges protegits, així declarats per la comunitat autònoma i amb les característiques i el règim jurídic que s'estableixen. També es fa una especial atenció al cofinançament dels habitatges de promoció pública i a la redefinició d'ajuts al règim especial d'habitatges de protecció oficial.

La política de sòl des dels organismes públics és reforçada pels ajuts a la formació de reserves, fonamentalment, per regular el mercat amb més capacitats de variació a curt termini.

D'altra banda, pel que fa als ajuts directes, s'ha de fer esment de la figura del subsidi reforçat, establert tant per al cas del primer accés a l'habitatge com per atendre d'una manera especial determinats col·lectius específics i famílies nombroses.

També s'ha de destacar el reforç que rep la promoció de l'habitatge de lloguer i, en conseqüència, l'augment de l'import dels ajuts públics que es destinen per aconseguir un augment del parc d'habitatges en aquest règim.

Finalment, la rehabilitació té una definició d'objectius amb vocació d'arribar a complir un espectre d'actuacions ampli i destinat al foment de la cultura del manteniment del parc d'habitatges construït.

Per tot això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte establir el finançament i els ajuts públics de les actuacions protegibles en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya, i la gestió dels ajuts regulats en el Reial decret 1186/1998, de 12 de juny, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl del pla 1998-2001.

Article 2

Actuacions protegibles

A efectes del que disposa aquest Decret es consideraran protegibles les següents actuacions:

a) La promoció d'habitatges qualificats de promoció pública destinats a venda i a lloguer.

b) La promoció d'habitatges de règim de protecció pública destinats a venda o a lloguer.

c) La promoció d'allotjaments protegits destinats a lloguer o altres formes d'explotació.

d) L'adquisició d'habitatges de protecció pública.

e) L'adquisició protegida d'habitatges construïts.

f) Les actuacions en àrees de rehabilitació i la rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'habitatges.

g) La urbanització de sòl i, si s'escau, la prèvia adquisició a títol onerós, així com l'adquisició onerosa de sòl per a la formació de patrimonis públics.

Article 3

Habitatges de promoció pública

Són habitatges de promoció pública els realitzats amb qualsevol dels objectius que per aquesta modalitat fixa la Llei 24/1991, de 29 de novembre, de l'habitatge, i estan qualificats com a tals per la Generalitat de Catalunya, per integrar els programes d'habitatges públics.

Article 4

Habitatges de protecció pública

Es consideren habitatges de protecció pública els habitatges qualificats de protecció oficial o declarats protegits.

Article 5

Habitatges de protecció oficial

5.1 Són habitatges de protecció oficial els que, destinats a domicili habitual i permanent, tinguin una superfície útil màxima de 90 metres quadrats, excepte en els supòsits de família nombrosa, compleixin els requisits establerts en les disposicions que els són d'aplicació i siguin qualificats com a tals habitatges d'acord amb la normativa reguladora d'aquest règim, el Reial decret 3148/1978, de 10 de novembre, i la seva normativa desplegadora.

5.2 Poden ser qualificats d'habitatges de protecció oficial de règim especial aquells habitatges destinats a adquirents, adjudicataris o promotors individuals per a ús propi que tinguin uns ingressos familiars no superiors a 2,5 milions de pessetes.

Article 6

Habitatges protegits

6.1 Són habitatges protegits els que, destinats a domicili habitual i permanent, tenen una superfície útil màxima de 90 metres quadrats i són declarats com a tals habitatges per la Generalitat de Catalunya.

6.2 L'obtenció de la declaració d'habitatge protegit suposa acollir-se al règim jurídic que s'estableix a l'article 8.

Article 7

Declaració d'habitatges protegits

7.1 Per obtenir la declaració d'habitatges protegits els promotors han de presentar la sol·licitud d'obtenció de declaració d'habitatges protegits acompanyada de:

a) Documentació acreditativa de la personalitat del sol·licitant.

b) Projecte bàsic o d'execució visat pel Col·legi professional corresponent.

c) Llicència municipal d'obres o, en cas de no tenir-la, certificat de l'Ajuntament de la qualificació urbanística dels terrenys.

d) Certificat del Registre de la Propietat, acreditatiu de la titularitat dels terrenys i de la llibertat de càrregues i gravàmens.

e) En cas que els sol·licitants no siguin els titulars dels terrenys, títol acreditatiu de la disponibilitat dels terrenys per construir.

La sol·licitud de declaració d'habitatges protegits s'ha d'efectuar per escales o plantes senceres consecutives.

7.2 En la declaració d'habitatges protegits s'ha de fer constar el preu màxim de venda o renda.

7.3 Un cop finalitzades les obres, dins del termini fixat a la llicència, els promotors han de sol·licitar la declaració definitiva acompanyada dels següents documents:

a) Llicència municipal en cas de no haver-la presentat.

b) Justificació d'haver inscrit en el Registre de la Propietat la declaració d'obra nova.

c) Projecte d'execució final que haurà de recollir amb exactitud la totalitat d'obres realitzades.

Article 8

Règim jurídic dels habitatges protegits

8.1 El règim jurídic dels habitatges protegits es farà extensiu al període d'amortització del préstec qualificat i en tot cas tindrà una durada mínima de 10 anys.

Durant aquests períodes es mantindran les condicions d'ús i preu màxims establerts. Transcorreguts aquells terminis s'extingiran les condicions d'ús i de preus màxims.

8.2 L'incompliment de les condicions establertes a l'apartat 1 suposarà el retorn de tots els ajuts incrementats amb el tipus d'interès legal des de la seva percepció, sens perjudici que es puguin aplicar les sancions que, si s'escau, estiguin regulades.

8.3 La renúncia a la declaració d'habitatge protegit la tramitaran els Serveis Territorials d'Actuacions Concertades, Arquitectura i Habitatge.

S'acompanyarà del retorn de l'import de la totalitat dels ajuts, incrementats amb el tipus d'interès legal des de la seva percepció.

Article 9

Adquisició protegida d'habitatges construïts

9.1 A efectes del present Decret, es considerarà adquisició protegida d'habitatges construïts la que tingui lloc, a títol onerós, en els supòsits següents:

a) Quan es tracti d'una segona o posterior transmissió.

b) Els habitatges amb règim de protecció pública que haguessin estat destinats a lloguer, quan la transmissió tingui lloc transcorreguts, almenys, cinc anys des de la qualificació o declaració definitiva, tret que la normativa d'aplicació exigeixi un termini superior.

c) Els habitatges lliures de nova construcció, quan hagin transcorregut com a mínim dos anys entre el certificat final d'obra i la data del contracte d'opció de compra o compravenda.

d) Els habitatges lliures resultants de les actuacions protegides de rehabilitació d'edificis.

9.2 La superfície útil màxima dels habitatges contemplats a l'apartat anterior no podrà superar els 90 metres quadrats.

Article 10

Ajuts públics

Els ajuts públics poden adoptar qualsevol de les modalitats següents:

10.1 Préstecs qualificats concedits per les entitats de crèdit en l'àmbit dels convenis subscrits pel Ministeri de Foment i/o per la Generalitat de Catalunya.

10.2 Ajuts econòmics directes atorgats pel Ministeri de Foment o la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR