DECRET 65/1996, de 23 de gener, pel qual s'estableixen els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya i es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 2190/1995, de 28 de desembre, per al període 1996-1999.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

El dret a l'habitatge és un dret reconegut constitucionalment, per la qual cosa és obligació dels poders públics adoptar les mesures necessàries per garantir aquest dret als ciutadans, com també remoure els obstacles que impedeixen el seu exercici.

En aquest sentit, per part de les diferents administracions implicades s'han anat adoptant diferents mesures amb la finalitat de permetre els ciutadans accedir a un habitatge, entre d'altres actuacions. En concret, es va aprovar per part de l'Estat el Pla d'habitatge 1992-1995, que s'ha aplicat durant aquest període a Catalunya a partir del Conveni subscrit entre el Ministeri d'Obres Públiques, Transports i Medi Ambient i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, juntament amb d'altres actuacions promogudes per la Generalitat de Catalunya.

Exhaurit el termini de vigència d'aquest Pla 1992-1995 i demostrats els bons resultats obtinguts, s'ha acordat per part de l'Administració de l'Estat i de les diferents comunitats autònomes donar continuïtat el marc normatiu de política d'habitatge anteriorment vigent, amb certes modificacions, com també establir les mesures de finançament d'actuacions protegibles en matèria d'habitatge per al període 1996-1999, que han quedat recollides en el Reial decret 2190/1995, de 28 de desembre, sobre mesures de finançament d'actuacions protegibles en matèria d'habitatge i sòl per al període 1996-1999. Aquesta nova normativa comporta, amb caràcter general, una continuació de les línies d'actuació fixades al Pla anterior, al mateix temps que incorpora determinades modificacions tendents a millorar determinades línies d'ajuts, entre les quals es pot destacar la potenciació del finançament per al primer accés a l'habitatge en propietat i per a l'accés a l'habitatge de col·lectius específics.

En el Reial decret esmentat s'estableixen ajuts de caràcter directe i indirecte adreçats a la promoció d'habitatges de protecció oficial i a l'adquisició d'aquests habitatges i dels habitatges a preu taxat, i també a la rehabilitació, cosa que fa necessari que per part del Govern de la Generalitat s'estableixin les mesures complementàries amb els diferents tipus d'ajuts que en aquestes matèries ja havia establert la Generalitat de Catalunya.

En aquest sentit, el present Decret té per objecte la definició de les línies de finançament i dels ajuts públics per a actuacions protegibles en matèria d'habitatge a càrrec dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya i la concreció dels ajuts regulats en el Reial decret 2190/1995, de 28 de desembre, per al període 1996-1999, gestionats directament per la Generalitat de Catalunya.

En concret, aquest Decret dóna continuïtat a la línia d'actuació iniciada per la Generalitat de Catalunya en el període anterior, amb especial consideració a la política de rehabilitació, principalment, la rehabilitació d'habitatges i edificis d'habitatges. I, d'altra banda, estableix nous ajuts, com són els ajuts destinats, principalment, a col·lectius específics, com és el cas dels joves, i, d'altra banda, dirigits a potenciar la promoció d'habitatges de règim especial, els beneficiaris dels quals són les persones que tenen menors nivells d'ingressos.

Per tot això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte establir el finançament i ajuts públics a les actuacions protegibles en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya, i la gestió dels ajuts regulats en el Reial decret 2190/1995, de 28 de desembre, per al període 1996-1999.

Article 2

Actuacions protegibles A efectes del que disposa aquest Decret es consideraran protegibles les següents actuacions: La promoció d'habitatges de protecció oficial i d'altres habitatges destinats a lloguer. L'adquisició d'habitatges protegits. Les actuacions en àrees de rehabilitació i la rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'habitatges.

Article 3

Habitatges protegits S'entén per habitatges protegits els habitatges de protecció oficial promoguts en qualsevol de les seves modalitats, i també aquells habitatges que no havent-se construït sota el règim de protecció oficial, els seus promotors o adquirents rebin ajuts de l'Administració Pública d'acord amb el que preveu aquest Decret.

Article 4

Habitatges de protecció oficial Són habitatges de protecció oficial els que, destinats a domicili habitual i permanent, tinguin una superfície útil màxima de 90 metres quadrats, compleixin els requisits establerts en les disposicions que els són d'aplicació i siguin qualificats com a tals habitatges. Els habitatges de protecció oficial s'acolliran, en el seu cas, a alguns dels següents règims:

  1. Règim especial, quan es tracti d'actuacions dutes a terme per a destinataris amb ingressos familiars ponderats que no superin 2,5 vegades el salari mínim interprofessional.

  2. Règim general, quan es tracti d'actuacions per a destinataris amb ingressos familiars ponderats fins a 5,5 vegades el salari mínim interprofessional.

Article 5

Habitatges a preu taxat

-1 A efectes del present Decret, es considera adquisició protegida d'habitatge a preu taxat la compra o adjudicació en propietat, a títol onerós, dels següents tipus d'habitatges, sempre que el seu preu per metre quadrat de superfície útil no superi l'establert a l'article 10, i que la seva superfície útil no superi els 90 metres quadrats:

  1. Els habitatges de protecció oficial en segona o posterior transmissió o adjudicació. A aquests efectes, quan els habitatges s'haguessin destinat a arrendament, només es considerarà segona transmissió la que tingui lloc transcorreguts, almenys, cinc anys des de la qualificació definitiva, i sempre que l'adquirent hagi estat el llogater durant aquest període.

  2. Els habitatges no acollits a protecció oficial, usats o de nova construcció. En aquest darrer cas el promotor comunicarà als corresponents Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge la seva intenció de vendre els habitatges acollint-se a la modalitat de preu taxat acompanyant la següent informació: Nom i raó social del promotor. Emplaçament de l'edificació. Relació dels habitatges que es volen vendre a preu taxat, plànol a escala i certificació de la seva superfície útil. Preu de venda dels habitatges. A la vista de les dades anteriors, els Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge emetran, en el seu cas, certificació acreditativa segons la qual els habitatges reuneixen els requisits per ser venuts sota aquest règim de protecció.

-2 La Direcció General d'Arquitectura i Habitatge establirà una base de dades d'aquests habitatges de nova construcció, així com dels habitatges de protecció oficial, en construcció, en qualsevol de les seves modalitats, per tal de facilitar informació sobre aquests.

Article 6

Ajuts públics Els ajuts públics adoptaran qualsevol de les següents modalitats:

-1 Préstecs qualificats concedits per les entitats de crèdit públiques i privades en l'àmbit dels convenis subscrits pel Ministeri d'Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, i en el seu cas per la Generalitat de Catalunya.

-2 Ajuts econòmics directes.

  1. Subsidiació dels préstecs qualificats.

  2. Subvencions personals o objectives.

  3. Qualsevol altra que es pugui establir durant el període 1996-1999 en matèria d'habitatge o sòl.

Article 7

Condicions per accedir als ajuts públics

-1 Per accedir als ajuts públics regulats en aquest Decret serà necessari complir, en qualsevol cas, les següents condicions:

  1. Que els adquirents, adjudicataris, promotors per a ús propi o arrendataris dels habitatges, en el cas de persones físiques, no siguin titulars del domini o d'un dret real d'ús o gaudi sobre algun altre habitatge de protecció oficial o sobre un habitatge lliure en la mateixa localitat en la qual està ubicat l'habitatge objecte de l'actuació protegible, si no és que aquest habitatge estigui declarat en ruïna, afectat per alguna actuació urbanística, mancat de les condicions d'habitabilitat objectiva o afectat per patologies estructurals que comportin la inutilització de l'habitatge. En qualsevol cas el valor de mercat d'aquest habitatge no podrà superar el 20 per 100 del preu d'aquell. A aquests efectes es considerarà valor de mercat el valor cadastral de l'habitatge.

  2. Que els adquirents, adjudicataris i promotors per a ús propi o arrendataris dels habitatges tinguin uns ingressos ponderats que no superin 5,5 vegades el Salari mínim interprofessional. Per poder accedir als ajuts econòmics directes cal, llevat que es disposi una altra cosa en aquest Decret, que aquests ingressos ponderats no superin 3,5 vegades el salari mínim interprofessional.

  3. Que els habitatges objecte de l'ajut siguin destinats a residència habitual i permanent.

  4. Que els habitatges tinguin com a màxim la superfície útil que per a cada modalitat es fixi en aquest Decret.

  5. Que els adquirents, adjudicataris i promotors per a ús propi acreditin que els seus ingressos familiars no són inferiors a 1/10 part del preu de venda o adjudicació de l'habitatge, o del cost de l'edificació més el valor del sòl en el cas de promotors per a ús propi.

-2 L'incompliment de les esmentades condicions i de qualsevols...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR