ORDRE TRE/123/2009, de 9 de març, per la qual s'estableixen les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions per a la promoció de l'ocupació autònoma.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball
Rango de LeyOrdre

ORDRE

TRE/123/2009, de 9 de març, per la qual s'estableixen les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions per a la promoció de l'ocupació autònoma.

El Programa de foment per a l'ocupació autònoma es va regular per primera vegada l'any 1986, amb la voluntat de fer més atractiu el treball per compte propi entre les persones demandants d'ocupació, amb la garantia d'un finançament mínim dels projectes en les seves primeres fases d'implantació.

El Reial decret 1576/1991, de 18 d'octubre, va traspassar les funcions i els serveis de l'Estat a la Generalitat de Catalunya en matèria de gestió d'ajuts i subvencions pel que fa a la promoció de l'ocupació autònoma.

Posteriorment, el Decret 256/1991, de 25 de novembre, va assignar al Departament de Treball les funcions i els serveis transferits a la Generalitat de Catalunya en aquesta matèria, i el Decret 127/1999, de 4 de maig, de reestructuració del Departament de Treball (DOGC núm. 2886, d'11.5.1999), els va assignar a la Direcció General de Cooperatives, Societats Laborals i Autoempresa, ara Direcció General d'Economia Cooperativa i Creació d'Empreses, d'acord amb el Decret 199/2007, de 10 de setembre (DOGC núm. 4967, de 13.9.2007).

Aquestes ajudes les va establir l'Ordre del Ministeri de Treball i Seguretat Social de 21 de febrer de 1986, que es va modificar per l'Ordre TAS/1702/2002, de 24 de juny.

Mitjançant l'Ordre de 22 de març de 1994 del Ministeri de Treball, es van establir les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i subvencions del Programa de promoció de l'ocupació autònoma, que va recollir l'Ordre de 21 de febrer de 1986.

L'Ordre TRI/294/2005, de 20 de juny, del Departament de Treball i Indústria, va establir les bases reguladores d'aquestes ajudes, que, amb l'entrada en vigor de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), el cofinançament del Fons Social Europeu establert per l'Ordre TAS/1939/2004, d'11 de juny (BOE núm. 150, de 22.6.2004), modificada per l'Ordre TAS/892/2005, de 16 de març (BOE núm. 84, de 8.4.2005), i l'adequació establerta per les normes reguladores de les subvencions que concedeix el Servei Públic d'Ocupació Estatal als àmbits d'ocupació i formació professional ocupacional per mitjà de l'Ordre TAS/816/2005, de 21 de març (BOE núm. 78, d'1.4.2005), va fer necessari adaptar-la als principis establerts per aquestes normes.

Posteriorment, en data 7 d'abril de 2006, es va publicar al BOE núm. 86 el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional. En l'exposició de motius, aquest Reial decret posa de manifest el seu objectiu d'eliminar l'obstacle que poden suposar les convocatòries públiques en la tramitació de determinats programes adreçats a la promoció de l'ocupació autònoma. Les possibilitats de negoci i l'oportunitat de crear una empresa depenen de moltes variables que difícilment poden coincidir amb l'àmbit temporal d'una convocatòria que té uns terminis limitats, de forma que molts projectes d'ocupació, davant la impossibilitat de poder concórrer a les convocatòries, deixarien de comptar amb el finançament que preveu aquest Programa.

Mitjançant l'Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, del Ministeri de Treball, s'estableix una nova regulació del Programa de promoció de l'ocupació autònoma. Es preveuen subvencions per a l'establiment com a autònom/a, subvencions financeres sobre préstecs, subvencions per a assistència tècnica i subvencions per a formació. Les subvencions per a establiment com autònom/a i les subvencions financeres es quantifiquen atenent diferents col·lectius: persones desocupades en general, joves de 30 anys o menys, dones, persones discapacitades i dones víctimes de violència de gènere.

Vistos la disposició addicional 1 del Decret 223/2004, de 9 de març, de reestructuració d'òrgans territorials de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 4089, d'11.3.2004), i el Decret 190/2005, de 13 de setembre, de reestructuració parcial del Departament de Treball i Indústria (DOGC núm. 4470, de 15.9.2005);

Atès que l'article 27.1 del Decret 199/2007, de 10 de setembre, de reestructuració del Departament de Treball, estableix que les funcions de la Direcció General d'Economia Cooperativa i Creació d'Empreses són, entre altres, l'impuls, la promoció, el foment i la creació d'empreses amb la finalitat d'autoocupació;

Atesos que els canvis produïts en la societat fan necessària una nova adaptació de la normativa, amb la voluntat de potenciar i promoure l'esperit emprenedor català, així com d'oferir eines per a la consolidació de les activitats empresarials que s'hagin iniciat;

Atès que cal adaptar la normativa reguladora que ha de regir els ajuts destinats a la promoció de l'ocupació autònoma als nous criteris de concessió directa que estableix l'Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al Programa de la promoció de l'ocupació autònoma;

Atesos els canvis produïts en la situació econòmica al llarg de l'any 2008, es fa necessària una nova ordre de bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions per a la promoció de l'ocupació autònoma que tingui en compte el col·lectiu de persones desocupades en general. A més, s'incrementen les quantitats de la subvenció per a l'establiment com a treballador/a autònom/a o per compte propi, i es realitza un reajustament de la subvenció financera.

Atesa la necessitat d'aplicar els criteris de simplificació administrativa i de reducció de la documentació requerida als beneficiaris, s'introdueixen articles amb aquesta finalitat.

Vistos el capítol 9 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002), modificat per la Llei 7/2004, de 16 de juliol, de mesures fiscals i administratives (DOGC núm. 4179 de 21.7.2004); la Llei 12/2004, de 27 de desembre, de mesures financeres (DOGC núm. 4292, de 31.12.2004); la Llei 17/2007, de 21 de desembre, de mesures fiscals i financeres (DOGC núm. 5038, de 31.12.2007), i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

Vistos els preceptes legals esmentats, a proposta de la directora general d'Economia Cooperativa i Creació d'Empreses, amb l'informe previ de l'Assessoria Jurídica i de la Intervenció Delegada, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides d'acord amb l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions a la promoció de l'ocupació autònoma.

Article 2

Finalitat de les subvencions

Les subvencions a la promoció de l'ocupació autònoma tenen com a finalitat contribuir al finançament dels projectes destinats a la constitució en treballadors/ores autònoms/es o per compte propi de persones en atur que figurin inscrites a les oficines de Treball de la Generalitat.

Article 3

Tipus de subvencions

D'acord amb la finalitat que fixa l'article 2 d'aquesta Ordre, el Departament de Treball pot concedir els ajuts següents:

  1. Subvenció per a l'establiment com a treballador/a autònom/a o per compte propi.

  2. Subvenció financera.

  3. Subvenció per a assistència tècnica.

  4. Subvenció per a formació.

Article 4

Aplicació pressupostària

4.1 Anualment, mitjançant resolució del/de la conseller/a de Treball, que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, s'ha de determinar l'import màxim destinat a l'atorgament de les subvencions i la partida pressupostària a càrrec de la qual s'ha de fer l'atorgament.

4.2 Els ajuts que regula aquesta Ordre s'han de concedir fins a l'exhauriment de la partida pressupostaria i, així mateix, no es poden atorgar subvencions per quanties superiors a les que s'hi estableixen.

4.3 En cas que hi hagi pressupost i no s'hagin pogut resoldre les sol·licituds al final de l'exercici pressupostari en el qual s'han presentat, s'han de tramitar l'any següent i amb càrrec a l'exercici pressupostari següent. La resolució d'atorgament està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient, amb el límit del romanent no compromès de l'exercici en el qual no s'han pogut resoldre.

Article 5

Beneficiaris/àries

5.1 Podran ser beneficiaris/àries de les subvencions previstes en aquesta Ordre les persones desocupades i inscrites com a demandants d'ocupació a les oficines de Treball de la Generalitat de Catalunya que es constitueixin com a treballadors/ores autònoms/es o per compte propi.

5.2 Els/les treballadors/ores autònoms/es o per compte propi poden ser beneficiaris/àries quan formin part de comunitats de béns o societats civils, sempre que les subvencions se sol·licitin a títol personal.

5.3 No poden ser beneficiaris/àries de les subvencions que preveu aquesta Ordre les persones sòcies de societats mercantils, cooperatives i societats laborals, així com les persones autònomes col·laboradores. Així mateix, en queden exclosos els/les treballadors/ores que hagin exercit la mateixa activitat o similar amb caràcter autònom o per compte propi en els sis mesos anteriors a la data d'alta al corresponent règim de la Seguretat Social.

Article 6

...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR