DECRET 257/2006, de 6 de juny, pel qual s'estableixen les condicions per a la venda d'habitatges qualificats de protecció oficial de promoció pública.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

257/2006, de 6 de juny, pel qual s'estableixen les condicions per a la venda d'habitatges qualificats de protecció oficial de promoció pública.

L'any 1982, la Generalitat de Catalunya va rebre el traspàs de les competències en matèria d'habitatges de protecció oficial de promoció pública (Reial decret 2626/1982, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Generalitat de Catalunya en matèria de promoció pública d'habitatges), així com del parc públic d'habitatges que administrava l'Institut per a la Promoció Pública de l'Habitatge (IPPV).

La majoria d'aquests habitatges estaven qualificats com a habitatges de protecció oficial de promoció pública a l'empara del Reial decret 3148/1978, de 10 de novembre, pel qual es desenvolupa el Reial decret llei 31/1978, de 31 d'octubre, sobre política d'habitatge. Aquests habitatges havien de ser promoguts directament per l'administració pública amb els seus propis recursos, s'havien de destinar a famílies amb nivell baix de renda i tenien un preu tant en primera com en posteriors transmissions, molt inferior als preus màxims de venda dels habitatges de protecció oficial que podien promoure entitats privades, els quals obtenien els recursos per promoure'ls del sistema financer.

Al llarg d'aquests anys, la Generalitat ha regulat diversos aspectes relatius a les condicions d'accés i finançament de l'adquisició dels habitatges, però pel que fa al sistema de formació de preus tant en primera com en posteriors transmissions, s'ha mantingut vigent la regulació de l'article 11 del Reial decret 3148/1978.

A partir de l'any 1987, el Govern de l'Estat va introduir en els plans d'habitatge una nova figura anomenada "Habitatges de protecció oficial de règim especial" (article 3 del Reial decret 1494/1987, de 4 de desembre, sobre finançament d'actuacions protegibles en matèria d'habitatge), pensada exclusivament per constituir una fórmula de promoció alternativa per als operadors públics, els quals passaven així a poder finançar les seves promocions amb recursos provinents de les entitats financeres que signaven convenis per finançar les actuacions establertes en el Pla, i en els quals es podien subrogar els compradors dels habitatges, i podien així deixar de suportar com a càrrega financera pròpia el finançament del pagament ajornat dels compradors, que és el procediment propi de la promoció pública.

La introducció d'aquesta nova figura ha comportat en la pràctica, un descens continuat de la promoció d'habitatges qualificats de promoció pública, tal com els regulava el Reial decret 3148/1978. D'altra banda, l'escassa producció d'habitatges de promoció pública dels darrers vint-i-cinc anys, s'ha destinat gairebé majoritàriament a la compravenda.

Per aquestes raons, en el moment actual, els parcs d'habitatges qualificats de promoció pública a Catalunya són majoritàriament de compravenda i, tant si són de propietat com de lloguer, es veuen sotmesos a una forta pressió de compra atesos els baixos preus que els caracteritzen.

D'altra banda, la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, va introduir canvis importants en el tractament de les subrogacions en els contractes de lloguer, cosa que ha generat incertesa i angoixa en llogaters que durant gairebé tota la seva vida havien confiat en la subrogació com a garantia d'allotjament futur per als seus familiars més propers.

La nova normativa aprovada pel Govern de la Generalitat amb els decrets 454/2004, de 16 de desembre, i 244/2005 de 8 de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR