ORDRE PRE/177/2012, de 20 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio de titularitat privada en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l’espai català de comunicació. Aquest sector s’ha d’enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d’altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, és la tasca del Govern donar suport i protegir les iniciatives d’aquest sector per tal de garantir que les forces del mercat no impedeixin el desenvolupament de projectes que contribueixen a garantir el dret a la informació de tots els ciutadans i la consolidació de la identitat nacional del país.

En conseqüència, la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya, atribueix al Govern de forma expressa, al seu article 111.2.g), la competència per establir i aplicar mesures de foment, protecció i promoció del sector audiovisual de Catalunya. Des d’aquesta perspectiva, els ajuts als mitjans audiovisuals en llengua catalana o occitana/aranesa contribueixen a la compleció d’espais temàtics, de públic i de territori en el sector i, en general, a la cohesió social i territorial.

Ara bé, aquests objectius són indissociables de la professionalització del sector dels mitjans de comunicació. Per tal de consolidar i ampliar els espais temàtics, de públic i de territori dels mitjans de comunicació en llengua catalana o aranesa, cal que aquests responguin a un alt estàndard de qualitat, la qual cosa es garanteix essencialment mitjançant la professionalització de les seves plantilles. Per aquest motiu, els ajuts als mitjans de comunicació han de tenir com a finalitat fonamental impulsar la creació de llocs de treball, degudament qualificats, a les empreses del sector amb l’objectiu de millorar la qualitat de les publicacions, tenint en compte l’oferta existent a Catalunya de professionals dels diferents àmbits que hi estan vinculats.

D’acord amb les consideracions exposades, es considera oportú donar continuïtat a la línia d’ajuts estructurals iniciada en anys anteriors i destinada a les empreses emissores de ràdio en català o aranès de titularitat privada. Sense perjudici d’aquesta continuïtat essencial, s’han revisat els objectius d’aquesta línia, tenint en compte l’experiència assolida fins a l’actualitat i, de forma especial, la necessitat d’impulsar la professionalització de les plantilles dels mitjans de comunicació.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Fent ús de les atribucions que em confereix la normativa vigent,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio en català o en aranès, de titularitat privada.

Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordre CMC/158/2008, de 8 d’abril, per la qual s’aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions estructurals a emissores de ràdio en català o en aranès, de titularitat privada, modificada per l’Ordre CMC/479/2009, de 2 de novembre, i per l’Ordre CMC/154/2010, de 3 de març.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 20 de juny de 2012

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

Annex

—1 Objecte

L’objecte d’aquestes bases és establir el procediment aplicable per a la concessió de subvencions estructurals a empreses privades i entitats sense ànim de lucre titulars o arrendatàries d’una llicència per prestar serveis de ràdio en llengua catalana o aranesa, amb l’objectiu de consolidar la programació radiofònica en aquestes llengües i així contribuir a la vertebració d’un espai català de comunicació, a l’enriquiment del patrimoni cultural del país i a l’enfortiment de la cohesió social.

—2 Persones destinatàries

2.1 Poden sol·licitar aquesta subvenció les societats mercantils, les entitats sense afany de lucre i, en general, les persones físiques i jurídiques privades que tinguin com a activitat, única o entre d’altres, l’emissió de programes radiofònics, i siguin titulars d’una llicència per a la prestació de serveis de ràdio o bé siguin arrendataris d’una llicència amb la corresponent autorització del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Les persones sol·licitants han d’haver emès en l’any anterior al de la convocatòria corresponent, d’acord amb els requisits establerts en aquestes bases, i continuar aquesta emissió en el moment de l’esmentada convocatòria.

2.2 En cap cas no poden optar a aquestes subvencions les institucions públiques, ni les entitats privades amb participació majoritària en el seu finançament d’institucions públiques, ni tampoc les entitats privades que gestionen emissores de ràdio per encàrrec d’institucions públiques.

—3 Incompatibilitats

3.1 La percepció d’aquestes subvencions és incompatible amb la d’altres ajuts per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

3.2 Això no obstant, la percepció d’aquestes subvencions és compatible amb l’obtenció d’altres ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d’altres administracions o ens públics o privats, sempre que l’import total no ultrapassi el cost de l’activitat subvencionada.

—4 Definicions

Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s’estableixen les definicions següents:

  1. Producció pròpia: S’entén per producció pròpia aquell contingut radiofònic en què la iniciativa, coordinació i risc econòmic són assumits pel prestador de serveis radiofònics que el difon, tant si l’ha produït directament pels seus propis mitjans com si l’ha encarregat a un productor independent a canvi d’una contraprestació. No es consideren de producció pròpia les radiofórmules musicals, ni les falques d’autopromoció ni els missatges publicitaris, ni tampoc aquells que consisteixin en la mera reemissió de programes la difusió dels quals s’hagi realitzat o s’estigui realitzant per un altre mitjà.

  2. Missatge publicitari: Tota forma de missatge d’una empresa pública o privada o d’una persona física en relació amb la seva activitat comercial, industrial, artesanal o professional, amb objecte de promocionar el subministrament de béns o prestació de serveis, inclosos béns immobles, drets i obligacions.

  3. Autopromoció: La comunicació audiovisual que informa sobre la programació del prestador del servei, sobre programes o paquets de programació determinats o sobre els productes accessoris que en deriven directament.

  4. Oferta: Programació de ràdio que ofereix un prestador determinat i que es difon en aquella àrea en la qual són accessibles al públic els serveis d’una o més emissores de la seva titularitat.

  5. Audiència potencial: Volum total de la població de la zona de servei en què pot emetre una emissora d’acord amb la llicència amb la qual opera.

    —5 Requisits

    5.1 Per poder optar a la subvenció, l’empresa sol·licitant haurà d’acreditar tenir una plantilla de personal mínima de 3 persones durant tot l’any anterior a la convocatòria, la qual cosa s’haurà de demostrar de la forma indicada a la base 8.2.c). A les entitats sense finalitat de lucre no se’ls aplicarà aquest...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR