DECRET 277/2001, de 23 d'octubre, pel qual es regulen les estructures de direcció, gestió i administració de les institucions sanitàries en l'àmbit de l'atenció primària de l'Institut Català de la Salut. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 3689, pàg. 13839, de 31.7.2002).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

277/2001, de 23 d’octubre, pel qual es regulen les estructures de direcció, gestió i administració de les institucions sanitàries en l’àmbit de l’atenció primària de l’Institut Català de la Salut. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 3689, pàg. 13839, de 31.7.2002).

NOTA. En aquest text s'han introduit les correccions d'errada publicades en el DOGC.

La Llei 12/1983, de 14 de juliol, d’administració institucional de la sanitat, i de l’assistència i els Serveis Socials de Catalunya creà l’Institut Català de la Salut com a entitat gestora de la Seguretat Social, que ha d’actuar en l’exercici de les seves funcions d’acord amb els principis de descentralització i desconcentració de la gestió, per tal d’apropar el servei a les persones interessades, i també d’acord amb els principis de simplificació, racionalització, eficàcia i coordinació administratives. Igualment l’article 3, apartat 2, del mateix text legal disposa que la gestió de l’Institut Català de la Salut s’ha de fer mitjançant els centres i les unitats que es determinin.

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya, modificada per la Llei 11/1995, de 29 de setembre, configura un sistema sanitari caracteritzat per la separació entre finançament, assegurament i provisió de serveis.

L’evolució experimentada pel sistema sanitari al llarg d’aquests darrers anys ha fet que progressivament l’estructura s’hagi anant adaptant a la separació de funcions, quedant l’Institut Català de la Salut com una entitat exclusivament proveïdora de serveis assistencials adscrita al Departament de Sanitat i Seguretat Social.

En aquest moment, l’Institut Català de la Salut, com a entitat proveïdora de serveis necessita dotar-se d’una nova estructura de gestió que li permeti donar resposta a les obligacions actuals i millorar i modernitzar la gestió dels recursos de l’atenció primària. En aquest sentit es creen les gerències de l’atenció primària, amb funcions clarament directives, que es responsabilitzen dels resultats i els processos d’un conjunt de serveis d’atenció primària, de la distribució i la gestió de recursos personals, materials i econòmics d’acord amb els criteris establerts per la Divisió d’Atenció Primària, es coordinen amb les gerències dels centres hospitalaris de l’Institut Català de la Salut i amb altres entitats proveïdores i representen l’organització de l’atenció primària al seu territori.

Les gerències d’àmbit d’atenció primària coordinen i s’estructuren en serveis d’atenció primària que són responsables de l’activitat assistencial de les unitats productives del seu territori o àmbit funcional.

Per tot el que s’ha exposat, de conformitat amb el que disposen els articles 61 i 62 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya atesa la normativa vigent, a proposta del conseller de Sanitat i Seguretat Social, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Normes generals

Les institucions sanitàries d’atenció primària gestionades per l’Institut Català de la Salut, i dependents de la Divisió d’Atenció Primària adequaran la seva estructura de direcció, gestió i administració i la seva organització funcional a les previsions contingudes en aquest Decret.

Article 2

Òrgans de direcció

2.1 Són òrgans de direcció de les institucions sanitàries d’atenció primària, dependents de la Divisió d’Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut els següents:

Les gerències d’àmbit d’atenció primària.

Les direccions de servei d’atenció primària.

2.2 Els llocs esmentats en l’apartat anterior tenen caràcter directiu, en els termes i als efectes previstos a la disposició addicional desena de la Llei 30/1999, de 5 d’octubre, de selecció i provisió de places de personal estatutari dels serveis de salut.

Article 3

Unitat de farmàcia

Dependent així mateix de la Divisió d’Atenció Primària es crea la Unitat de Farmàcia, amb nivell orgànic assimilat a servei, que té atribuïdes, en relació amb els centres d’atenció primària, les funcions següents:

a) Elaborar propostes sobre l’ús racional dels medicaments.

b) Dissenyar, implementar i avaluar polítiques per a la millora quantitativa i qualitativa de la prescripció farmacèutica.

c) Gestionar la compra de medicaments i productes sanitaris i la gestió dels medicaments en fase d’investigació clínica.

d) Proposar persones assessores tècniques per a les comissions de compra i per a les relacions amb els proveïdors.

e) Liderar, assessorar i donar suport metodològic i tècnic als coordinadors de farmàcia d’atenció primària.

g) Totes aquelles que li encomanin els òrgans superiors.

Article 4

Gerències d’àmbit d’atenció primària

4.1 La Divisió d’Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut s’estructura en gerències d’àmbit.

Les gerències d’àmbit d’atenció primària són les responsables de la direcció i la gestió dels serveis d’atenció primària dependents de l’Institut Català de la Salut.

4.2 Les gerències d’àmbit territorial són les següents:

Gerència d’àmbit 1. Lleida.

Gerència d’àmbit 2. Tarragona-Terres de l’Ebre.

Gerència d’àmbit 3. Barcelona Ciutat.

Gerència d’àmbit 4. Girona.

Gerència d’àmbit 5. Costa de Ponent.

Gerència d’àmbit 6. Barcelonès Nord i Maresme.

Gerència d’àmbit 7. Centre.

Cada àmbit té competències sobre les unitats productives d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut situats en els territoris següents:

a) Àmbit 1. Lleida. Comprèn els municipis adscrits a les comarques del Segrià, la Val d’Aran, el Pallars Sobirà, el Pallars Jussà, l’Alt Urgell, l’Alta Ribagorça, el Pla d’Urgell, la Noguera, les Garrigues, l’Urgell i la Segarra.

b) Àmbit 2. Tarragona-Terres de l’Ebre. Comprèn els municipis adscrits a les comarques del Baix Camp, el Tarragonès, la Conca de Barberà, l’Alt Camp i el Baix Penedès, la Terra Alta, la Ribera d’Ebre, el Priorat, el Montsià i el Baix Ebre.

c) Àmbit 3. Barcelona Ciutat. Comprèn els municipis de Barcelona i de Montcada i Reixac.

d) Àmbit 4. Girona. Comprèn els municipis adscrits a les comarques del Gironès, el Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Garrotxa, la Selva, el Ripollès i el Pla de l’Estany.

e) Àmbit 5. Costa de Ponent. Comprèn els municipis de l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, i els adscrits a les comarques del Garraf, el Baix Llobregat, l’Alt Penedès i Anoia.

f) Àmbit 6. Barcelonès Nord i Maresme. Comprèn els municipis de Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, i els adscrits a la comarca del Maresme.

g) Àmbit 7. Centre. Comprèn els municipis de les comarques del Vallès Occidental, el Vallès Oriental, Osona, el Bages, el Berguedà, el Solsonès i la Cerdanya.

4.3 A les gerències d’àmbit d’atenció primària els corresponen les funcions següents:

a) Representar l’Institut en l’àmbit d’atenció primària dins del seu àmbit territorial o funcional.

b) Elaborar les propostes de pressupost, de pla d’activitats i de pla d’inversions, així com responsabilitzar-se del control pressupostari de la despesa que genera el seu àmbit d’actuació.

c) Dirigir i supervisar l’activitat assistencial dels serveis d’atenció primària adscrits del seu àmbit garantint-ne, si s’escau, l’equitat territorial, actuant amb coordinació amb la resta de nivells assistencials, d’acord amb les línies bàsiques d’actuació establertes per la Divisió d’Atenció Primària.

d) Impulsar el disseny i la implantació de programes en matèria de prestació de serveis assistencials a partir dels criteris definits pels òrgans superiors i les necessitats de salut de la població.

e) Dirigir els recursos humans adscrits i representar l’Institut Català de la Salut davant la junta de persona que correspongui al seu respectiu àmbit.

f) Promoure l’ús adequat del medicament i avaluar la prescripció farmacèutica dels serveis d’atenció primària adscrits al seu àmbit.

g) Analitzar i avaluar la informació assistencial i epidemiològica.

h) Aprovar i impulsar els plans d’activitats de prevenció de riscos laborals en l’àmbit, integrant l’activitat preventiva en el conjunt d’activitats i decisions, processos i sistemes d’organització.

i) Implantar i avaluar els processos de suport aprovats pel Comitè de Direcció seguint les directrius de les direccions corporatives...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR