DECRET 84/2007, de 3 d'abril, d'adopció de mesures excepcionals i d'emergència en relació amb la utilització dels recursos hídrics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

84/2007, de 3 d'abril, d'adopció de mesures excepcionals i d'emergència en relació amb la utilització dels recursos hídrics.

La insuficiència de les pluges esdevingudes en tot el país ha determinat una important disminució dels cabals efluents als rius, nivells d'aqüífers i, en els cursos regulats, la consegüent reducció de les reserves d'aigua, la qual cosa fa preveure, si es manté la situació actual, que es puguin produir problemes en la satisfacció adequada de les demandes d'aigua per a l'abastament de poblacions en moltes de les conques hidrogràfiques i sistemes de gestió de recursos arreu del territori.

Per tal d'assegurar al màxim els usos de l'aigua per a l'abastament de població i altres usos declarats prioritaris per la llei, en les comarques de Catalunya, resulta imprescindible adoptar amb immediatesa les mesures correctores que intensifiquin l'estalvi i un aprofitament encara més eficient de l'aigua emmagatzemada fins que els recursos superficials i subterranis i, especialment les reserves embassades, recuperin els nivells necessaris.

Per superar les situacions de necessitat provocades per sequeres severes, l'article 31.2.c) del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, habilita el Govern per a l'adopció de les mesures que calguin en relació amb la utilització del domini públic hidràulic, encara que hagi estat objecte de concessió.

Per tal d'afrontar aquesta escassetat de recursos hídrics cal apel·lar a totes les administracions amb competències en la matèria i aconseguir un alt grau de col·laboració de la ciutadania. Per aquest motiu, i en aplicació del principi de solidaritat, el Govern de la Generalitat ha adoptat un seguit de mesures tendents a racionalitzar i economitzar l'ús de l'aigua des del seu origen fins a la seva utilització pel consumidor final amb la indispensable cooperació dels ens locals que són els responsables de prestar el servei d'abastament domiciliari d'aigua apta per al consum humà.

Atesa l'escassetat dels recuros, la intensitat de les mesures a prendre per a fomentar l'estalvi, reduir les dotacions i aplicar restriccions als diversos usos, s'han de produir de forma seqüencial i progressiva, cercant la proporcionalitat de les mesures preses amb la gravetat de la situació comparant reserves i demandes a servir per tal que siguin efectives en intensitat i en el moment d'aplicació. Per aquest motiu en aquest Decret es defineixen dos escenaris d'intensificació de les mesures excepcionals a aplicar sobre les demandes, on es produeix una afecció dels usos i restriccions mediambientals que no són l'abastament d'aigua apte pel consum humà, i un tercer escenari de mesures d'emergència, en el qual les restriccions afecten les dotacions d'abastament.

En compliment dels principis de la gestió pública de l'aigua que imposa l'explotació racional i conjunta de les aigües superficials i subterrànies, aquest Decret incorpora determinades mesures de gestió d'aqüífers d'obligat compliment.

En aquest sentit, aquest Decret estableix mesures d'aplicació directa per economitzar l'aigua emmagatzemada en els embassaments, com ara el règim de dotacions a derivar dels embassaments més greument afectats o la reutilització d'aigües depurades per al reg agrícola, entre altres, i habilita l'Administració hidràulica de Catalunya per adoptar mesures excepcionals en casos concrets, amb la intensificació de les facultats d'intervenció i control dels aprofitaments hidràulics i dels abocaments i amb l'establiment de les condicions perquè, a sol·licitud de les entitats locals o entitats d'abastament interessades, es puguin assolir unes dotacions mínimes d'aigua per a usos domèstics, destinant a aquest efecte aigües concedides per a altres usos.

D'altra banda, aquest Decret declara que no generen dret a indemnització, amb les excepcions que expressament s'hi preveuen, les mesures orientades a l'estalvi de l'aigua disponible i a l'optimització de la seva utilització atès que tenen per objecte canalitzar l'esforç comú per fer front a la situació de la sequera, i es produeix una modificació en els supòsits determinants de l'atorgament de les concessions que permet la seva revisió, d'acord amb l'article 65.1.a) del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'aigües, revisió que no atorga al concessionari dret a ser indemnitzat.

Igualment, per fer front a aquesta situació de persistent sequera durant el darrer trienni hidrològic (octubre 2004 a l'actualitat) i que en el decurs del darrer hivern s'ha agreujat, es requereix la realització immediata de diverses actuacions destinades a garantir l'abastament a la població i, en la mesura que sigui possible, pal·liar els gravíssims efectes de la manca de recursos hídrics.

Per tant, a proposta del conseller de Medi Ambient i Habitatge, d'acord amb l'informe favorable del Consell d'Administració de l'Agència Catalana de l'Aigua i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit territorial

1.1 Aquest Decret té per objecte establir, a l'empara de l'article 31.2.c) del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, les normes i les mesures excepcionals i d'emergència per a l'aprofitament dels recursos hidràulics escassos en l'àmbit de les conques dels rius que discorren íntegrament pel territori de Catalunya, definides per l'article 6 del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, i per garantir la prestació adequada dels serveis del cicle de l'aigua i en especial l'abastament domiciliari d'aigua apta per al consum humà en tot el territori de Catalunya.

1.2 El Govern promourà davant l'Administració General de l'Estat les iniciatives necessàries per tal que s'adoptin les mesures d'intervenció en l'ús dels recursos hidràulics que siguin de competència de l'Estat amb l'objecte d'assolir les finalitats d'aquest Decret.

Article 2

Definicions

Als efectes d'aquest Decret, s'entén per:

a) Escenari d'excepcionalitat de nivell 1: situació en la qual, atesa l'excepcional escassetat de recursos hídrics, cal que s'adoptin les mesures d'estalvi en relació amb els usos i el medi previstes en aquest Decret per tal de garantir l'abastament a mitjà termini.

b) Escenari d'excepcionalitat de nivell 2: situació en la qual, atesa la intensificació de l'estat d'excepcional escassetat de recursos hídrics, cal que s'adoptin les mesures restrictives en relació amb els usos i el medi previstes en aquest Decret per tal de garantir l'abastament a curt termini.

c) Escenari d'emergència: situació en la qual, atesa l'excepcional manca de recursos hídrics, cal establir restriccions i limitacions extraordinàries en els usos de l'aigua a fi i efecte de garantir-ne l'abastament.

d) Indicador: variable establerta en l'annex 1 per tal de definir els escenaris d'estat hidrològic en funció de cada sistema o conca hidrogràfica.

e) Llindar: valor de l'indicador a partir de l'assoliment del qual s'activa o desactiva cadascun dels escenaris d'actuació. Els llindars per cada conca s'estableixen en l'annex 2 d'aquest Decret. La comparació dels valors de l'indicador amb els llindars es realitzarà segons la periodicitat que s'especifiqui en aquest Decret.

f) Escenari d'emergència en xarxes d'abastament amb recurs no regulat: l'entrada en escenari d'emergència en el conjunt del territori no abastit per xarxes de recurs procedent de sistemes regulats, es produirà en l'àmbit municipal o supramunicipal, i ve determinat per la fallida dels respectius sistemes locals d'abastament.

La sortida d'aquest escenari es produeix un cop superada aquesta fallida.

g) Xarxes d'abastament amb recurs procedent de sistemes regulats: sistema d'abastament que depèn totalment o parcialment de recursos procedents directament d'embassaments. Als efectes d'aquest Decret, els municipis integrats a les diferents xarxes d'abastament regulades són els que figuren a l'annex 3.

h) Fallida dels sistemes locals d'abastament: situació que es produeix en un sistema d'abastament local quan les demandes d'aigua amb destinació a l'abastament a satisfer són superiors als recursos disponibles.

i) Unitat de gestió de l'emergència: àmbit de gestió dels recursos i dels usos de l'aigua, d'abast municipal o supramunicipal amb capacitat per poder determinar les fonts pròpies d'abastament, o susceptibles de ser-ho i, si s'escau, els punts de subministrament des de les xarxes regionals, que ha estat declarat en situació d'emergència. Aquestes unitats han de complir la condició d'integrar xarxes de subministrament, recursos i usos amb característiques homogènies.

j) Conques/trams regulats/ades: conca hidrogràfica o tram fluvial amb presència d'embassaments que permeten l'alteració del règim hidrològic natural, i desvinculen parcialment la satisfacció de les demandes dels episodis de manca d'aportacions.

k) Conques/trams no regulats/ades: conca hidrogràfica o tram fluvial sense presència d'embassaments, amb demandes en directa dependència de les aportacions en règim hidrològic natural.

l) Cabal de continuïtat fluvial: en els trams afectats per aprofitaments hidràulics és el cabal mínim instantani que ha de circular pels esmentats trams en els termes de l'annex 4 d'aquest Decret.

Article 3

Caràcter no indemnitzable de les mesures adoptades

3.1 Les mesures que estableix aquest Decret i les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR