DECRET 25/2014, de 25 de febrer, d'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L’article 131.3 c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per establir els plans d’estudi, incloent-hi l’ordenació curricular, amb relació als ensenyaments no obligatoris que condueixen a l’obtenció d’un títol amb validesa a tot l’Estat.

També correspon a la Generalitat, d’acord amb l’article 131.1 de l’EAC, la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció d’un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l’Estat i sobre els centres docents en què s’imparteixen aquests ensenyaments.

Els articles 63, 64 i 65 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, regulen els ensenyaments esportius de règim especial i, d’acord amb l’article 6.4, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels ensenyaments del qual n'han de formar part els aspectes bàsics.

Mitjançant el Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, s’ha establert l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

L’article 68 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació, regula els ensenyaments esportius i estableix que el Govern ha d’establir els currículums de les diverses modalitats i especialitats dels ensenyaments esportius, d’acord amb el que determinen aquest article i l’article 53 de la Llei. D’altra banda, l’article 55.2 preveu que es poden impartir, en la modalitat d’educació no presencial: els ensenyaments postobligatoris, els ensenyaments que no condueixen a titulacions o certificacions amb validesa a tot l’Estat, els cursos de formació preparatòria per a les proves d’accés al sistema educatiu, la formació en les competències bàsiques, la formació per a l’ocupació i la formació permanent.

Així mateix, el Text únic de la llei de l’esport, aprovat pel Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, determina els principis rectors de la política esportiva i concreta la necessitat de formar de manera adequada i competent el personal tècnic professional necessari per aconseguir augmentar la qualitat tècnica de l’esport.

El Comunicat de Maastricht de 14 de desembre de 2004, fet pels ministres responsables de l'ensenyament i de la formació professional de 32 països europeus, considera, entre d'altres, que dins de cada estat cal desenvolupar i posar en marxa enfocaments de formació oberts i flexibles que permetin els ciutadans i ciutadanes definir la trajectòria individual, alhora que cal establir estructures i mecanismes flexibles i oberts per a la formació professional. Igualment considera prioritària millorar l'adequació dels sistemes de formació professional a les necessitats de les persones i de grups amb risc d'exclusió.

Aquest Decret estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial a Catalunya i es complementa amb les mesures de flexibilització de l’oferta de formació professional previstes en el capítol 8 del Decret 284/2011, de 4 de març, pel qual s'estableix l'ordenació de la formació professional inicial. S’articula, així, un marc de formació obert i flexible per donar respostes als reptes del nostre entorn, en el qual es despleguen els ensenyaments esportius, amb la participació de les administracions competents en matèria d’esport i la col·laboració de les entitats esportives.

Els principals reptes dels ensenyaments esportius són l’equitat, la qualitat i l’excel·lència; la conveniència d’incrementar la proporció d’alumnes que els cursen; incrementar l’oferta de les modalitats esportives; assolir més implicació de les empreses i entitats esportives, i, quan escaigui, construir el sistema integrat de qualificacions i formació professional que preveu la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.

Els centres disposen d’autonomia per establir i adaptar les programacions i, per tal de facilitar les respostes adequades, s’incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments: s’interrelacionen els ensenyaments esportius amb els altres ensenyaments i amb les formacions i les actuacions que n’afavoreixen l’accés i la capacitació efectiva per cursar-los, i s’amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses i entitats esportives. Aquestes respostes potencien els itineraris formatius personals per afavorir l’aprenentatge al llarg de la vida.

Aquest Decret s’ha tramitat segons el que disposen l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

Per tot això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Concepte

Els ensenyaments esportius comprenen el conjunt d’accions formatives que inclouen els ensenyaments esportius. S'ordenen en cicles d’ensenyament esportiu de grau mitjà i en cicles d’ensenyament esportiu de grau superior, que condueixen a l’obtenció del títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva i de tècnic esportiu superior o tècnica esportiva superior i es complementen amb altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors.

Article 2

Finalitats i característiques

  1. Les finalitats dels ensenyaments esportius són les següents:

    1. Satisfer les necessitats de formació de les persones perquè puguin respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit economicoesportiu i de la cohesió social i territorial.

    2. Impulsar i aprofundir en la cooperació i participació de les empreses i les entitats esportives i les seves associacions en la planificació i desenvolupament.

    3. Facilitar l'accés a la qualificació, la millora de la qualificació assolida i l’orientació al llarg de la vida.

  2. Les característiques dels ensenyaments esportius són les següents:

    1. Adequació a les diferents situacions de les persones destinatàries.

    2. Capitalització de les competències personals assolides per qualsevol via d'adquisició mitjançant els procediments d'acreditació, de convalidació, d’exempció o de reconeixement acadèmic.

    3. Adaptació a les necessitats de mobilitat laboral dins de cada camp professional i a l'evolució i adaptació de les qualificacions.

    4. Contextualització de la formació a les característiques del territori i implicació dels agents que hi intervenen.

    5. Connexió adient entre les ofertes formatives i les actuacions que s’hi relacionen per tal de facilitar la progressió de les persones.

    6. Articulació dels continguts dels mòduls de les diverses ofertes professionalitzadores, de manera que permetin la progressió fins als estudis superiors i la correspondència amb altres ensenyaments del sistema educatiu, en què s’inclouen els estudis universitaris, i també facilitar l’accés al món del treball.

    7. Inclusió, quan escaigui, en el sistema integrat de qualificacions i formació professional.

Article 3

Objectius

Els objectius dels ensenyaments esportius consisteixen en què els alumnes puguin:

  1. adquirir les competències esportives, professionals, personals i socials corresponents als ensenyaments cursats;

  2. comprendre l'organització i característiques de la modalitat o especialitat corresponent, així com els mecanismes d'inserció professional; conèixer la legislació laboral i els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, i adquirir els coneixements i aptituds necessaris per treballar en condicions de seguretat i salut i prevenir els possibles riscos derivats del treball;

  3. adquirir, si escau, la competència lingüística instrumental en la llengua o llengües estrangeres adients a l'àmbit de treball;

  4. adquirir la sensibilitat i la capacitat per desenvolupar les activitats en condicions de seguretat, en què s’inclouen els coneixements adequats en matèria d’atenció sanitària immediata, respectant el medi ambient i utilitzant els recursos en el grau adequat i d’acord amb la finalitat que s’ha assolir;

  5. adquirir una identitat i maduresa professional emprenedora en el desenvolupament de les activitats professionals, i motivadora de futurs aprenentatges i adaptacions als canvis en la modalitat esportiva i en l’esport d’alt rendiment;

  6. adquirir les capacitats i habilitats per treballar en equip;

  7. adquirir els coneixements per potenciar els valors educatius i ètics de l’esport: joc net, convivència, respecte, solidaritat, responsabilitat individual, esforç i respecte i cura del propi cos;

  8. garantir la qualificació professional en la iniciació, la conducció, el perfeccionament tècnic, l’entrenament i la direcció d’equips i esportistes de la modalitat o especialitat esportiva.

Article 4

Règim lingüístic

El règim lingüístic dels ensenyaments esportius es regeix pels principis del títol II de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

Article 5

Promoció, gènere i inclusió

  1. El departament competent en matèria de política educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari ha de fomentar, des d'una perspectiva de gènere, el coneixement, la difusió, l'interès i l'accés de les dones i dels homes a totes les especialitats esportives.

    A fi d’augmentar la presència d'alumnes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR