DECRET 25/2014, de 25 de febrer, d'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament D'Ensenyament |
Rango de Ley | Decret |
L’article 131.3 c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per establir els plans d’estudi, incloent-hi l’ordenació curricular, amb relació als ensenyaments no obligatoris que condueixen a l’obtenció d’un títol amb validesa a tot l’Estat.
També correspon a la Generalitat, d’acord amb l’article 131.1 de l’EAC, la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció d’un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l’Estat i sobre els centres docents en què s’imparteixen aquests ensenyaments.
Els articles 63, 64 i 65 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, regulen els ensenyaments esportius de règim especial i, d’acord amb l’article 6.4, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels ensenyaments del qual n'han de formar part els aspectes bàsics.
Mitjançant el Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, s’ha establert l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.
L’article 68 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació, regula els ensenyaments esportius i estableix que el Govern ha d’establir els currículums de les diverses modalitats i especialitats dels ensenyaments esportius, d’acord amb el que determinen aquest article i l’article 53 de la Llei. D’altra banda, l’article 55.2 preveu que es poden impartir, en la modalitat d’educació no presencial: els ensenyaments postobligatoris, els ensenyaments que no condueixen a titulacions o certificacions amb validesa a tot l’Estat, els cursos de formació preparatòria per a les proves d’accés al sistema educatiu, la formació en les competències bàsiques, la formació per a l’ocupació i la formació permanent.
Així mateix, el Text únic de la llei de l’esport, aprovat pel Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, determina els principis rectors de la política esportiva i concreta la necessitat de formar de manera adequada i competent el personal tècnic professional necessari per aconseguir augmentar la qualitat tècnica de l’esport.
El Comunicat de Maastricht de 14 de desembre de 2004, fet pels ministres responsables de l'ensenyament i de la formació professional de 32 països europeus, considera, entre d'altres, que dins de cada estat cal desenvolupar i posar en marxa enfocaments de formació oberts i flexibles que permetin els ciutadans i ciutadanes definir la trajectòria individual, alhora que cal establir estructures i mecanismes flexibles i oberts per a la formació professional. Igualment considera prioritària millorar l'adequació dels sistemes de formació professional a les necessitats de les persones i de grups amb risc d'exclusió.
Aquest Decret estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial a Catalunya i es complementa amb les mesures de flexibilització de l’oferta de formació professional previstes en el capítol 8 del Decret 284/2011, de 4 de març, pel qual s'estableix l'ordenació de la formació professional inicial. S’articula, així, un marc de formació obert i flexible per donar respostes als reptes del nostre entorn, en el qual es despleguen els ensenyaments esportius, amb la participació de les administracions competents en matèria d’esport i la col·laboració de les entitats esportives.
Els principals reptes dels ensenyaments esportius són l’equitat, la qualitat i l’excel·lència; la conveniència d’incrementar la proporció d’alumnes que els cursen; incrementar l’oferta de les modalitats esportives; assolir més implicació de les empreses i entitats esportives, i, quan escaigui, construir el sistema integrat de qualificacions i formació professional que preveu la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.
Els centres disposen d’autonomia per establir i adaptar les programacions i, per tal de facilitar les respostes adequades, s’incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments: s’interrelacionen els ensenyaments esportius amb els altres ensenyaments i amb les formacions i les actuacions que n’afavoreixen l’accés i la capacitació efectiva per cursar-los, i s’amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses i entitats esportives. Aquestes respostes potencien els itineraris formatius personals per afavorir l’aprenentatge al llarg de la vida.
Aquest Decret s’ha tramitat segons el que disposen l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.
Per tot això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Capítol 1
Disposicions generals
Concepte
Els ensenyaments esportius comprenen el conjunt d’accions formatives que inclouen els ensenyaments esportius. S'ordenen en cicles d’ensenyament esportiu de grau mitjà i en cicles d’ensenyament esportiu de grau superior, que condueixen a l’obtenció del títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva i de tècnic esportiu superior o tècnica esportiva superior i es complementen amb altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors.
Finalitats i característiques
-
Les finalitats dels ensenyaments esportius són les següents:
-
Satisfer les necessitats de formació de les persones perquè puguin respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit economicoesportiu i de la cohesió social i territorial.
-
Impulsar i aprofundir en la cooperació i participació de les empreses i les entitats esportives i les seves associacions en la planificació i desenvolupament.
-
Facilitar l'accés a la qualificació, la millora de la qualificació assolida i l’orientació al llarg de la vida.
-
-
Les característiques dels ensenyaments esportius són les següents:
-
Adequació a les diferents situacions de les persones destinatàries.
-
Capitalització de les competències personals assolides per qualsevol via d'adquisició mitjançant els procediments d'acreditació, de convalidació, d’exempció o de reconeixement acadèmic.
-
Adaptació a les necessitats de mobilitat laboral dins de cada camp professional i a l'evolució i adaptació de les qualificacions.
-
Contextualització de la formació a les característiques del territori i implicació dels agents que hi intervenen.
-
Connexió adient entre les ofertes formatives i les actuacions que s’hi relacionen per tal de facilitar la progressió de les persones.
-
Articulació dels continguts dels mòduls de les diverses ofertes professionalitzadores, de manera que permetin la progressió fins als estudis superiors i la correspondència amb altres ensenyaments del sistema educatiu, en què s’inclouen els estudis universitaris, i també facilitar l’accés al món del treball.
-
Inclusió, quan escaigui, en el sistema integrat de qualificacions i formació professional.
-
Objectius
Els objectius dels ensenyaments esportius consisteixen en què els alumnes puguin:
-
adquirir les competències esportives, professionals, personals i socials corresponents als ensenyaments cursats;
-
comprendre l'organització i característiques de la modalitat o especialitat corresponent, així com els mecanismes d'inserció professional; conèixer la legislació laboral i els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, i adquirir els coneixements i aptituds necessaris per treballar en condicions de seguretat i salut i prevenir els possibles riscos derivats del treball;
-
adquirir, si escau, la competència lingüística instrumental en la llengua o llengües estrangeres adients a l'àmbit de treball;
-
adquirir la sensibilitat i la capacitat per desenvolupar les activitats en condicions de seguretat, en què s’inclouen els coneixements adequats en matèria d’atenció sanitària immediata, respectant el medi ambient i utilitzant els recursos en el grau adequat i d’acord amb la finalitat que s’ha assolir;
-
adquirir una identitat i maduresa professional emprenedora en el desenvolupament de les activitats professionals, i motivadora de futurs aprenentatges i adaptacions als canvis en la modalitat esportiva i en l’esport d’alt rendiment;
-
adquirir les capacitats i habilitats per treballar en equip;
-
adquirir els coneixements per potenciar els valors educatius i ètics de l’esport: joc net, convivència, respecte, solidaritat, responsabilitat individual, esforç i respecte i cura del propi cos;
-
garantir la qualificació professional en la iniciació, la conducció, el perfeccionament tècnic, l’entrenament i la direcció d’equips i esportistes de la modalitat o especialitat esportiva.
Règim lingüístic
El règim lingüístic dels ensenyaments esportius es regeix pels principis del títol II de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.
Promoció, gènere i inclusió
-
El departament competent en matèria de política educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari ha de fomentar, des d'una perspectiva de gènere, el coneixement, la difusió, l'interès i l'accés de les dones i dels homes a totes les especialitats esportives.
A fi d’augmentar la presència d'alumnes...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba