DECRET 24/2014, de 25 de febrer, d'organització i funcionament de l'Institut d'Estadística de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyDecret

La Llei 23/1998, de 30 de desembre, d’estadística de Catalunya, desenvolupa la competència exclusiva de la Generalitat en l’àmbit de l’estadística, reconeguda com a tal a l’article 135 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya.

L'Institut d'Estadística de Catalunya (d’ara endavant, Idescat) és l'òrgan estadístic de la Generalitat de Catalunya i es responsabilitza de les funcions de planificació, normalització, coordinació i gestió del Sistema estadístic de Catalunya. Les seves funcions s’enumeren a l’article 10 de l’esmentada Llei 23/1998, de 30 de desembre.

El Decret 178/2009, de 17 de novembre, d’organització i funcionament de l’Institut d’Estadística de Catalunya, que defineix l’estructura de l’Idescat, ha donat resposta als reptes que en matèria de producció i difusió estadística proposava la Llei 13/2010, de 21 de maig, del Pla estadístic de Catalunya 2011-2014 i el Codi de bones pràctiques de les estadístiques europees, entre altres.

En un nou context europeu caracteritzat per l’escassetat de recursos, es fa del tot necessari prioritzar la utilització d’aquests recursos en la consecució de finalitats públiques i obliga les administracions públiques a repensar la seva acció de manera simplificada i menys costosa. En aquest marc, i en línia amb les recomanacions del Reglament (UE) número 99/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener de 2013, relatiu al Programa estadístic europeu 2013-2017 i el Codi de bones pràctiques de les estadístiques europees, revisat pel Comitè del Sistema Estadístic europeu el 28 de setembre de 2011, es pretén impulsar un nou model de producció estadística basat en l’aprofitament de la informació administrativa i el reaprofitament de la informació estadística disponible, amb absolut respecte a la legislació sobre protecció de dades personals, situant al centre de la producció estadística un sistema de registres estadístics basat en el Registre estadístic de població (REP), el Registre estadístic de territori (RET) i el Registre estadístic d’empreses i establiments (REEE), amb el doble objectiu d’optimitzar la despesa en l’obtenció de dades estadístiques i de minimitzar la càrrega estadística a les unitats informants.

En paral·lel i responent a una demanda d’informació creixent, es pretén reforçar la vessant de difusió estadística mitjançant la implantació del Portal de l’estadística pública de Catalunya com a plataforma digital única que inclogui l’estadística oficial produïda per la totalitat dels òrgans i institucions que constitueixen el Sistema estadístic de Catalunya.

Aquests canvis substancials en la metodologia de la producció estadística i de la seva difusió aconsellen adaptar el Decret esmentat i dictar una nova reglamentació que, a més d’establir una nova estructura basada en criteris d’eficiència i eficàcia, serveixi com a instrument per assolir millor aquests objectius.

Així, tot mantenint l’estructura organitzativa interna al voltant de tres subdireccions generals, es redefineixen les funcions de les àrees en què s’estructuren aquestes subdireccions i es crea el Servei d’Organització i Recursos Humans, adscrit a la Subdirecció General d’Administració i Serveis Generals, amb funcions de comandament.

Pel que fa als òrgans col·legiats, s’introdueixen canvis en la composició i en el sistema de nomenament d’alguns dels membres del Consell Rector del Sistema estadístic de Catalunya i del Consell Català d’Estadística, que volen superar algunes disfuncions observades en el transcurs dels darrers temps i, pel que fa al segon dels òrgans esmentats, ampliar la seva composició per fer-la més representativa, amb la participació de l’Institut d’Estudis Catalans i del Centre d’Estudis d’Opinió.

Vist el dictamen emès pel Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

Per tot això, a proposta del conseller d’Economia i Coneixement, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i prèvia deliberació del Govern

Decreto:

Capítol 1

Naturalesa i funcions

Article 1

Naturalesa

1.1 L’Idescat és l’òrgan estadístic de la Generalitat de Catalunya i es responsabilitza de les funcions de planificació, normalització, coordinació i gestió del Sistema estadístic de Catalunya.

1.2 L’Idescat és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit al departament competent en matèria de gestió i coordinació del Sistema estadístic de Catalunya, amb personalitat jurídica pròpia, amb autonomia administrativa i financera, i amb plena capacitat d’actuar per al compliment de les seves finalitats, d’acord amb la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d’estadística de Catalunya, i amb la resta de disposicions que li són aplicables.

1.3 L’adscripció de l’Idescat al departament competent en matèria de gestió i coordinació del Sistema estadístic de Catalunya es fa mitjançant la unitat directiva que es determini en el corresponent decret d’estructura del departament.

Article 2

Funcions

Les funcions de l’Idescat, d’acord amb la normativa en matèria d’estadística de Catalunya així com la relativa a la iniciativa legislativa popular, són les següents:

  1. Coordinar i gestionar el Sistema estadístic de Catalunya.

  2. Elaborar estadístiques d’interès de la Generalitat.

  3. Promoure la unificació dels requisits tècnics de les estadístiques per homologar l’estadística referent a Catalunya dins el context tècnic de les estadístiques estatals i internacionals.

  4. Vetllar pel compliment de les normes tècniques aprovades i de les vigents dins l’àmbit estatal, com també vetllar per l’aplicació i la vigilància del compliment de les normes del secret estadístic en l’activitat estadística.

  5. Prestar serveis de recopilació, conservació, emmagatzematge i difusió de la documentació estadística disponible.

  6. Assegurar la difusió adequada de les estadístiques de Catalunya pels mitjans més pertinents, en un temps raonable, i estendre certificacions dels resultats estadístics.

  7. Elaborar els directoris d’unitats estadístiques i fer les operacions censals necessàries per crear i mantenir actualitzats els marcs i els paràmetres bàsics d’informació sobre el territori, la població, els habitatges i les activitats econòmiques i socials dins un sistema integrat d’informació estadística en coordinació amb altres administracions.

  8. Fer, promoure i divulgar la recerca en l’àmbit de l’activitat estadística, dedicar recursos per acomplir aquesta tasca i atorgar ajuts a altres persones i institucions, amb aquesta finalitat, dins el marc de coordinació de la recerca a Catalunya.

  9. Promoure la formació i el perfeccionament professional del personal estadístic.

  10. Encarregar-se de les relacions de l’Administració de la Generalitat amb els ens locals i altres administracions públiques, i també amb els organismes autònoms, les entitats públiques i les empreses que en depenen, i els organismes internacionals especialitzats en matèria d’estadística, i promoure la coordinació i la col·laboració amb ells en l’activitat estadística.

  11. Crear i gestionar el Registre de població de Catalunya, i fer-ne l’explotació.

  12. Desenvolupar bases de dades sobre la informació estadística d’interès públic a Catalunya.

  13. Analitzar les necessitats i l’evolució de la demanda d’estadístiques a Catalunya.

  14. Preparar i elaborar cada any el projecte de Programa anual d’actuació estadística i elevar-lo al conseller o consellera del departament competent en matèria de gestió i coordinació del Sistema estadístic de Catalunya perquè el sotmeti a l’aprovació del Govern, i fer les activitats prèvies i preparatòries que són necessàries en compliment dels preceptes de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d’estadística de Catalunya.

  15. Prestar els serveis d’assistència tècnica que requereixen les diferents entitats a les quals el Pla estadístic i els programes anuals d’actuació estadística que el despleguen encomanen l’elaboració d’estadístiques.

  16. Dur a terme les activitats estadístiques que li encomanen el Pla estadístic i els programes anuals d’actuació estadística que el despleguen.

  17. Adaptar, normalitzar, revisar o establir les classificacions estadístiques, les definicions i els codis, les referències territorials i els trams de desagregació estandarditzats, i elaborar les propostes de normatives pertinents, salvant la compatibilitat i la correspondència amb els homòlegs d’ús obligatori en els àmbits estatal, europeu i internacional.

  18. Fer complir a les administracions públiques catalanes la legislació sobre estadística, i vetllar perquè es compleixi, en el cas que el Pla estadístic i els programes anuals d’actuació estadística que els despleguen els encomanin l’elaboració d’estadístiques.

  19. Fer el seguiment, supervisar i homologar l’execució de les estadístiques incloses en el Pla estadístic.

  20. Coadjuvar amb el departament de la Generalitat competent en matèria de finances en la determinació del component cíclic i el component estructural dels comptes de la Generalitat i dels ens que en depenen globalment.

  21. Gestionar el Registre de fitxers estadístics i emetre les certificacions corresponents.

  22. Exercir qualsevol altra funció que en matèria estadística li assigni el Govern de la Generalitat o el conseller o consellera del departament competent en matèria de gestió i coordinació del Sistema estadístic de Catalunya, i també aquelles altres que li atribueixi la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d’estadística de Catalunya o la resta de la normativa vigent.

Capítol 2

Òrgans de govern. Atribucions

Article 3

Òrgans de govern

Els òrgans de govern de l’Idescat són:

  1. La Junta de Govern.

  2. El director o directora.

Article 4

Naturalesa i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR