ORDRE EMO/295/2014, de 26 de setembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de la línia de finançament a càrrec del Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT), i es fa pública la convocatòria per a l'any 2014.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ
Rango de LeyOrdre

El Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT) té per finalitat donar suport financer als plans de renovació, modernització i reconversió integral de destinacions turístiques madures que es desenvolupin paral·lelament per les administracions locals i per les empreses turístiques privades amb una participació de l'Administració de l'Estat.

Des de la seva posada en marxa l'any 2004 el FOMIT ha significat una gran potencialitat a l'hora d'adequar les destinacions turístiques amb major projecció en els mercats turístics internacionals als nous requeriments de la demanda. Així mateix, la sentència del Tribunal Constitucional 200/2009, de 28 de setembre, sobre el conflicte positiu de competència número 3800/2009 plantejat per la Junta de Galícia contra diversos preceptes legals del Reial decret 1916/2008, de 21 de novembre, pel qual es regula la iniciativa de modernització de destinacions turístiques madures, va declarar inconstitucionals i nuls, per vulnerar competències autonòmiques, determinats dels seus preceptes, fonamentalment els relatius a la regulació del FOMIT en la vessant dels préstecs subvencionats.

D'acord amb la sentència esmentada s'aprova el nou Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, pel qual es regula el Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques, que a l'article 11.3 estableix que correspon a les comunitats autònomes, dins el seu àmbit territorial, convocar i gestionar els préstecs amb càrrec al FOMIT d'acord amb el calendari de convocatòria i tramitació acordat a la Conferència Sectorial de Turisme.

L’article 15 del Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, també estableix que correspon a les comunitats autònomes portar a terme el control i el seguiment de les actuacions finançades amb càrrec al FOMIT, amb la verificació de la seva adequació als projectes presentats i la seva execució en els terminis previstos. L'Estatut d'Autonomia de Catalunya, a l'article 171.f), en relació amb el 114, assenyala que correspon a l'Administració de la Generalitat de Catalunya, per mitjà dels seus òrgans competents, la fixació dels criteris, la regulació de les condicions i l'execució i el control de les línies públiques d'ajut i de promoció del turisme.

A diferència d'altres anys, en aquesta convocatòria de préstecs FOMIT i les posteriors, en virtut de la disposició final 19.2 de la Llei 22/2013, de pressupostos generals de l'Estat per l'any 2014, que modifica la redacció de l'epígraf Dos.1.b) de la disposició addicional 43 de la Llei 42/2006, de 28 de desembre, modificada anteriorment per la disposició final 14 de la Llei 51/2007, de 26 de desembre, s'obre la possibilitat de què siguin prestataris finals del FOMIT, a més de les entitats locals, les empreses turístiques privades radicades i que desenvolupin la seva activitat principal en destinacions turístiques madures.

Vist el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de m i nims ;

Vist que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006,de 21 de juliol.

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article 1

Objecte

1.1 Fer pública la convocatòria i aprovar les bases reguladores per a la línia de finançament a càrrec del Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT).

1.2 Finalitat de la línia de finançament.

A càrrec del FOMIT tindran suport financer els plans de renovació i modernització de les destinacions turístiques madures que es desenvolupin paral·lelament per les administracions locals i per les empreses privades en el territori de Catalunya.

Als efectes de l'aplicació de l'esmentat Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, tindran la consideració de destinacions madures, en atenció als recursos i l’oferta turística reglada que disposen, les que reuneixin, almenys, tres de les característiques següents:

  1. Sobrecàrrega urbanística i ambiental

  2. Sobreexplotació de recursos

  3. Obsolescència dels seus equipaments turístics

  4. Escassa inversió del sector turístic privat

  5. Oferta i demanda turística estabilitzada o decreixent.

Article 2

Aplicació pressupostària i import

2.1 Dotació econòmica.

La Resolució de 2 de juliol 2014 de la Secretaria d'Estat de Turisme del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial de Turisme d'1 d'abril de 2014 sobre els criteris de valoració i tramitació dels préstecs amb càrrec al Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT) per a 2014 i 2015, ha fixat en 175 milions d'euros el volum de recursos del FOMIT destinat a les operacions de préstecs bonificats corresponent a la convocatòria 2014 a entitats locals esmentades a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local (organismes autònoms locals, entitats públiques empresarials locals i societats mercantils locals), així com a empreses turístiques privades, radicades i que desenvolupen la seva activitat principal en destinacions turístiques madures, d'acord amb la disposició final 19.2 de la Llei 22/2013, de pressupostos generals de l'Estat per l'any 2014.

Article 3

Sol·licituds i termini de presentació

3.1 El termini de presentació de sol·licituds finalitza el 31 d’octubre de 2014.

3.2 Les sol·licituds s'han de presentar als llocs i pels mitjans especificats a la base 5 de l’annex d’aquesta Ordre.

Article 4

Òrgan competent, resolució dels ajuts i recursos

L'òrgan competent per dictar la resolució, el termini per a la finalització del procediment, el mitjà de notificació i el règim de recursos els estableix la base 9.

Disposició addicional

Estudis d’impacte

El Departament d'Empresa i Ocupació podrà dur a terme un estudi d’impacte sobre els resultats derivats de les subvencions a les quals els sigui d’aplicació aquesta Ordre i d’acord amb els objectius previstos.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l’endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 26 de setembre de 2014

Felip Puig i Godes

Conseller d’Empresa i Ocupació

Annex

Bases reguladores

Base 1

Persones o entitats beneficiàries i/o destinatàries

Podran beneficiaris d'aquests ajuts:

1.1 Les entitats locals esmentades a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, els organismes autònoms locals, les entitats públiques empresarials locals i les societats mercantils locals radicades i que desenvolupin la seva activitat principal en destinacions madures.

1.2 Empreses turístiques privades, qualsevol que sigui la forma en la qual s’hagin constituït legalment, radicades i que desenvolupin la seva activitat principal en destinacions madures (disposició final 19, segon, de la Llei 22/2013, de pressupostos per a 2014).

Base 2

Requisits per obtenir la condició de beneficiari/ària

2.1 Generals.

Els ens locals i les empreses turístiques privades sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Donar ocupació, almenys, a un 2% de treballadors/ores amb disminució sobre el nombre total de treballadors/ores de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l’article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social; el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i el Decret 322/2011, de 19 d’abril.

    Aquest requisit només és aplicable en el cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a cinquanta persones.

  2. Complir les obligacions tributàries davant l’Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social.

    Aquest compliment s’haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de sol·licitud, previ a la resolució d’atorgament i abans de rebre qualsevol pagament.

  3. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions (BOE núm. 27 de 18.11.2003).

  4. Indicar, d’acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe i d’intervenir-hi en llurs centres de treball.

    Aquest requisit només és aplicable en el cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones.

  5. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 7.1.1998).

  6. No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball durant l’any anterior a la convocatòria, de conformitat amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

  7. Complir les obligacions i no incórrer en els supòsits de prohibició que estableixen els articles 90.bis i 92.bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

  8. Acreditar que disposen d’un sistema d’organització i de gestió de la prevenció, d’acord amb la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals; el Reial decret 39/1997, d’1 de gener, pel qual s’aprova el Reglament dels serveis de prevenció, així com d’acord amb les modificacions posteriors introduïdes per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR