DECRET 87/2000, de 8 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de busseig a profunditat mitjana.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

87/2000, de 8 de febrer, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de busseig a profunditat mitjana.

El Reial decret 727/1994, de 22 d’abril, ha establert el títol de tècnic en busseig a profunditat mitjana i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, pel qual es fixen les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu, alguns d’aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en busseig a profunditat mitjana regulat pel Reial decret 727/1994, de 22 d’abril, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic en busseig a profunditat mitjana s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

Estan autoritzats per impartir aquest cicle formatiu els centres privats de formació professional que imparteixin els ensenyaments que s’indiquen a l’apartat 5 de l’annex.

Article 6

Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 6.1 i 6.2 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 La consellera d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—2 La consellera d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 8 de febrer de 2000

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol

1.1 Denominació: busseig a profunditat mitjana.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1400 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 960 hores (crèdits de l’1 al 9 i l’11).

1.3.2 Formació en centres de treball: 440 hores (crèdit 10).

—2 Perfil professional

2.1 Competència general

És competència general d’aquest tècnic realitzar immersions aplicant els protocols de descompressió i les normes de seguretat; manejar equips i instal·lacions hiperbàriques simples per efectuar treballs subaquàtics bàsics amb aire/nitrox (50 mca), mantenir en perfectes condicions d’utilització els equips i el material auxiliar i efectuar les gestions administratives procedents.

2.2 Competències professionals

Les competències i les actuacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Realitzar immersions segures d’intervenció (és a dir, que no impliquin saturació) i manejar/mantenir equips i instal·lacions hiperbàriques simples:

  1. Preparar l’equip personal, comprovant que tots els seus components reuneixen les condicions adequades per efectuar la immersió.

  2. Preparar i controlar el descens, en funció de la fondària i del treball que s’ha de realitzar.

  3. Realitzar la immersió manejant l’equip, elements complementaris i instal·lacions hiperbàriques simples, dintre de la planificació establerta.

  4. Efectuar l’ascens, aplicant els protocols de descompressió, a l’aigua o en cambra hiperbàrica.

  5. Aplicar les normes generals de seguretat requerides per a la realització d’immersions.

  6. Efectuar el manteniment bàsic i les reparacions elementals dels equips de busseig i el material auxiliar, observant les normes de seguretat.

    b) Efectuar treballs subaquàtics de tall i soldatge amb mètodes bàsics convencionals:

  7. Efectuar treballs bàsics de tall amb oxiarc, arc metàl·lic i soldatge subaquàtic, en condicions de seguretat.

  8. Efectuar treballs bàsics de tall subaquàtic, utilitzant diferents gasos i aplicant les normes de seguretat.

    c) Efectuar treballs subaquàtics bàsics d’obres hidràuliques i explosius:

  9. Inspeccionar, netejar i efectuar reparacions bàsiques en túnels i comportes de preses i embassaments, utilitzant equips i tècniques adequats.

  10. Efectuar operacions de replanteig de fons, anivellació de fonaments i col·locació de blocs, d’acord amb les condicions dels fons i el tipus de construcció hidràulica.

  11. Efectuar instal·lacions bàsiques d’emissaris i canonades de conducció subaquàtica, amb estancaments, fixacions i ancoratges.

  12. Realitzar treballs bàsics de manteniment i reparació en estructures submergides i instal·lacions subaquàtiques, complint les normes de seguretat.

  13. Efectuar treballs bàsics auxiliars de voladura, utilitzant l’explosiu recomanat per a cada cas i observant les normes de seguretat.

  14. Observar les normes específiques de seguretat que es requereixen per a treballs bàsics en obres hidràuliques i explosius subaquàtics.

    d) Efectuar treballs subaquàtics de reparacions a flor d’aigua i reflotacions:

  15. Efectuar taponaments de vies d’aigua, utilitzant els elements específics en cada cas.

  16. Realitzar treballs simples de neteja de carenes i substitució d’elements de l’obra viva, utilitzant els mitjans, els elements i les peces necessàries en cada cas.

  17. Realitzar reflotacions simples d’estructures submergides, utilitzant els elements i sistemes adequats a cada situació.

  18. Observar les normes específiques de seguretat que es requereixen per a reparacions a flor d’aigua i reflotacions.

    e) Realitzar l’administració, gestió i comercialització en una petita empresa o taller:

  19. Avaluar la possibilitat d’implantació d’una petita empresa o taller en funció de la seva activitat, volum de negoci i objectius.

  20. Determinar les formes de contractació mes idònies en funció de la grandària, l’activitat i els objectius d’una petita empresa.

  21. Elaborar, gestionar i organitzar la documentació necessària per a la constitució d’una petita empresa i la generada pel desenvolupament de la seva activitat econòmica.

  22. Promoure la venda de productes o serveis, a través dels mitjans o relacions adequats, en funció de l’activitat comercial requerida.

  23. Negociar amb proveïdors, clients, i cercar les condicions més avantatjoses en les operacions comercials.

  24. Crear, desenvolupar i mantenir bones relacions amb clients reals o potencials.

  25. Identificar, en temps i forma, les accions derivades de les obligacions legals d’una empresa.

    2.3 Capacitats clau

    Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l’individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions.

    a) Capacitat de resolució de problemes:

    És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l’organització o l’aplicació d’una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    La presa de decisions individuals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR