DECRET 118/1999, de 19 d'abril, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de conducció d'activitats fisicoesportives en el medi natural.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

119/1999, de 19 d’abril, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural.

El Reial decret 2049/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic en conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural, regulat pel Reial decret 2049/1995, de 22 de desembre, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic en conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 El conseller d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—2 El conseller d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 19 d’abril de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol.

1.1 Denominació: conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1.400 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l’1 a l’11 i el 13).

1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 12).

—2 Perfil professional.

2.1 Competència general.

És competència general d’aquest tècnic conduir clients/usuaris en condicions de seguretat per senders o zones de muntanya (on no calguin tècniques d’escalada i alpinisme) a peu, en bicicleta o a cavall, i aconseguir la satisfacció dels usuaris i un nivell de qualitat dins dels límits de cost previstos.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Conduir clients/usuaris per senders i rutes de baixa i mitjana muntanya:

  1. Establir l’itinerari de l’activitat tenint en compte les característiques dels usuaris i les condicions del medi.

  2. Establir les mesures preventives i els recursos necessaris per tal de garantir el desenvolupament de l’activitat en condicions de seguretat.

  3. Reconèixer signes meteorològics, del medi i de les persones, indicadors de situacions de perill i actuar en conseqüència.

  4. Progressar amb eficàcia i seguretat per senders i itineraris de baixa/mitjana muntanya.

  5. Informar sobre les tècniques de progressió i les característiques del material, de l’itinerari i de la zona, i sensibilitzar el client/usuari amb relació als aspectes de conservació del medi.

  6. Guiar, organitzar i animar el grup, i adaptar-se a les característiques dels integrants.

  7. Organitzar activitats complementàries de caràcter lúdic per realitzar-les en les hores de descans.

  8. Seleccionar una ubicació segura i organitzar una zona de pernoctació, respectant la normativa vigent.

  9. Aplicar els mètodes d’assegurament i realitzar el salvament de persones, en cas d’accident, quan les condicions ho permetin.

  10. Aplicar primers auxilis a malalts i accidentats i coordinar-ne el trasllat en cas necessari.

  11. Dirigir el grup en situacions difícils o extremes i organitzar les mesures de supervivència que assegurin les necessitats d’alimentació, hidratació i refugi.

    b) Conduir clients/usuaris en bicicleta per itineraris en el medi natural:

  12. Establir l’itinerari de l’activitat tenint en compte les característiques dels usuaris i les condicions del medi.

  13. Preparar el material, condicionar la bicicleta i realitzar-ne el manteniment preventiu amb destresa i eficàcia.

  14. Conduir la bicicleta per terrenys de diverses característiques amb eficàcia i seguretat.

  15. Informar sobre les tècniques de conducció i les característiques de la bicicleta, de l’itinerari i de la zona, i sensibilitzar el client/usuari amb relació als aspectes de conservació del medi.

  16. Guiar, organitzar i animar el grup, i adaptar-se a les característiques dels integrants.

  17. Aplicar primers auxilis a malalts i accidentats i coordinar-ne el trasllat en cas necessari.

  18. Dirigir el grup en situacions difícils o extremes i organitzar les mesures de supervivència que assegurin les necessitats d’alimentació, hidratació i refugi.

  19. Organitzar activitats complementàries de caràcter lúdic per realitzar-les en les hores de descans.

  20. Seleccionar una ubicació segura i organitzar una zona de pernoctació, respectant la normativa vigent.

    c) Conduir clients/usuaris a cavall per itineraris en el medi natural:

  21. Establir l’itinerari de l’activitat tenint en compte les característiques dels usuaris i les condicions del medi.

  22. Preparar el material, condicionar els cavalls i encarregar-se del seu manteniment.

  23. Cavalcar amb equilibri i soltesa als diferents aires en muntada d’exterior per terrenys de diverses característiques.

  24. Informar sobre les tècniques d’equitació, les característiques del cavall, de l’itinerari i de la zona, i sensibilitzar el client/usuari amb relació als aspectes de conservació del medi.

  25. Guiar, organitzar i animar el grup, i adaptar-se a les característiques dels integrants.

  26. Organitzar activitats complementàries de caràcter lúdic per realitzar-les en les hores de descans.

  27. Aplicar primers auxilis a malalts i accidentats i coordinar-ne el trasllat en cas necessari.

  28. Dirigir el grup en situacions difícils o extremes i organitzar les mesures de supervivència que assegurin les necessitats d’alimentació, hidratació i refugi.

  29. Seleccionar una ubicació segura i organitzar una zona de pernoctació, respectant la normativa vigent.

    d) Realitzar l’administració, gestió i comercialització en una petita empresa:

  30. Avaluar la possibilitat d’implantació d’una petita empresa segons la seva activitat, el volum de negoci i els objectius.

  31. Determinar les formes de contractació més idònies segons la grandària, l’activitat i els objectius d’una petita empresa.

  32. Elaborar, gestionar i organitzar la documentació necessària per a la constitució d’una petita empresa, i també la que genera el desenvolupament de la seva activitat econòmica.

  33. Promoure, segons l’activitat comercial requerida, la venda de productes o serveis mitjançant els mecanismes o les relacions més adients.

  34. Negociar amb proveïdors i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR