DECRET 211/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

211/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell.

El Reial decret 722/1994, de 22 d'abril, ha establert el títol de tècnic superior en supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell regulat pel Reial decret 722/1994, de 22 d'abril, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex.

2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex.

5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex.

Disposicions addicionals

--1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat.

--2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 30 de juliol de 1998

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d'Ensenyament

Annex

--1 Identificació del títol.

1.1 Denominació: supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell.

1.2 Nivell: formació professional de grau superior.

1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1260 hores (crèdits de l'1 al 14 i el 16).

1.3.2 Formació en centres de treball: 740 hores (crèdit 15).

--2 Perfil professional.

2.1 Competència general.

És competència general d'aquest tècnic planificar i dirigir les activitats de manteniment i reparació de les instal·lacions i els serveis de màquines del vaixell, i complir i supervisar que es compleixin les normes de seguretat i mediambientals.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Supervisar i controlar el funcionament de la planta propulsora, els motors auxiliars i els serveis:

  1. Dirigir i controlar el funcionament de la planta propulsora, analitzar-ne el rendiment i verificar la seva posada al punt.

  2. Controlar el funcionament i el manteniment d'equips i sistemes auxiliars (serveis).

    b) Supervisar i controlar el funcionament de les instal·lacions elèctriques, i assegurar la seva operativitat i seguretat:

  3. Dirigir i controlar el funcionament i el manteniment de generadors i motors elèctrics.

  4. Dirigir i controlar el manteniment dels plafons de distribució i les xarxes de força i enllumenat de les instal·lacions en corrent altern i continu.

    c) Supervisar i controlar el funcionament de les instal·lacions hidràuliques, les pneumàtiques i els equips d'automatització:

  5. Dirigir i controlar el manteniment i la reparació de les instal·lacions i els sistemes pneumàtics.

  6. Dirigir i controlar el manteniment i la reparació de les instal·lacions i els sistemes oleohidràulics de comandament i maniobra.

  7. Realitzar el diagnòstic de fallades i el manteniment dels sistemes automàtics.

    d) Supervisar i controlar les instal·lacions i els equips frigorífics, d'extracció, elaboració i processament:

  8. Supervisar el funcionament i el manteniment de les instal·lacions de fred i climatització (conservació i congelació de captures; gambusses frigorífiques, aire condicionat), i aconseguir la funcionalitat prefixada.

  9. Supervisar el funcionament i el manteniment de les instal·lacions d'elaboració i processament, i aconseguir la funcionalitat requerida.

  10. Supervisar el funcionament i el manteniment dels equips d'extracció, per tal de garantir una segura i eficaç maniobra en les operacions de pesca.

    e) Organitzar el manteniment i la reparació d'elements i equips a flor d'aigua i en sec:

  11. Organitzar i gestionar les operacions tècniques del vaixell.

  12. Organitzar els treballs de manteniment en instal·lacions i màquines del vaixell segons les activitats i els mitjans tecnològics que es gestionen.

  13. Organitzar el taller i el magatzem, tenint en compte els mitjans disponibles i les tasques que cal realitzar.

    f) Organitzar i controlar la seguretat, la supervivència i l'assistència sanitària a bord:

  14. Organitzar i controlar la seguretat en el treball, i aplicar-hi les mesures preventives i les normes legals establertes.

  15. Planificar i dirigir les operacions d'emergència en situacions de lluita contra incendis.

  16. Dirigir les operacions d'emergència, abandonament del vaixell, supervivència en la mar, recerca i rescat.

  17. Dirigir les operacions d'emergència en situacions d'inundació de compartiments del vaixell.

  18. Coordinar i aplicar mesures urgents d'assistència sanitària a malalts i accidentats.

    2.3 Capacitats clau.

    Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals --en el sentit que afecten molts llocs de treball-- i transferibles a noves situacions.

    a) Capacitat de resolució de problemes:

    És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    El retorn, o la direcció del retorn, a l'estat operatiu de màquines, instal·lacions i equips que presentin aturades, fallades o anomalies sobtades que afectin el desenvolupament normal de la navegació, pesca, operacions de càrrega i descàrrega, conservació o processament de la càrrega i serveis interns del vaixell.

    L'establiment de les seqüències de treball i les comprovacions que s'han de fer en intervencions que no segueixen les normes habituals previstes pels fabricants.

    L'assessorament al personal de màquines, per tal de resoldre incidències que depassen la seva capacitat o competència.

    La definició d'actuacions d'emergència en casos d'avaria greu.

    L'anàlisi de disfuncions i el diagnòstic de les seves causes, en equips i instal·lacions.

    La direcció o coordinació de situacions d'emergència contra incendis, obturació de vies d'aigua i abandonament del vaixell.

    L'actuació en situacions compromeses entre...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR