DECRET 49/2014, de 8 d'abril, pel qual es modifica el Decret 280/2003, de 4 de novembre, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

Preàmbul

La Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives, va suposar una desregulació de l’activitat de les seccions de crèdit acollides a aquest marc legal en comparació amb la regulació que es preveia en la derogada Llei 1/1985, de 14 de gener, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de cooperatives, i va concretar les funcions d’aquesta figura com les pròpies d’un departament tresorer en el si d’un col·lectiu amb activitat cooperativa no financera, sense confusió possible amb el règim propi d’una entitat bancària, amb una activitat força regulada. Les entitats bancàries amb forma jurídica de cooperativa, d’altra banda, ja estan regulades en la Llei 13/1989, de 26 de maig, que aprova les normes reguladores de cooperatives de crèdit, d’àmbit estatal.

L’ajustament de l’actuació d’aquest tipus d’unitats internes tresoreres a la normativa esmentada permet denominar-les “secció de crèdit” i obliga les cooperatives a inscriure-les al Registre general de cooperatives, en una secció registral diferenciada. El marc normatiu existent és un marc de transparència del departament tresorer de les cooperatives i que respecta la llibertat i l’autonomia d’aquestes en la seva gestió, i són les mateixes cooperatives, amb les decisions que prenen els seus òrgans de govern, les responsables del bon funcionament de les seccions de crèdit.

Tanmateix, l’experiència demostra que el desenvolupament efectuat pel Decret 280/2003, de 4 de novembre, de desplegament de la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives, conté algunes disposicions que no eviten amb claredat la possibilitat d’incórrer, des d’aquest àmbit tresorer, en situacions o operacions que constitueixen un risc excessiu per al bon funcionament de l’activitat principal de la cooperativa i per a la confiança dipositada dels socis i de les sòcies. Així mateix, uns límits poc adequats tècnicament per a una empresa amb activitat principal no financera poden donar lloc a una percepció errònia de la funcionalitat d’aquesta activitat interna de les cooperatives per part dels socis i de terceres persones i equiparar-la a les activitats bancàries regulades. Aquesta confusió arriba al seu grau màxim quan, fins i tot, la cooperativa amb secció de crèdit desenvolupa paral·lelament activitats bancàries regulades a través d’acords amb entitats bancàries.

Ambdós aspectes es van intentar corregir mitjançant la promulgació del Decret 83/2010, de 29 de juny, pel qual es modifica el Decret 280/2003, de 4 de novembre, de desplegament de la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives, per la qual cosa es va considerar adequat desplegar determinats aspectes de funcionament i criteris que s’assenyalen a l’article 5 de la Llei 6/1998, de 13 de maig, sense oblidar l’objecte i finalitat d’aquestes seccions, d’acord amb el que descriu l’article 1 del text legal esmentat.

La Llei 2/2014, de 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, en el seu article 213, introdueix diferents modificacions a la Llei 6/1998, de 13 de maig, per tal de recuperar la raó originària de les seccions de crèdit, que és el finançament de l’activitat agrària cooperativitzada pels seus socis, de manera que fa més restrictiva la regulació existent i millora la solvència i la transparència de l’activitat de la secció de crèdit envers els socis, tant productors com col·laboradors de la cooperativa; concretament, hi ha la que afecta l’article 5.2 relativa a l’abast de l’activitat de la secció de crèdit respecte a l’activitat de la cooperativa, en el sentit que un dels seus indicadors a determinar reglamentàriament ha d’ésser la relació percentual entre els actius totals de la secció de crèdit i els actius totals de la cooperativa, amb els immobles valorats a preu de mercat amb una taxació independent o, si de cas hi manca, al valor comptable net, que no pot superar el 85%. Alhora, l’existència d’un període transitori excessivament ampli pel que fa a l’entrada en vigor de part de les normes promulgades en el Decret 83/2010, de 29 de juny, així com la constatació que per evitar, d’una banda, confusió de la funcionalitat d’aquestes unitats en relació amb la pròpia del sistema bancari, i de l’altra, per evitar l’exposició del col·lectiu de socis, productors o col·laboradors, a riscos excessius en l’àmbit de la seva activitat tresorera fan necessari modificar novament l’article 5 del Decret 280/2003, de 4 de novembre, i establir uns límits més estrictes pel que fa a la solvència d’aquestes entitats i en la ponderació de l’activitat de la secció de crèdit en el conjunt de la cooperativa, tot i que s’introdueix la possibilitat de flexibilitzar l’afectació dels actius amb l’autorització prèvia expressa en aquest sentit per part de la direcció general competent en la supervisió prudencial de les seccions de crèdit de les cooperatives. També es modifiquen els articles 7 i 8 perquè, d’una banda, l’Assemblea General de la cooperativa sigui la que marqui la política d’inversió dels fons...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR