ORDRE EMO/3/2011, de 24 de gener, per la qual es garanteixen els serveis essencials que s'han de prestar a la Comunitat Autònoma de Catalunya durant la vaga general del dia 27 de gener de 2011.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ
Rango de LeyOrdre

ORDRE

EMO/3/2011, de 24 de gener, per la qual es garanteixen els serveis essencials que s'han de prestar a la Comunitat Autònoma de Catalunya durant la vaga general del dia 27 de gener de 2011.

Vista la convocatòria de vaga formulada pels sindicats Confederació General del Treball (CGT), Confederació Nacional del Treball de Catalunya (CNT), Coordinadora Obrera Sindical (COS) i Solidaritat Obrera, prevista per al dia 27 de gener de 2011, de 0:00 a 24:00 hores i que afecta tots els treballadors i treballadores de la Comunitat Autònoma de Catalunya;

Vist que cal fer constar que en les empreses en què el treball s'organitzi per mitjà de sistema de torns, la vaga s'iniciarà amb el començament de l'últim torn anterior al dia de vaga i acabarà quan finalitzi l'últim torn de l'endemà. Al seu torn, durant la jornada del dia 26 de gener de 2011 cessaran en el seu treball els treballadors i treballadores i els funcionaris i funcionàries que prestin els seus serveis en sectors de producció de productes, béns, serveis i distribució que tingui efectes immediats durant el dia 27 de gener de 2011.

Atès que es tracta d'una vaga general que afecta totes les activitats que es desenvolupen en el territori de Catalunya i tant a personal laboral com funcionari i estatutari, cal vetllar per tots els serveis considerats essencials per a la població, que garanteixen drets constitucionals, llibertats públiques o béns constitucionalment protegits, i fixar-ne un contingut mínim, indispensable per garantir drets vitals i necessitats bàsiques, efectuant una restricció ponderada, justificada i proporcional del dret de vaga;

Atès que, d'acord amb el que estableix el Decret 120/1995, de 24 de març, i la disposició addicional tercera del Decret 52/2011, de 4 de gener, d'estructuració del Departament d'Empresa i Ocupació, el conseller d'Empresa i Ocupació té la facultat per a la determinació dels serveis mínims dins de l'àmbit territorial de Catalunya, en el cas de vagues de personal laboral d'empreses, entitats o institucions encarregades de la prestació de serveis essencials sobre els quals recaigui la titularitat de la competència, així com en cas de vagues de personal funcionari, laboral i estatutari que presti els seus serveis en departaments, organismes o entitats de la Generalitat de Catalunya;

Atès que cal distingir entre la fixació de serveis mínims per garantir els drets essencials de la ciutadania, objecte d'aquesta Ordre, i els serveis de seguretat i manteniment, que correspon fixar-los a les empreses una vegada escoltada la representació de les persones treballadores; aquests serveis de seguretat i manteniment garanteixen la seguretat de les persones i coses durant la vaga, així com el manteniment i preservació dels locals, maquinària, instal·lacions i matèries primeres, amb la única finalitat que es pugui reprendre el treball sense dificultat, tan bon punt finalitzi la vaga, tal com estableix l'article 6.7 del Reial decret legislatiu 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, i jurisprudència constitucional, entre la que cal citar la sentència 11/1981, de 8 d'abril;

Atès que l'autoritat governativa ha de dictar les mesures necessàries per tal de mantenir el servei essencial, tenint en compte que aquesta restricció ha de ser justificada i proporcional amb l'exercici legítim del dret de vaga, reconegut a l'article 28.2 de la Constitució i jurisprudència d'aplicació;

Atès que els serveis que presten les empreses que cobreixen els números telefònics d'urgències i emergències resulten necessaris i imprescindibles per atendre necessitats vitals i, per això, l'atenció de les urgències d'ordre públic, bombers, policia, violència de gènere, protecció civil, salvament marítim, urgències de serveis sanitaris i altres d'anàlegs han de considerar-se serveis essencials per a la comunitat, ja que la seva interrupció afectaria drets i béns constitucionalment protegits, ja que mitjançant la comunicació s'atenen els serveis esmentats;

Atès que el subministrament d'energia elèctrica, gas, abastament d'aigua potable, evacuació d'aigües residuals i enllumenat públic són elements imprescindibles per al desenvolupament de les necessitats ciutadanes que afecten la salut, la salubritat i la seguretat públiques i són mitjans necessaris per al desenvolupament d'altres drets, així com per donar servei als centres sanitaris i, en general, a totes aquelles empreses i institucions que presten serveis essencials per a la ciutadania;

Atès que els serveis de vigilància i d'extinció d'incendis de determinades instal·lacions és indispensable per mantenir la seguretat de la ciutadania, dret reconegut a l'article 17 de la Constitució, s'haurà de prestar aquest servei ininterrompudament durant la durada de la vaga, i també la prestació a d'altres activitats que requereixin custòdia;

Atès que el servei de transports de mercaderies i viatgers que duen a terme les empreses del sector s'ha de considerar un servei essencial per a la comunitat, ja que la seva interrupció afectaria drets i béns constitucionalment protegits, com són el dret a la circulació que estableix l'article 19 de la Constitució;

Atès que en el cas del transport de mercaderies cal garantir el transport d'aquelles que abasteixen els establiments sanitaris i aquelles que, per la seva naturalesa perible, no siguin susceptibles de conservació més enllà de 48 hores;

Atès que el moviment de viatgers i desplaçaments s'ha anat diversificant en els últims anys i les hores d'entrada i sortida de la feina i dels centres d'ensenyament i centres socials i sanitaris no es produeixen únicament en les anomenades hores punta, sinó que hi ha una distribució al llarg del dia que tendeix a homogeneïtzar-se, motivada, entre d'altres, per les jornades intensives, les flexibilitats horàries i la conciliació de la vida laboral i familiar, i atès que aquest fet afecta d'una manera especialment greu les persones sense vehicle particular, les persones grans, les persones amb disminució, i les persones que resideixen a zones més aïllades, que són les que substancialment depenen del mitjà col·lectiu de transport, cal garantir el desplaçament al llarg de tot el dia i no només en les hores punta, si bé donant la possibilitat als diferents operadors perquè s'intensifiqui la freqüència de pas en aquells períodes en els quals l'afluència d'usuaris sigui superior;

Atès que per garantir la seguretat del trànsit tant en les poblacions com en les carreteres i els túnels és necessari el control permanent de les instal·lacions i els semàfors, i tenir la capacitat d'actuació immediata en cas de situacions de risc, com poden ser accidents, incendis, etc., per fer front a les incidències o emergències que es produeixin;

Atès que per poder garantir la seguretat de la circulació viària cal assegurar el pas en les àrees de peatge, com a element regulador, tant per les vies automàtiques com per les vies manuals, amb una presència mínima de personal, per així modular-les en funció de la intensitat de les situacions de risc que puguin produir-se com a conseqüència del trànsit, així com assegurar les activitats de control i de manteniment, d'assistència i de senyalització d'incidències a causa de la seva relació directa amb la seguretat, per la qual cosa totes aquestes activitats han de ser considerades essencials;

Atès que els mitjans de comunicació i els ens que en depenen tenen, entre d'altres, una funció informativa que cal considerar un dret essencial dels ciutadans, el qual ha de realitzar-se conforme als principis assenyalats a l'article 20 de la Constitució;

Atès que els serveis funeraris s'han de considerar serveis essencials ja que afecten drets com la salut i la salubritat, i altres prestacions bàsiques, recollits a l'article 43 de la Constitució, s'ha de garantir la recollida dels difunts quan no es disposi de les instal·lacions adequades que permetin ajornar-ne el trasllat, d'acord amb el que s'exigeix a la Llei de policia mortuòria sanitària i, en cas que se superi la capacitat de les instal·lacions de refrigeració, s'efectuarà el trasllat a les sales de vetlla i al cementiri o la incineradora; segons el cas, caldrà realitzar també la feina de neteja de nínxols, així com les feines de paleta i mantenir una dotació mínima per realitzar els serveis administratius i d'atenció als familiars;

Atès que el servei que presten els centres d'assistència, teleassistència i serveis socials que no depenen directament de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, s'ha de considerar de caràcter essencial per als interessos generals de la comunitat perquè afecta a un col·lectiu especialment vulnerable, que depèn de l'assistència de terceres persones per realitzar les seves funcions vitals imprescindibles;

Atès que la vaga afecta entre d'altres activitats un...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR