DECRET 19/2006, de 14 de febrer, sobre el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

19/2006, de 14 de febrer, sobre el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres.

Segons el que estableix l'article 9.22 de l'Estatut d'autonomia, la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria de cambres oficials de comerç, indústria i navegació, sens perjudici del que disposa l'article 149.1.10 de la Constitució.

Les normes generals relatives al règim electoral de les cambres s'estableixen al capítol 4 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació i del Consell General de les Cambres, i al Decret 21/2002, de 22 de gener, sobre el règim electoral.

Aquest Decret actualitza el règim electoral d'aplicació a les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya, basant-se en l'experiència d'anteriors processos electorals per a la renovació de llurs òrgans de govern, i incorpora la regulació de la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres, creat per la Llei 14/2002, de 27 de juny.

S'estructura en dos títols. El primer, que es configura en deu capítols, regula el procediment electoral dels òrgans de govern de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya, i el segon, amb un capítol únic, regula la constitució del Consell General de les Cambres, i la forma de provisió de les vacants que posteriorment puguin produir-se.

El capítol 1 fixa els drets electorals, defineix els subjectes d'aquests drets, regula el seu exercici, així com els requisits que s'han de reunir per ser elegibles per sufragi dels electors o electores, preveient el supòsit que el subjecte del dret desenvolupi l'activitat econòmica en diverses demarcacions camerals o en diversos grups, regulant quan surti elegit en més d'una demarcació o grup.

El capítol 2 es refereix a l'obertura del procés electoral com a inici del procés d'actualització del cens electoral que s'ha d'estructurar segons el que estableix l'article 17 de la Llei 14/2002, de 27 de juny. S'estableix l'obligatorietat d'exposició pública del cens així com el procediment de reclamacions.

El capítol 3 regula els requisits d'informació i publicitat general que cal donar a la convocatòria d'eleccions així com la informació que ha de constar a l'esmentada convocatòria. Es preveu un termini mínim de 60 dies entre la convocatòria i la data de les eleccions.

El capítol 4 regula la composició, constitució, funcions i procediment de les juntes electorals.

El capítol 5, que regula les candidatures, s'estructura en dues seccions: la primera fa referència a les candidatures corresponents a les vocalies elegibles per sufragi dels electors o electores i la segona es refereix a les candidatures a proposta de les organitzacions empresarials.

La secció 1a del capítol 5 s'inicia amb els requisits que ha de reunir la presentació de candidatures; terminis de presentació, identificació del candidat o candidata, escrits de suport, acreditació de la personalitat i altres, i continua amb la regulació de l'exposició de les candidatures i les al·legacions que les persones interessades poden presentar, que han de ser resoltes per la junta electoral. Finalment s'assenyala el procediment i el termini en què la junta electoral ha de procedir a proclamar els candidats o candidates.

La secció 2a s'ocupa del procediment de presentació de les candidatures relatives als llocs de vocal del ple a ocupar per persones de reconegut prestigi en la vida econòmica, dins de la demarcació de cada cambra, i que han de ser proposades per les organitzacions empresarials més representatives. En primer lloc, s'estableixen els requisits de representativitat de les organitzacions empresarials proponents. A continuació es regula la presentació, davant la junta electoral, de les llistes de candidatures per part de les organitzacions empresarials proponents, així com la documentació que ha d'acompanyar les esmentades llistes, relativa a la pròpia organització i als candidats o candidates individualment. Continua amb la regulació de l'exposició de les candidatures i les al·legacions que les persones interessades poden presentar, que han de ser resoltes per la junta electoral. Finalment s'estableix el procediment i el termini en què la junta electoral ha de procedir a proclamar els candidats o candidates.

Al capítol 6 es regula el procediment del vot per correu, per tal de possibilitar el vot als electors o electores que prevegin que a la data de realització de les votacions no podran exercir el seu dret personalment, regulant totes les fases del procés com són l'emissió, la sol·licitud i els models i la tramesa dels vots.

El capítol 7 fa referència a la composició de les meses electorals, tant per a les eleccions dels candidats o candidates elegits per sufragi dels electors o electores, com per les dels candidats o candidates a proposta de les organitzacions empresarials.

El capítol 8, que regula les eleccions, s'ha estructurat en dues seccions, corresponents la primera a les eleccions pel sufragi dels electors o electores, i la segona a les eleccions dels candidats o candidates proposats per les organitzacions empresarials. En ambdós casos els aspectes regulats en aquestes seccions són la constitució de la mesa electoral, la intervenció, l'exercici del vot, la votació, l'escrutini i la verificació dels resultats, amb la consegüent comunicació a tots els qui han estat candidats o candidates i el lliurament de les credencials corresponents.

L'objecte del capítol 9 és la constitució dels òrgans de govern de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya que es limita a regular l'acte de constitució del ple i a donar línies generals de procediment, reservant el procediment concret d'elecció de la presidència i altres càrrecs del comitè executiu als respectius reglaments de règim interior de cada cambra. També s'estableix el període de mandat dels nous òrgans de govern, així com la composició i el funcionament de la comissió gestora.

El capítol 10 regula el procediment per declarar les vacants al ple i la seva provisió, així com dels casos de cessament de la presidència i d'altres càrrecs del comitè executiu.

Per últim, el capítol únic del títol segon regula la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres, les vacants i la seva provisió, així com els casos de cessament de la presidència i d'altres càrrecs del comitè executiu.

En el procediment d'elaboració d'aquest Decret han estat consultades les cambres oficials de comerç, indústria i navegació i el Consell General de les Cambres, i les organitzacions empresarials intersectorials i territorials més representatives.

Per això, de conformitat amb les facultats conferides legalment, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Comerç, Turisme i Consum, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

TÍTOL 1

Del règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació

Capítol 1

Drets electorals

Article 1

Subjectes dels drets electorals

1.1 Tenen dret electoral actiu i passiu en les respectives cambres oficials de comerç, indústria i navegació les persones naturals o jurídiques inscrites en l'últim cens format, revisat i aprovat per la cambra respectiva, d'acord amb el seu reglament de règim interior, sempre que compleixin els requisits d'edat i capacitat que preveu la legislació electoral general vigent.

1.2 S'entén per últim cens aprovat el resultant després d'haver-hi incorporat les modificacions produïdes a conseqüència de les reclamacions derivades de l'exposició pública del cens, que hagin adquirit fermesa en via administrativa.

Article 2

Exercici del dret electoral actiu

2.1 Les persones naturals exerciran el seu dret electoral actiu personalment. Les persones jurídiques exerciran el seu dret electoral actiu mitjançant les seves representacions legals o representació amb poder suficient. S'entén per poder suficient: un poder especial, que faculti la representació de la persona jurídica per emetre el vot o un poder que faculti per comparèixer davant qualsevol administració pública, formalitzats en escriptura pública. Les entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, exerciran el seu dret electoral mitjançant la persona que acrediti la seva representació amb el document original.

2.2 Quan la representació de les persones jurídiques o de les entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, l'ostenti de manera solidària més d'una persona, només podrà exercir el dret la primera que es presenti en el col·legi electoral. Quan la representació de les persones jurídiques l'ostenti de forma solidària més d'una persona natural, només podrà exercir el dret la primera que es presenti en el col·legi electoral. Si la representació és mancomunada, l'hauran d'exercir totes les persones representants conjuntament en la forma que determinin els estatuts socials.

2.3 A sol·licitud dels electors o electores persones jurídiques, la persona titular de la secretaria general de la cambra estendrà una tarja censal, que s'ajustarà al model normalitzat, a les persones que acreditin els esmentats poders, que podrà ser utilitzada a l'hora...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR