DECRET 57/1989, de 24 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic d'atorgament i modificació de les concessions de serveis públics regulars de transport de viatgers per carretera de caràcter lineal.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

La promulgació de la Llei 12/1987, de 28 de maig, ha representat la renovació del marc jurídic dels transports de viatgers per carretera a Catalunya.

El desenvolupament normatiu necessari d'aquesta Llei, per poder ordenar en tot el seu detall i d'una manera integrada i global el transport de viatgers en l'àmbit territorial de Catalunya, presenta una gran complexitat atesos els aspectes múltiples que s'hi contemplen que han de ser objecte de desplegament reglamentari, i molt concretament, el de la implantació del sistema de concessions zonals com a instrument necessari per assolir la necessària racionalitat i economia en l'explotació del transport públic de viatgers a Catalunya.

Si bé cal disposar, doncs, d'aquest instrument, abans d'abordar el desenvolupament de la Llei en la seva globalitat, el propi text legal preveu que les peticions de nous serveis regulars se sol·licitaran de conformitat amb el que estableix la Llei, i per tant, cal procedir a regular de forma immediata el procediment d'atorgament dels nous serveis lineals que se sol·licitin.

Alhora, s'inclouen en aquesta disposició uns preceptes encaminats a agilitar al màxim la tramitació de la modificació de determinades circumstàncies de prestació dels serveis que, no afectant els tràfics de tercers, permetin una més gran flexibilitat en les condicions d'explotació i alhora comportin un millor servei a l'usuari.

Per tot el que s'ha exposat, a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i d'acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Capítol I Disposicions generals

Article 1

Podran ser concessionaris de serveis lineals les persones físiques o jurídiques que compleixin les condicions següents: 1.1 Tenir la nacionalitat espanyola o la d'un país estranger amb el qual, en virtut del que estableixen el tractats o els convenis internacionals subscrits per l'Estat espanyol, no sigui exigible aquest requisit. 1.2 Acreditar les condicions necessàries de capacitació professional, honorabilitat i capacitat econòmica, de conformitat amb la legislació aplicable. 1.3 Complir les obligacions de caràcter fiscal, laboral i social exigides per la legislació vigent.

Article 2

2.1 No s'atorgaran concessions de serveis lineals quan els serveis comportin reiteració d'uns altres ja existents, sens perjudici del que preveu l'article 21.3 de la Llei 12/1987, de 28 de maig. 2.2 Es considerarà que existeix reiteració quan el tràfic de viatgers entre les poblacions que hagi d'incloure el servei ja es trobi ben atès amb els serveis existents. A l'afecte d'apreciar la suficiència dels serveis existents per atendre adequadament el tràfic de viatgers, la Direcció General de Transports prendrà en consideració les circumstàncies següents:

  1. La capacitat econòmica de l'empresa o empreses concessionàries existents que hauran d'assegurar una gestió adequada dels serveis i permetre assumir el progressiu augment de tràfic de viatgers.

  2. El nombre i el tipus d'expedients sancionadors incoats i resolts per incompliment de les condicions de la concessió relatius a insuficiències en la prestació del servei.

  3. La coincidència d'itinerari entre els serveis existents i el sol·licitat.

  4. Qualsevol altre circumstància de naturalesa anàloga a les anteriors que a criteri de la Direcció General de Transports impliqui la no procedència de l'atorgament d'una nova concessió.

Article 3

Podran concedir-se nous serveis regulars que coincideixin totalment o parcialment amb els del ferrocarril, sempre i quan la companyia ferroviària afectada no demostri suficientment que el nou servei ha de comportar una minoració no justificada del tràfic ferroviari, i que el servei per ferrocarril en les condicions en què es presta, serveix de forma eficaç el tràfic de viatgers entre les poblacions afectades.

Article 4

4.1 L'administració podrà autoritzar, excepcionalment i per raons d'interès públic la unificació de dues o més concessions de serveis lineals. La unificació es considera, en tot cas, com una nova concessió, que comporta l'extinció de les anteriors i que tindrà com a període de durada, comptabilitzat en el moment de la sol·licitud de la unificació, la mitjana dels anys de vigència que restin a les concessions que s'unifiquen. 4.2 Les concessions que resultin de la unificació de dos o més concessions de serveis lineals no tindran la consideració de concessions de serveis zonals.

Capítol 2 Atorgament de concessions de serveis públics regulars de transport de viatgers per carretera de caràcter lineal

Article 5

Les concessions de serveis lineals s'atorguen mitjançant el procediment de concurs, que tindrà com a base el plec de condicions jurídiques, econòmiques i administratives aprovat per la Direcció General de Transports.

Article 6

6.1 El sol·licitant d'una concessió de servei lineal presentarà davant el Servei Territorial de la Demarcació de Transports competent la instància corresponent, on hauran de figurar les dades relatives a la seva personalitat jurídica, i les dades essencials identificatives del servei que es proposa: itinerari, calendari i expedicions. 6.2 El Servei Territorial de la Demarcació de Transports competent serà aquell pel qual transcorri la major part de l'itinerari del nou servei lineal sol·licitat. En el supòsit de coincidència entre el percentatge d'itinerari que correspon a dues o més demarcacions, s'entendrà com el competent el de la demarcació en la qual estigui domiciliada l'empresa sol·licitant.

Article 7

La Direcció General de Transports, tenint en compte la concurrència dels requisits que estableix l'article 2 d'aquest Decret, i l'adeqüació, si escau, del servei que es proposa al Pla de transports de viatgers de Catalunya i a altres instruments planificadors existents, resoldrà de forma motivada en relació amb l'admissió a tràmit de la sol·licitud, amb l'informe previ dels serveis territorials de les demarcacions de transports afectades i de les comissions consultives territorials corresponents de la Comissió de Transports de Catalunya.

Article 8

En el supòsit que la sol·licitud hagi estat admesa a tràmit, el peticionari disposarà d'un termini de 30 dies per presentar un projecte d'explotació, del qual se n'hauran de lliurar tants exemplars com demarcacions de transports per a l'àmbit de les quals hagi de transcórrer el servei, més un exemplar per als serveis tècnics de la Direcció General de Transports, en el qual hauran de figurar:

  1. Una memòria justificativa del servei.

  2. Descripció detallada de l'itinerari, dades principals de les poblacions compreses, i plànol a escala del recorregut, amb expressió dels trajectes coincidents amb altres serveis regulars.

  3. Concreció geogràfica dels llocs de parada a les poblacions del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR