DECRET 169/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions oficials de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET

169/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions oficials de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, va establir els ensenyaments de règim general i determinats ensenyaments de règim especial i va facultar el Govern, prèvia consulta a les comunitats autònomes, a establir nous ensenyaments de règim especial.

En ús de la facultat esmentada es promulgà el Reial decret 1913/1997, de 19 de desembre, pel qual es van configurar com a ensenyaments de règim especial els que condueixen a l'obtenció de les titulacions oficials de tècnics d'esport.

D'altra banda, el Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, pel qual s'aprovà el Text únic de la Llei de l'esport, determina els principis rectors de la política esportiva i concreta la necessitat de formar de manera adequada i competent el personal tècnic professional necessari per aconseguir augmentar la qualitat tècnica de l'esport.

La consolidació de la lliure circulació de professionals en la Unió Europea fa necessari un sistema de transparència en les qualificacions que faciliti el reconeixement per part dels diferents estats membres. En aquest sentit, cal fer referència a les directives europees que afecten el sistema de reconeixement de títols iniciada per la Directiva 92/51/CEE del Consell, de 18 de juny, relativa al segon sistema general de reconeixement de formacions professionals, que completa la Directiva 89/48/CEE. Aquestes directives i altres recomanacions tècniques de grups de treball específics orienten a establir la formació de tècnics esportius basada en la correspondència de la qualificació en cinc nivells, i defineixen en cada cas el perfil professional, els àmbits de competència i coneixements associats i els estàndards europeus sobre les condicions d'accés, les durades mínimes i l'acreditació.

La formació de tècnics d'esport a Catalunya ha estat tradicionalment associada, d'una banda, a les federacions esportives catalanes, a través de les seves escoles de formació de tècnics i entrenadors, i de l'altra, a l'Escola Catalana de l'Esport, com a centre docent de la Generalitat amb competències per impartir i autoritzar formació en l'àmbit de l'esport, segons preveu el Decret legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text únic de la Llei de l'esport. Tots dos han estat, fins ara, els ens responsables del procés de formació de tècnics. Aquest procés formatiu, que ha permès atendre les necessitats generades en l'àmbit esportiu amb un gran nivell de qualitat, ha constituït també un sistema de formació molt heterogeni. Les característiques formatives i les peculiaritats de les diferents modalitats, disciplines i especialitats esportives comporta la necessitat d'establir un sistema educatiu que permeti, alhora, la flexibilitat suficient per atendre aquesta diversitat i la definició d'un marc estructural comú que asseguri els estàndards europeus i la transparència en les qualificacions a què es fa referència en el paràgraf anterior.

Els motius exposats fan que es consideri necessari regular a Catalunya l'ordenació dels ensenyaments de règim especial que condueixen als títols de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport establint els principis que hauran de marcar el desenvolupament curricular de les modalitats que s'estableixin i els aspectes bàsics per a la seva implantació.

En virtut de tot això, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera d'Ensenyament i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Decret és establir l'ordenació general dels ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport aprovades pel Reial decret 1913/1997, de 19 de desembre.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquest Decret és d'aplicació als centres públics i privats que imparteixen i a l'alumnat que segueix els ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions oficials de tècnics d'esport en l'àmbit territorial de Catalunya.

Article 3

Llengua vehicular d'aprenentatge

3.1 El català, com a llengua pròpia de Catalunya, ho és també dels ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport. S'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge.

3.2 D'acord amb els organismes representatius d'Era Val d'Aran, s'han de fixar els continguts que s'impartiran en aranès en els centres docents d'Era Val d'Aran.

3.3 En qualsevol cas, es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumnat, d'acord amb la legislació vigent.

Capítol 2

Finalitat, ordenació i objectius

Article 4

Finalitat dels ensenyaments

4.1 Els ensenyaments que condueixen a les titulacions oficials de tècnics d'esport tindran per finalitat proporcionar als alumnes la formació necessària en la modalitat, la disciplina o l'especialitat esportiva amb l'objectiu de:

  1. Adquirir una formació de qualitat que garanteixi la competència tècnica i professional característica de cada títol.

  2. Conèixer les característiques i l'organització de la modalitat, disciplina o especialitat esportiva, com també els drets i les obligacions que es deriven de l'exercici de la seva activitat.

  3. Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per desenvolupar la seva activitat en condicions de seguretat, inclosos els coneixements adequats en matèria d'atenció sanitària immediata.

  4. Adquirir els coneixements per potenciar els valors educatius i ètics de l'esport: convivència, respecte, solidaritat i esforç.

  5. Garantir la qualificació professional en la iniciació, el perfeccionament tècnic, l'entrenament i la direcció d'equips i esportistes de la modalitat, disciplina o especialitat esportiva.

  6. Adquirir una identitat i maduresa professional motivadora de futurs aprenentatges i d'adaptació als canvis en les qualificacions.

4.2 S'han de fomentar les actuacions generals que promoguin els ensenyaments de tècnic d'esport i tècnic superior d'esport i que afavoreixin el coneixement i l'interès de l'alumnat.

S'han de desplegar les actuacions específiques que possibilitin l'orientació i la informació a l'alumnat.

Article 5

Ordenació i objectius dels ensenyaments

Els ensenyaments que condueixen a l'obtenció dels títols oficials s'ordenen en dos graus:

5.1 Al grau mitjà li correspon la formació que conduirà a l'obtenció del títol de tècnic d'esport en la corresponent modalitat, disciplina o especialitat esportiva, i tindrà com a objectius formatius proporcionar les competències necessàries per a:

  1. Iniciar i perfeccionar l'execució tècnica i tàctica dels esportistes.

  2. Programar i dirigir l'entrenament d'esportistes i equips.

  3. Conduir i acompanyar persones o grups durant la pràctica esportiva.

  4. Dirigir esportistes i equips en competicions de nivell bàsic i de nivell mitjà.

  5. Promoure l'organització de les activitats de la seva modalitat o especialitat esportiva i participar-hi.

  6. Garantir la seguretat i, si cal, prestar l'atenció sanitària immediata.

    5.2 Els ensenyaments corresponents al grau mitjà s'organitzaran en dos nivells. El primer nivell tindrà per objectiu proporcionar a l'alumnat els coneixements i la capacitació bàsica per iniciar, conduir i acompanyar persones o grups en la pràctica de la modalitat esportiva corresponent i promoure i dirigir la participació d'esportistes en competicions de la modalitat esportiva corresponent, garantint la seguretat de les persones practicants. El segon nivell completarà els objectius formatius previstos per al grau mitjà.

    5.3 Al grau superior li correspon la formació que conduirà a l'obtenció del títol de tècnic superior d'esport en la corresponent modalitat, disciplina o especialitat esportiva, i tindrà com a objectius formatius proporcionar les competències necessàries per a:

  7. Planificar i dirigir l'entrenament d'esportistes i equips.

  8. Dirigir els esportistes i equips durant la seva participació en competicions d'alt nivell.

  9. Dirigir i coordinar tècnics d'esport de nivell inferior.

  10. Garantir la seguretat dels tècnics de la mateixa modalitat o especialitat esportiva que estiguin sota la seva dependència.

  11. Dirigir un departament, secció o escola de la seva modalitat o especialitat esportiva.

    Capítol 3

    Estructura, organització i requisits d'accés

Article 6

Estructuració dels ensenyaments

6.1 Els ensenyaments de cada nivell i grau s'estructuraran en els blocs següents:

  1. Un bloc comú que estarà format per crèdits transversals, coincidents i obligatoris per a totes les modalitats, disciplines i especialitats esportives. En aquests crèdits es troba el suport científic, de caràcter tècnic i pràctic, requerit per a l'inici, l'adaptació i el perfeccionament de les activitats motores, i s'estableixen les bases genèriques per a l'especialització, l'adquisició de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR