DECRET 56/2001, de 20 de febrer, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

56/2001, de 20 de febrer, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics.

L’article 27 de la Constitució de 1978 recull el dret a l’educació com un dels drets fonamentals de la persona, l’exercici del qual, en l’àmbit de l’ensenyament bàsic, té caràcter obligatori i gratuït.

El mateix article estableix l’obligació dels poders públics de garantir el dret a l’educació mitjançant una programació de l’ensenyament amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents.

La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, estableix en relació amb el règim d’admissió d’alumnes que una programació adequada de les places escolars gratuïtes, en els àmbits territorials corresponents, garantirà tant l’efectivitat del dret a l’educació com la possibilitat de triar el centre docent.

Així mateix, l’article 20.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, concreta com a criteris prioritaris per adjudicar plaça escolar les rendes anuals de la unitat familiar, la proximitat del domicili i l’existència de germans matriculats al centre. Alhora estableix que, en cap cas, no hi haurà discriminació en l’admissió d’alumnes per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça o de naixement.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l’avaluació i el govern dels centres docents, preveu l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials, i especifica que les administracions educatives garantiran l’escolarització d’aquests alumnes en els centres docents sostinguts amb fons públics, alhora que defineix que s’entén per alumnes amb necessitats educatives especials aquells que pateixen discapacitats físiques, psíquiques o sensorials, que manifesten trastorns greus de conducta o que estan en situacions socials o culturals desfavorides.

La norma esmentada preveu també l’admissió d’alumnes a determinats ensenyaments, i estableix alguns criteris de prioritat. Concretament, en els procediments d’admissió d’alumnes a centres que imparteixen educació secundària obligatòria, la prioritat dels alumnes que provinguin de centres de primària que tinguin adscrits; en l’admissió d’alumnes als ensenyaments de grau superior de formació professional la prioritat, quan no hi hagi places suficients, és per als alumnes que hagin cursat la modalitat de batxillerat que en cada cas es determini i, un cop aplicat aquest criteri, caldrà atenir-se a l’expedient acadèmic; els alumnes que cursin simultàniament ensenyaments reglats de música o dansa i ensenyaments de règim general tenen prioritat per a l’admissió als centres que imparteixin aquests ensenyaments de règim general que determini l’Administració educativa.

També s’estableix, a la Llei orgànica 9/1995, la possibilitat que les administracions educatives poden preservar una part de les places de formació professional de grau superior als alumnes que hi accedeixin mitjançant la prova que estableix l’article 32 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu.

L’admissió d’alumnes en els centres docents sostinguts amb fons públics té com a objectiu assolir la millor atenció a les necessitats educatives de l’alumne, i es regeix pels principis d’equitat, igualtat, integració i cohesió social, garantint la transparència del procés i l’efectivitat del dret a l’educació així com la possibilitat d’escollir el centre docent, atenent el seu projecte i caràcter propi.

El Decret 72/1996, de 5 de març, modificat pel Decret 53/1997, de 4 de març, va establir el marc general d’admissió d’alumnes en els centres docents públics i privats concertats. El Decret 299/1997, de 25 de novembre, regula l’atenció educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Des de la seva publicació s’han produït modificacions substancials en normes de caràcter general, com és ara el Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, pel qual es despleguen determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu i es regula l’admissió d’alumnes a la formació professional específica.

Alhora, ha anat canviant la realitat educativa de Catalunya. En aquests darrers anys s’ha intensificat l’arribada de ciutadans d’altres països, als quals cal acollir de forma adequada i facilitar-los l’accés dels seus fills a l’educació en condicions d’equitat, de manera que s’afavoreixin la seva integració efectiva i la cohesió social de la societat catalana. Amb aquest objectiu, aquest Decret estableix la prioritat d’accés dels alumnes amb necessitats educatives especials a un nombre predeterminat de places escolars.

El Decret estableix també la participació dels ajuntaments i de tots els sectors educatius en els procediments d’admissió d’alumnes, així com la dels òrgans institucionals de participació i consulta. De forma específica, aquesta disposició determina les atribucions dels ajuntaments en relació amb l’admissió d’infants al primer cicle de l’educació infantil, quan l’ens local n’assumeixi les competències.

Amb la finalitat de garantir el dret a la igualtat en l’accés al bé públic de l’educació de tots els infants, sense cap condicionament per raó de la situació personal o social, aquest Decret estableix el procediment formal d’admissió d’alumnes al segon cicle d’educació infantil en els centres sostinguts amb fons públics, atès que la societat catalana ha assolit l’escolarització universal de la població de l’edat corresponent a aquest cicle.

Les modificacions de caràcter normatiu i els canvis socials indicats, així com el fet de la culminació del procés d’implantació del nou sistema educatiu i la conveniència de poder disposar d’una reglamentació general i d’un procediment amb la màxima claredat i simplificació, fan necessària aquesta nova normativa.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya i l’informe de la Comissió de Govern Local, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions de caràcter general

Article 1

Àmbit d’aplicació

Aquest Decret regula els processos d’admissió d’alumnes en els centres sostinguts amb fons públics, totalment o parcial, que imparteixen ensenyaments reglats de règim general o de règim especial, i en les escoles de música i de dansa sostingudes amb fons públics.

Article 2

Principis generals

2.1 Tots els alumnes tenen dret a una plaça escolar que els garanteixi l’educació obligatòria i gratuïta.

2.2 Correspon al Departament d’Ensenyament garantir que sigui efectiu aquest dret, mitjançant la programació general i l’oferta anual de llocs escolars sostinguts amb fons públics.

2.3 El règim d’admissió d’alumnes en els centres sostinguts amb fons públics es regeix pels principis d’equitat, igualtat i integració i cohesió social, garantint als pares, mares o tutors, i als alumnes quan són majors d’edat, el dret a l’educació i la possibilitat d’escollir centre docent, tenint en compte les necessitats educatives de l’alumne i els llocs oferts.

2.4 Els ajuntaments, els consells escolars, els titulars dels centres, les directores i els directors, i els pares, mares o tutors dels alumnes dels centres públics i dels centres privats concertats intervenen en els processos d’admissió.

2.5 En l’admissió dels alumnes, els centres docents sostinguts amb fons públics no poden establir cap mena de discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça, sexe, naixement, nacionalitat o qualsevol altra de caràcter personal o social.

2.6 L’admissió d’alumnes no es pot condicionar als resultats de proves o exàmens, llevat d’aquells que estiguin previstos en aquest Decret i en la normativa reguladora dels corresponents ensenyaments, ni tampoc a la pertinença a cap mena d’entitat o associació, o a cap mena d’aportació econòmica o personal.

2.7 Per ser admès en un centre docent, l’alumne ha de tenir tots els requisits d’edat, acadèmics i la resta, exigits per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR