DECRET 230/2013, d'1 d'octubre, de règim sancionador en matèria d'infància i adolescència, en l'àmbit competencial de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyDecret

Preàmbul

I

L’article 164.2 de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència estableix que el Govern de la Generalitat ha de determinar per reglament l’òrgan o els òrgans competents per a la incoació, la tramitació i la resolució dels expedients sancionadors que s’incoïn en virtut d’aquesta Llei quan la infracció es produeixi en el seu àmbit competencial.

L’atribució expressa de competència és essencial per garantir la correcció formal en l’exercici de la potestat sancionadora i per aplicar les infraccions que preveu la Llei, tal com requereix l’article 103.1 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

Pel que fa al cas, l’actual norma d’atribució expressa de competència sancionadora en matèria d’infància i adolescència, el Decret 75/2006, d’11 d’abril, de desplegament de la Llei 8/1995, de 27 de juliol, d’atenció i protecció dels infants i adolescents, en l’àmbit sancionador, no és aplicable en el nou règim sancionador, en quedar derogades la Llei 8/1995, de 27 de juliol, d’atenció i protecció dels infants i adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l’adopció, i la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l’adopció.

Certament, la disposició derogatòria de la Llei 14/2010, del 27 de maig, no deroga explícitament el Decret 75/2006, d’11 d’abril, però, sí les disposicions reglamentàries que la contradiuen. En aquest sentit, la tècnica normativa emprada en el Decret 75/2006, d’11 d’abril, per atribuir la competència sancionadora, que uneix de manera indestriable l’atribució competencial i les conductes sancionables que preveuen les lleis 8/1995, de 27 de juliol, i 37/1991, de 30 de desembre, ara derogades, en fa inviable l’aplicació en l’àmbit sancionador de la nova Llei.

La nova norma incorpora, en el capítol IV, previsions relatives als mitjans de comunicació social i a la publicitat, en la mesura que permeten desenvolupar les obligacions sobre aquestes matèries que conté la Llei 14/2010, del 27 de maig, l’incompliment de les quals determina l’aplicació de les sancions corresponents.

Aquesta incorporació també permet refondre en una sola norma sancionadora les regulacions vigents sobre infraccions i sancions, i simplifica així l’ordenament jurídic, d’acord amb els principis que conté l’article 2 de la Llei 10/2011, del 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, segons el qual “l’actuació pública s’ha d’inspirar en els principis de simplificació administrativa i normativa, de racionalització de les administracions públiques i de no-imposició de càrregues que comportin un cost innecessari per als ciutadans i per a l’activitat econòmica”.

La competència en infància i adolescència, en el moment de l’aprovació d’aquest Decret, està atribuïda al Departament de Benestar Social i Família, d’acord amb l’article 3.10.5 del Decret 200/2010, de 27 de desembre, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.

Dintre de l’estructura orgànica del Departament de Benestar Social i Família, la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) és l’òrgan administratiu designat per “incoar i resoldre els procediments sancionadors derivats de l’aplicació de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència”, d’acord amb el mandat ja recollit a l’article 59.1.r) del Decret 332/2011, de 3 de maig, de reestructuració del Departament de Benestar Social i Família.

Tanmateix, el Decret 332/2011, de 3 de maig, no preveu de manera expressa l’òrgan competent per instruir els expedients administratius corresponents, la qual cosa és rellevant en la mesura que són aplicables, en el dret administratiu sancionador, amb matisos, les garanties dels articles 24 i 25 de la Constitució, i les garanties legals corresponents, entre les quals hi ha la separació deguda entre l’òrgan sancionador i l’òrgan instructor, que preveu l’article 103.2 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost.

D’altra banda, el Decret 332/2011, de 3 de maig, tampoc ha fet una delimitació precisa dels tipus sancionadors que són competència de la DGAIA, ni ha delimitat els que, pel contingut i naturalesa, poden correspondre a altres òrgans.

Concretament, l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció (ICAA) és l’organisme autònom administratiu encarregat de la proposta, el seguiment i el suport de les famílies i les entitats col·laboradores en matèria d’adopció i d’acolliment familiar, d’acord amb l’article 3 de la Llei 13/1997, de 19 de novembre, de creació de l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció, en la redacció que en fa l’article 111 de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l’activitat administrativa. Per aquesta raó, l’ICAA disposa del coneixement i l’estructura orgànica necessaris per instruir i resoldre els expedients sancionadors referits a aquests àmbits.

De fet, la DGAIA i l’ICAA i, en el seu moment, el Servei d’Inspecció i Registre de la Direcció de Serveis del Departament d’Acció Social i Ciutadania, venien exercint una part substancial de competència sancionadora derivada de la Llei 8/1995, ara derogada, en l’àmbit de la infància i l’adolescència per atribució directa dels articles 9, 11 i 12 del Decret 75/2006, d’11 d’abril.

II

La Llei 10/2011, del 29 de desembre, ha modificat els articles 157, 158, 159 i 161 de la Llei 14/2010. D’una banda, ha introduït noves infraccions en l’àmbit de la infància i l’adolescència sobre les quals cal igualment acordar l’atribució competencial corresponent i, de l’altra, ha introduït la possibilitat de substituir determinades infraccions per mesures educatives i socials, la concreció de les quals requereix igualment d’un desplegament reglamentari.

Les mesures educatives o socials establertes per substituir les sancions econòmiques requereixen un desplegament reglamentari mínim i bàsic, remissió que preveu la mateixa Llei, per garantir la seguretat jurídica i el principi de legalitat en matèria sancionadora.

Pel que fa al cas, el desplegament reglamentari de les mesures substitutòries es caracteritza pels trets essencials següents:

  1. L’establiment d’un mínim i un màxim de durada que predetermini normativament la mesura, tenint en compte la gravetat de la infracció, que l’òrgan sancionador ha de graduar, igual que en les sancions econòmiques, d’acord amb els criteris que preveu l’article 163 de la Llei 14/2010, del 27 de maig.

  2. La predeterminació normativa dels tipus d’activitats formatives i socials que poden ser imposades en substitució de les sancions econòmiques, totes elles organitzades necessàriament per entitats públiques o privades sense ànim de lucre adreçades a finalitats relacionades amb l’àmbit de protecció dels infants i adolescents, procurant, d’aquesta manera, que la reparació de la conducta il·lícita tingui lloc en el mateix sector dels interessos generals on s’ha produït el dany objecte de sanció.

El Decret ha estat objecte d’informe per part del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), atès que aquest òrgan també té atribuïdes funcions sancionadores en el desplegament de la funció de protecció de la infància i l’adolescència, que li reserva la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya.

Atès el que estableixen el títol VI de la Llei 14/2010, del 27 de maig, l’article 26.e) de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i el capítol II del títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, i vist el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR