DECRET LEGISLATIU 13/1994, de 26 de juliol, pel qual s'aprova l'adequació a la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú de les lleis que afecten el Departament de Governació en matèria de règim local, joc, espectacles, activitats recreatives, i el règim de recursos dels seus organismes autònoms.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Governació i Relacions Institucionals
Rango de LeyDecret Legislatiu

La Llei 2/1994, de 24 de març, de bases de delegació en el Govern per a l'adequació de les lleis de Catalunya a la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, autoritza el Govern de la Generalitat perquè dicti decrets legislatius, aprovatoris de textos articulats, per tal que, en l'àmbit de les competències de la Generalitat i d'acord amb el que estableix la disposició addicional 3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de conformitat amb la redacció que li dóna el Reial decret-llei 14/1993, de 4 d'agost, adeqüi a aquesta Llei les normes amb rang de llei reguladores de procediments administratius sectorials -amb menció específica dels efectes estimatoris que la falta de resolució expressa pugui produir- i en el que sigui procedent, els règims sancionadors i de recursos que s'estableixen en aquestes normes.

L'autorització al Govern, d'acord amb l'article 3 de la Llei esmentada, es pot exercir mitjançant un o més decrets legislatius, havent-se optat per fer diversos decrets legislatius.

Amb aquest Decret legislatiu s'adeqüen les lleis que afecten el Departament de Governació i els seus organismes autònoms, d'acord amb els principis i criteris de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

El present Decret legislatiu ha estat sotmès, en funció de la matèria, a informe de la Comissió de Govern Local de Catalunya i del Consell Assessor d'Espectacles i Activitats Recreatives, informe que ha resultat favorable.

Així mateix, s'ha sotmès a informació pública, d'acord amb el que estableix l'article 64 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, en exercici de la delegació esmentada, d'acord amb el dictamen preceptiu emès per la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera de Governació i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Escola de Policia de Catalunya Es modifica l'article 18.1 de la Llei 27/1985, de 27 de desembre, de l'Escola de Policia de Catalunya, que queda redactat de la forma següent: "1. Tots els actes administratius dels òrgans de l'Escola de Policia de Catalunya poden ser objecte de recurs ordinari a resoldre per la persona titular del Departament de Governació. "El recurs extraordinari de revisió s'ha d'interposar, quan sigui legalment possible, davant l'òrgan que va dictar l'acte que s'impugna."

Article 2

Escola d'Administració Pública Es modifica l'article 14 de la Llei 4/1987, de 24 de març, reguladora de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, en els termes següents: "1. Contra els actes administratius dels òrgans de l'Escola són procedents els recursos previstos per la legislació sobre procediment administratiu aplicable a Catalunya. "2. Tots els actes administratius dels òrgans de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya poden ser objecte de recurs ordinari a resoldre per la persona titular del Departament de Governació. "El recurs extraordinari de revisió, quan sigui legalment possible, s'ha d'interposar davant l'òrgan que va dictar l'acte que s'impugna."

Article 3

Organització comarcal Es modifica l'article 31.2 de la Llei 6/1987, de 4 d'abril, sobre l'organització comarcal de Catalunya, en els termes següents: "2. La conversió de serveis mancomunats o consorciats en els quals estan interessats municipis pertanyents a una altra comarca no altera els termes de la relació associativa preexistent pel que fa als drets i les obligacions d'aquests municipis. En aquest cas, s'ha de donar audiència a les altres comarques afectades. Si en aquest tràmit no hi ha acord entre les entitats interessades sobre la utilització del servei, correspon a la persona titular del Departament de Governació dictar, en el termini de tres mesos, la resolució definitiva sobre la conversió del servei, la qual si no es produeix dins d'aquest termini s'entén emesa amb efectes desestimatoris. Aquesta resolució pot condicionar la conversió a la constitució de consorcis o a l'establiment de convenis entre les comarques afectades."

Article 4

Municipal i règim local Es modifiquen els articles 61.2, 65.6, 66.3, 69.5, 70.2, 80.3, 120.1, 142, 143.4, 153.2, 153.3, 222.3, 225, 236.3, 237, 242, 299, de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya. L'article 61.2 queda redactat de la forma següent: "2. Per tal de garantir el principi d'unitat de govern i de gestió del municipi: "

  1. L'exercici de les facultats de gestió i execució correspon, en tot cas, al regidor-president, d'acord amb les decisions adoptades per l'òrgan de participació. "

  2. S'han d'establir els sistemes de revisió i control dels actes i els acords adoptats pels òrgans de participació. "

  3. Els òrgans desconcentrats han d'exercir llurs funcions d'acord amb els programes i les directrius establerts pel ple. "

  4. Els actes dels òrgans de participació territorial es poden impugnar davant l'òrgan corresponent de l'ajuntament mitjançant el recurs ordinari." L'article 65.6 queda redactat de la forma següent: "6. La resolució del Govern de la Generalitat ha de determinar necessàriament: "

  5. L'administració que ha d'assumir el servei. "

  6. Les aportacions econòmiques municipals per cobrir la totalitat del cost del servei, quan la dispensa és deguda a causes tècniques, o per cobrir-ne parcialment el cost, quan és per raons de naturalesa econòmica. "La resolució del Govern s'ha de produir en el termini de tres mesos des de la tramesa de l'expedient. La manca de resolució dins d'aquest termini produeix efectes desestimatoris." L'article 66.3 queda redactat de la següent forma: "3. L'aplicació del que estableix l'apartat 2 requereix l'aprovació del Govern de la Generalitat a proposta de la comarca corresponent i que el municipi interessat no s'hi oposi en el tràmit de consulta prèvia que se li atorgui pel termini d'un mes. "Si el Govern de la Generalitat no resol en el termini dels tres mesos següents a la tramesa de la sol·licitud per la comarca, la proposta s'entendrà aprovada." L'article 69.5 queda redactat de la forma següent: "5. El Departament de Governació ha de portar un registre en el qual s'han d'inscriure, d'ofici o a iniciativa municipal, amb informe previ de la Comissió de Delimitació Territorial i de la Comissió Jurídica Assessora, els municipis de règim especial. "El termini del procediment per a la inscripció, inclosos els informes previs, és de tres mesos a comptar des de la sol·licitud, si s'escau, i el sentit de l'acte pressumpte és estimatori." L'article 70.2 queda redactat de la forma següent: "2.2 Poden també funcionar amb aquest règim especial els municipis de menys de dos-cents cinquanta habitants que gaudeixen d'aprofitaments comunals de rendiment, igual o superior a la quarta part dels ingressos ordinaris del seu pressupost, o que tenen característiques especials que ho fan aconsellable. La constitució del consell obert requereix, en aquests casos, la petició de la majoria dels veïns, la decisió favorable per majoria de dos terços dels membres de l'ajuntament i l'aprovació del Govern de la Generalitat. "L'acord de l'ajuntament ha d'adoptar-se en el termini de dos mesos des de la petició dels veïns. El Govern ha de resoldre el procediment en el termini de tres mesos des de la tramesa de l'acord municipal, i la manca de resolució expressa en aquest termini produeix efectes estimatoris de la petició." L'article 80.3 queda redactat de la forma següent: "3. Les entitats municipals descentralitzades, en l'àmbit de llurs atribucions, tenen plena autonomia per a l'administració del nucli de població. No obstant això, els acords sobre disposició de béns, operacions de crèdit i expropiació forçosa han de ser ratificats per l'ajuntament en el termini de dos mesos a comptar des de la tramesa. La manca de l'acord municipal dins d'aquest termini produeix efectes estimatoris." L'article 120.1 queda redactat de la forma següent: "1. El Departament de Governació ha de portar un registre especial en el qual s'han d'inscriure les associacions d'àmbit territorial català. "La inscripció de les associacions s'ha d'efectuar en el termini de vint dies a comptar des de la sol·licitud, transcorregut el qual sense resolució expressa s'entenen inscrites." L'article 142 queda redactat de la forma següent: "1. Els ciutadans poden exercir el dret de petició davant les autoritats locals sol·licitant l'adopció d'actes o acords en matèria de llur competència. "2. Les peticions s'han de formalitzar sempre per escrit. "3. Els requisits i la tramitació de les peticions s'han d'ajustar al que disposa la legislació que desplega l'article 29 de la Constitució i, si s'escau, la de procediment administratiu. "4. Si l'administració no resol en el termini de tres mesos, la petició s'entén desestimada." L'article 143. 4 queda redactat de la forma següent: "4. Sens perjudici del Registre general d'associacions de la Generalitat, els municipis han d'establir un registre propi a l'efecte del que disposa aquest article, en el qual s'han d'inscriure les associacions en el termini de vint dies des de la petició, transcorregut el qual sense resolució expressa s'entenen inscrites." L'article 153, apartats 2 i 3, queda redactat de la forma següent: "2. A aquest efecte, s'instruirà un expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment previst, en el qual s'ha de garantir l'audiència del membre de la corporació per tal que pugui formular al·legacions. "La resolució adoptada pel president de la corporació ha de determinar la quantia o la durada de la sanció, dins dels límits assenyalats en l'apartat 1. "3. El president de la corporació, amb l'autorització prèvia del ple i la instrucció de l'expedient sancionador corresponent, amb l'audiència de l'interessat, pot privar també del dret a percebre les retribucions o les assignacions econòmiques, en cas d'incompliment reiterat dels deures que corresponen als membres de les corporacions locals, segons la legislació de règim local i, si escau, el reglament orgànic de la corporació." L'article 222.3 queda redactat de la forma següent: "3. Per atorgar les autoritzacions s'han de respectar, en tots els casos, els principis de lliure concurrència i d'igualtat. L'autorització s'ha de resoldre en el termini de tres mesos des de la sol·licitud, i la manca de resolució dins d'aquest termini produeix efectes desestimatoris." L'article 225 queda redactat de la forma següent: "1. En l'atorgament de les subvencions s'han de tenir en compte, si s'escau, els criteris, les directrius i les prioritats que estableixen els plans sectorials de coordinació, sens perjudici de l'autonomia local per a l'exercici de les seves competències. "2. El procediment de concessió de les subvencions s'ha de resoldre en el termini de tres mesos i la manca de resolució dins d'aquest termini produeix efectes desestimatoris. L'article 236.3 queda redactat de la forma següent: "3. La gestió directa per l'ens local es pot fer també per mitjà d'una organització especial, amb un consell d'administració i una gerència. En aquest cas, s'ha d'obrir una secció pròpia amb el pressupost de l'ens local i s'ha de portar també una comptabilitat especial. Els actes del consell són impugnables davant l'òrgan corresponent de l'ens local, mitjançant recurs ordinari." L'article 237 queda redactat de la forma següent: "1. Per a la gestió directa dels serveis es poden constituir organismes autònoms que tenen personalitat jurídica pública. La constitució requereix la dotació d'un patrimoni independent i comporta la imputació a l'organisme autònom de drets i obligacions pròpies. "2. L'organisme autònom pot tenir caràcter administratiu o caràcter industrial, comercial, financer o anàleg. "3. Correspon a l'organisme autònom, en règim de descentralització, l'organització i l'administració del servei públic, sens perjudici de les facultats locals de tutela. "4. Els actes dels organismes autònoms es poden impugnar davant l'òrgan corresponent de l'ens local, mitjançant recurs ordinari." L'article 242 queda redactat de la forma següent: "1. La concessió de servei públic s'atorga mitjançant licitació. A la licitació s'han de determinar els criteris d'adjudicació, entre els quals han de figurar necessàriament els millors avantatges que se'n desprenen per als usuaris del servei. "2. L'ens local no pot renunciar a la fiscalització del servei, llurs modificacions, al rescat, al segrest o a la declaració de caducitat. "3. En tots els casos, l'ens local ha de garantir l'equilibri econòmic de la concessió. "4. Les clàusules de la concessió han de contenir les prescripcions determinades per reglament i han d'establir la reversió dels béns locals, i també dels béns adquirits pels concessionaris, que estiguin amortitzats al final de la concessió. "5. Els actes del concessionari són impugnables davant l'òrgan corresponent de l'ens local mitjançant recurs ordinari." L'article 299.7 queda redactat de la forma següent: "7. Els actes del tribunal poden ser impugnats davant l'òrgan convocant mitjançant recurs ordinari."

Article 5

Pla únic d'obres i serveis de Catalunya Es modifica l'article 4 de la Llei 23/1987, de 23 de desembre, per la qual s'estableixen els criteris de finançament del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya i les bases per a la selecció, la distribució i el finançament de les obres i serveis a incloure-hi, afegint-hi un nou apartat. "9. Les peticions per concórrer a la convocatòria del Pla s'han de tramitar i resoldre en els terminis que estableix la normativa específica. La no resolució expressa dins d'aquests terminis té efectes desestimatoris."

Article 6

Espectacles, activitats recreatives i establiments públics Es modifiquen els articles 31 i 32 de la Llei 10/1990, de 15 de juny, sobre policia de l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments públics. L'article 31 queda redactat de la forma següent: "1. La imposició de les sancions previstes en aquesta Llei es regirà per la normativa vigent en matèria de procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, amb les particularitats que s'especifiquen en els apartats següents. "2. Són competents per a la incoació dels expedients els alcaldes i els delegats territorials del Govern de la Generalitat i el director general del Joc i d'Espectacles. "3. Són competents per a la resolució dels expedients: "

  1. Els alcaldes, en els expedients incoats per ells per a sancionar infraccions amb multes fins a un milió de pessetes i tancaments provisionals per un període màxim de quinze dies. "

  2. Els delegats territorials del Govern de la Generalitat, en els expedients incoats per ells, per sancionar infraccions amb multes fins a un milió de pessetes i tancaments provisionals per un període màxim de sis mesos. "

  3. El director general de Joc i d'Espectacles, per sancionar infraccions amb multes fins a dos milions de pessetes i tancaments provisionals per un període màxim de dotze mesos. "

  4. La persona titular del Departament de Governació, per sancionar infraccions amb multes superiors a dos milions de pessetes i el tancament definitiu. "4. Els ajuntaments i l'Administració de la Generalitat s'han d'informar recíprocament dels expedients incoats per a evitar-ne la duplicitat." L'article 32 queda redactat de la forma següent: "1. Contra les resolucions dels delegats territorials es pot interposar recurs ordinari davant el director general del Joc i d'Espectacles. "2. Contra les resolucions del director general del Joc i d'Espectacles es pot interposar recurs ordinari davant la persona titular del Departament de Governació. "3. Les resolucions de la persona titular del Departament de Governació, dels alcaldes i dels recursos ordinaris, posen fi a la via administrativa."

Article 7

Joc Es modifiquen els articles 15 i 17 de la Llei 1/1991, de 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc. L'article 15 queda redactat de la forma següent: "La imposició de les sancions previstes en aquesta llei es regirà per la normativa vigent en matèria de procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat." L'article 17 queda redactat de la forma següent: "1. Contra les resolucions del delegats territorials del Govern es pot interposar recurs ordinari davant el director general del Joc i d'Espectacles. "2. Contra les resolucions del director general del Joc i d'Espectacles es pot interposar recurs ordinari davant la persona titular del Departament de Governació. "3. Les resolucions de la persona titular del Departament de Governació i del Govern, que esgoten la via administrativa, poden ser impugnades d'acord amb el que estableix la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, de 27 de desembre de 1956."

Article 8

Institut Català de Seguretat Viària Es modifica l'article 11.1 de la Llei 21/1991, de 25 de novembre, de creació de l'Institut Català de Seguretat Viària, que queda redactat de la forma següent: "1. Els actes administratius dels òrgans de l'Institut Català de Seguretat Viària poden ser objecte de recurs ordinari a resoldre per la persona titular del Departament de Governació. "El recurs extraordinari de revisió s'ha d'interposar davant l'òrgan que va dictar l'acte que s'impugna, en els supòsits establerts legalment."

Barcelona, 26 de juliol de 1994

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

M. Eugènia Cuenca i Valero Consellera de Governació

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR