DECRET 55/2009, de 7 d'abril, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat.

Fecha de Entrada en Vigor 9 de Octubre de 2009
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Medi Ambient i Habitatge
Rango de LeyDecret

DECRET

55/2009, de 7 d'abril, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat.

Preàmbul

L'article 137 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya disposa que la Generalitat té competència exclusiva en matèria d'habitatge. De conformitat amb l'article esmentat, la Generalitat gaudeix, entre d'altres, de competències per regular la inspecció i el control sobre la qualitat de la construcció, la innovació tecnològica i la sostenibilitat aplicable als habitatges, la seva conservació i manteniment, així com la regulació relativa a la seva habitabilitat.

En el marc del desplegament de l'Estatut d'autonomia, el 28 de desembre de 2007 va ser aprovada la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. La disposició addicional desena de la Llei esmentada determina que el Govern ha d'actualitzar i adaptar el Decret de condicions d'habitabilitat a les exigències d'aquesta Llei pel que fa als criteris de qualitat i als continguts de la cèdula d'habitabilitat. En aquest sentit, de l'aprovació de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, se'n deriva un nou marc d'exigències respecte dels criteris de qualitat i habitabilitat que han de complir els habitatges a Catalunya, cosa que fa necessària una revisió del fins ara vigent Decret 259/2003, de 21 d'octubre, sobre requisits mínims d'habitabilitat en els edificis d'habitatges i de la cèdula d'habitabilitat.

Amb la finalitat de desplegar la Llei esmentada, aquest Decret s'estructura seguint una sistemàtica semblant a la del Decret que es deroga, a fi de facilitar-ne la ràpida assimilació pels operadors que l'han d'aplicar. Tot i així, caldrà tenir en consideració que la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, regula alguns aspectes de manera suficientment detallada, per la qual cosa aquests seran aplicables sense necessitat de desplegament normatiu.

El primer capítol del Decret se centra en el desplegament de les disposicions generals, amb la determinació del seu objecte, que és, d'una banda, definir les condicions d'habitabilitat dels habitatges, distingint-ne els nivells d'exigència segons siguin de nova construcció o usats .també anomenats .preexistents., segons la terminologia de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. i, d'altra banda, regular la cèdula d'habitabilitat com a instrument mitjançant el qual s'efectua la comprovació del compliment d'aquests requisits. Aquest primer capítol fa especial referència a la coordinació necessària amb el planejament urbanístic, a fi que en la seva tramitació es pugui comprovar de manera efectiva la idoneïtat dels paràmetres que en el procés edificatori afectaran la tipologia dels habitatges, per obtenir-ne la millor racionalitat distributiva i des del punt de vista mediambiental. A banda d'això, en aquest capítol es concreta l'estàndard de superfície per persona en els habitatges i el seu llindar màxim d'ocupació, amb la finalitat de contribuir a la lluita contra una utilització anòmala dels habitatges, com ara la seva sobreocupació, de conformitat amb el que preveu la Llei del dret a l'habitatge.

El segon capítol està dedicat a la regulació de la cèdula d'habitabilitat, i n'estableix l'obligatorietat per a tots els habitatges de Catalunya. Això es pot sintetitzar en la necessitat que disposin de cèdula, abans de la seva ocupació, tant els habitatges nous com els resultants de la reconversió d'una edificació existent o d'unes obres de gran rehabilitació, mentre que per a la resta de casos, és a dir, els habitatges usats o preexistents, només caldrà que en disposin quan es procedeixi a la transmissió o la cessió del seu ús. Sens perjudici d'això, es tingui o no la cèdula d'habitabilitat vigent, tots els habitatges sempre han de mantenir com a mínim les condicions d'habitabilitat per a les quals se'ls va concedir la cèdula, en compliment del deure de conservació i rehabilitació que correspon als propietaris i propietàries de qualsevol habitatge.

Així mateix, aquest segon capítol efectua una precisió en el sentit d'establir que en els supòsits d'exoneració de l'obligació de presentar la cèdula que estableix l'article 132.a) de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, els informes que han d'emetre els tècnics competents s'han de referir a les condicions d'habitabilitat dels habitatges i no a aspectes relatius a la legalitat urbanística que, perquè també sigui de compliment obligat per a la concessió de la cèdula, s'hauran d'acreditar mitjançant un certificat de l'ajuntament on s'ubiqui la finca que es pretén transmetre. També s'afegeix la possibilitat d'exoneració als transmitents de l'obligació de lliurar la cèdula quan l'habitatge s'adquireix per al seu enderroc.

Finalment, aquest capítol es dedica també al procediment d'atorgament de la cèdula, amb incidència en la possibilitat que els ens locals puguin atorgar-la quan s'hagi produït la delegació a favor seu, de conformitat amb el que preveuen la Llei del dret a l'habitatge i la normativa de règim local de Catalunya. Per a l'efectivitat de la delegació de competències, serà necessària l'acceptació de cada ens local interessat.

Les condicions d'habitabilitat dels habitatges, atès que es tracta de qüestions eminentment tècniques, es regulen en els dos annexos específics del Decret. El primer es dedica als habitatges de nova construcció i els que resultin de la reconversió d'un edifici existent o d'obres de gran rehabilitació, i el segon tracta de les condicions d'habitabilitat en els habitatges preexistents a aquest Decret.

Pel que fa al primer annex, cal destacar el seu objectiu d'adaptar el model d'habitatge que sorgeix de les normatives vigents a la realitat de les llars actuals. Si bé el fins ara vigent Decret 259/2003, de 21 d'octubre, ja declarava l'objectiu d'adaptar la tipologia dels habitatges mitjançant fórmules més flexibles que les tradicionals, en aquest Decret es dóna un pas endavant en aquest sentit i s'introdueixen, entre d'altres novetats, el foment de tipologies flexibles i adaptables a diferents maneres d'habitar, l'ús universal de l'habitatge dels col·lectius amb dificultats de mobilitat temporal o permanent o el foment de l'eficiència energètica dels habitatges. En aquest sentit, l'apartat primer d'aquest annex 1 es destina a les definicions dels conceptes que es consideren necessaris per a la correcta comprensió d'allò que es regula. L'apartat segon es refereix a les condicions d'habitabilitat dels edificis de nova construcció que contenen habitatges i recull el conjunt de prestacions que han d'oferir aquests edificis, essencialment en aspectes relatius a accessibilitat o dotacions al servei de la comunitat. L'apartat tercer de l'annex 1 es refereix a les condicions d'habitabilitat dels nous habitatges, entre les quals cal destacar la seva voluntat de relacionar el dret de disposar d'un habitatge digne amb el paràmetre de la superfície desitjable, perquè aquesta condició es pugui complir. Així mateix, es concreten les condicions relatives a accessibilitat, flexibilitat, sostenibilitat i estalvi energètic, que en la nova Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, es configuren com a requisits de qualitat del parc immobiliari, i s'estableixen les prestacions que ha d'oferir l'habitatge a fi de garantir condicions de confort i qualitat de vida. Com a elements diferencials més significatius respecte de les normatives existents, es pot destacar la potenciació de la flexibilitat i la indiferenciació d'espai de les estances de l'habitatge, específicament de les habitacions d'ús individual, la llibertat en la compartimentació, la garantia d'accessibilitat, el reconeixement de dotacions necessàries, com ara l'emmagatzematge o el rentat de roba, i el foment dels espais intermedis amb l'exterior.

L'annex segon regula les condicions d'habitabilitat que han de tenir els habitatges preexistents a l'entrada en vigor d'aquest Decret, amb escasses modificacions respecte de la normativa anterior, atès que en aquest cas la novetat principal ha de sorgir de la generalització de les inspeccions tècniques dels edificis, aspecte ja previst en la mateixa Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. Les modificacions que s'inclouen en aquest Decret tenen el doble objectiu d'adequar-se en alguns aspectes a la realitat dels habitatges ja construïts i de permetre una adaptació gradual a les exigències de qualitat de la societat actual.

Per acabar, l'annex tercer conté els models de cèdula d'habitabilitat per a habitatges de nova construcció i per a habitatges preexistents.

Per tot això, d'acord amb els dictàmens del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Medi Ambient i Habitatge i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

  1. Aquest Decret regula les condicions d'habitabilitat que han de tenir els habitatges en el territori de Catalunya, amb independència que tinguin o no protecció oficial, diferenciant:

    1. Habitatges de nova construcció, concepte en el qual s'inclouen els d'obra nova i els resultants de la reconversió d'una edificació existent o d'obres de gran rehabilitació. Aquests habitatges han de complir com a mínim les condicions d'habitabilitat previstes a l'annex 1.

    2. Habitatges usats o preexistents, que han de complir com a mínim les condicions d'habitabilitat que es determinen a l'annex 2.

  2. Sens perjudici del que preveu aquest Decret, tots els habitatges han de complir també les condicions que s'estableixen a la resta de les normes sectorials aplicables.

Article 2

Coordinació amb el planejament urbanístic i amb les ordenances...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR