DECRET 233/1995, de 25 de juliol, sobre mesures per instrumentar la subvenció per a les actuacions professionals corresponents al torn d'ofici i a l'assistència lletrada al detingut.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Justícia i Interior
Rango de LeyDecret

Preàmbul

L'article 119 de la Constitució estableix la gratuïtat de la justícia quan ho disposi la llei i, en tot cas, respecte de qui acrediti insuficiència de recursos per litigar.

Les normes processals dels diferents ordres jurisdiccionals estableixen diversos requisits i procediments per obtenir el benefici de justícia gratuïta.

Després de l'aprovació de la Llei orgànica del poder judicial, que en l'article 20 recull les previsions de la Constitució, es va dictar el Reial decret 118/1986, pel qual l'Estat assumia la compensació econòmica amb càrrec als pressupostos estatals dels advocats que actuessin en defensa dels litigants amb insuficiència de recursos.

Amb motiu dels traspassos de serveis, des del mes de novembre de 1990, la Generalitat de Catalunya n'ha assumit la competència i el Departament de Justícia subvenciona els consells de col·legis d'advocats i de procuradors per tal que compensin els professionals que facin l'assistència al detingut o pres, i les actuacions de defensa i representació en torn d'ofici.

Des de l'assumpció d'aquesta competència, el Departament de Justícia ha aprovat anualment la resolució de concessió de la subvenció, amb la remissió supletòria al Reial decret 118/1986, i l'aplicació dels acords de 1992 amb els consells de Col·legis d'Advocats i de Procuradors dels Tribunals de Catalunya que establien, el primer, el pagament per mòduls, i els segons, el pagament de l'import de cada designació igual que a la resta de l'Estat.

Durant aquests anys s'ha augmentat considerablement l'import destinat a la subvenció, i també el nombre d'assumptes atesos. Tanmateix, s'ha palesat la necessitat d'introduir algunes mesures de correcció pel que fa al procediment establert per a l'atorgament de la subvenció, orientades a la millora de la prestació als ciutadans dels serveis d'assessorament, defensa i representació jurídica gratuïts, i a l'establiment de nous mecanismes per tal de verificar l'aplicació correcta dels recursos públics.

Aquestes mesures fan referència a l'organització de la prestació de l'assistència al detingut o pres, l'acreditació de la insuficiència de recursos per part del sol·licitant mitjançant una declaració jurada, la regulació de la subvenció per a les actuacions dels procuradors, fins ara no regulat de manera general, la justificació més detallada de l'aplicació de la subvenció, i l'aprovació d'uns nous mòduls de compensació dels diferents procediments.

Atès el que s'ha exposat, i mentre no s'aprovi la prevista Llei d'assistència jurídica gratuïta, es considera necessari dictar una normativa que incorpori algunes correccions al sistema vigent, pel que fa al procediment de subvenció per a actuacions professionals corresponents al torn d'ofici, i a l'assistència lletrada del detingut.

Per tot això, a proposta de la consellera de Justícia, amb la consulta prèvia als consells de Col·legis d'Advocats i de Procuradors dels Tribunals de Catalunya, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

El Departament de Justícia subvenciona, per mitjà del Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i dels col·legis d'advocats, les actuacions professionals corresponents a l'assistència lletrada al detingut i a la defensa en torn d'ofici. També subvenciona, per mitjà del Consell de Col·legis de Procuradors dels Tribunals de Catalunya i dels col·legis de procuradors, les actuacions professionals de representació en torn d'ofici.

Article 2

S'entén per assistència lletrada al detingut, pres o imputat, la que es dóna preceptivament a qui no hagués designat advocat per a qualsevol diligència policial que no sigui conseqüència d'un procediment penal en curs, per a la seva primera declaració davant d'un òrgan judicial, o quan aquesta es faci per mitjà d'auxili judicial i el detingut o pres no hagués designat lletrat al lloc on es presti. Així mateix, també serà objecte de subvenció la designació d'advocat i procurador en torn d'ofici en qualsevol de les instàncies processals, ja sigui perquè l'interessat, persona física, tingui el dret d'assistència jurídica gratuïta, ja sigui per haver estat declarat insolvent o quan es compleixin els requisits de l'article 5.c) d'aquest Decret. Les actuacions de l'advocat en un procediment penal posteriors a la primera declaració del detingut o imputat davant l'òrgan judicial es consideraran incloses en la defensa per torn d'ofici. La primera assistència al jutjat es compensarà d'acord amb el que estableix l'article 10.3.

Capítol 2 Organització dels serveis de justícia gratuïta

Article 3

Els col·legis d'advocats organitzaran els serveis d'assistència lletrada al detingut i de torn d'ofici atenent els principis de màxima dedicació professional dels seus integrants, de distribució objectiva i equitativa dels diferents torns i, quan el cens d'advocats ho permeti, d'especialització per ordres jurisdiccionals. Els col·legis de procuradors organitzaran els serveis de representació en torn d'ofici atenent els principis anteriors. L'accés dels advocats al torn d'ofici i a l'assistència lletrada al detingut seran regulats pel Consell dels Col·legis d'Advocats de Catalunya amb caràcter general per a tots els col·legis d'advocats. Les esmentades normes, que hauran de contenir uns mínims acreditatius de formació entre els quals es podrà incloure l'experiència professional prèvia, hauran de ser comunicades al Departament de Justícia.

Article 4

Tots els col·legis d'advocats, llevat d'aquells en els quals la reduïda dimensió de l'activitat aconselli que en siguin dispensats motivadament pel Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya, hauran de constituir un torn de guàrdia per a la prestació del servei d'assistència lletrada al detingut. Els col·legis d'advocats hauran de comunicar, per mitjà del Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya, al Departament de Justícia, als mesos de novembre i maig de cada any, la forma com organitzaran per al semestre següent els esmentats torns, amb indicació del nombre d'advocats que intervindran en cadascun. El nombre de lletrats de cada torn es fixarà d'acord amb el nombre d'assistències previsibles determinat sobre la mitjana de tres assistències diàries per advocat, i tenint en compte l'àmbit judicial de cada col·legi amb l'acceptació del Departament de Justícia.

Capítol 3 Designació d'advocat i procurador d'ofici

Article 5

Els col·legis d'advocats efectuaran les designacions dels professionals encarregats del servei del torn d'ofici d'acord amb les normes processals i de conformitat amb les regles següents:

  1. Quan el peticionari acrediti el reconeixement judicial del dret a litigar gratuïtament, els col·legis d'advocats designaran immediatament l'advocat d'acord amb la normativa aplicable segons l'ordre jurisdiccional davant el qual s'hagi de tramitar el procediment.

  2. Per a la designació d'advocat d'ofici d'imputats o subjectes a un procediment penal, s'atendrà al que disposin l'article 118 i concordants de la Llei d'enjudiciament criminal.

  3. En la resta de casos, abans de la designació d'advocat d'ofici, els col·legis exigiran dels qui ho sol·licitin la justificació prèvia que compleixen els requisits legals per a l'obtenció del dret a l'accés gratuït a la justícia, d'acord amb les previsions de les lleis processals i de conformitat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR